Ny dam, noen spørsmål.

Stian w

New Member
Heisann folkens!
Jeg er ny på forumet, takk for jeg får bli med 🙂
Lager ny dam hjemme, har noen spørsmål. Har stablet 20*20 steiner, brukt steinlim kun bak muren. Første raden er satt i betong. Så tenkte jeg å fylle opp bak med grov pukk med duk over så ikke pukken fylles med grus. Vil det klare å holde trykket fra vannet i dammen?
Eller burde jeg bruke geonett i tillegg?
Så har jeg lest her på forumet at man burde sette inn bunndren i starten av byggingen dammen. Er det noen som kan forklare hvordan man går frem med dette bunndrenet?

Vedlegg

eidsvold1814

Well-Known Member
Forsto ikke helt hva du mente med lim bare bak, men blir ikke dette alt for høyt, og du fyller opp bak burde det ikke være noe problem, bunndrenet blir som å legge et vanlig sluk i et gulv, sett bunndrenet i laveste punkt i dammen, leggrør fra det i bunn ut av dammen, og helst til et grovfilter som stopper større ting som løv osv, så setter man pumpen etter dette og til det biologiske filteret, vannet fra grovfiltret selvrenner inn i pumpen, grovfilter plasseres noen få cm over vannivået da vil ikke dette renne over når vannet fra bunndrenet renner inn i dette, blir renset for større ting og selvrenner videre til pumpen før det biologiske filteret 🙂

Stian w

New Member
Ok, var sånn jeg tenkte at det var. Men er det mye greier å få duken tett da eller? Hvis man skal skjære hull i bunnen av duken? Jeg forstår nå at jeg må nok lese enda litt mer om dette før jeg plager dere på forumet med teite spørsmål 🙂
Angående det jeg skrev om at jeg bare har brukt steinlim bak på muren er at jeg har tørrstabla muren, og bare "fuget" med steinlim på baksiden. Ikke noe på fremsiden av muren. Eller under. Så jeg vil ikke tro at denne muren tåler det store trykket det blir av alt vannet. Selv om den virker veldig stødig.... Men håper og tror at grov pukk ville hjelpe mye 🙂

eidsvold1814

Well-Known Member
Ok, var sånn jeg tenkte at det var. Men er det mye greier å få duken tett da eller? Hvis man skal skjære hull i bunnen av duken? Jeg forstår nå at jeg må nok lese enda litt mer om dette før jeg plager dere på forumet med teite spørsmål 🙂
Angående det jeg skrev om at jeg bare har brukt steinlim bak på muren er at jeg har tørrstabla muren, og bare "fuget" med steinlim på baksiden. Ikke noe på fremsiden av muren. Eller under. Så jeg vil ikke tro at denne muren tåler det store trykket det blir av alt vannet. Selv om den virker veldig stødig.... Men håper og tror at grov pukk ville hjelpe mye 🙂
bunndrenet har en klemring som man skrur av, så legger man duken, skjærer et lite hull slik at man får ei hånd ned i og kan føle seg frem dit skruene skal, har man fått entret og skrudd 2 skruer går resten av seg selv, mange bruker litt tec7 f.eks for å være sikker på at det blir tett når klemring er på plass, fortell hvor du bor, så er det alltids dam folk i nærheten som ratt tilbyr litt hjelp🙂

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Velkommen hit på forumet Stian :)
Hvor dyp blir dammen? Eller hvor høyt har du stablet? Jeg synes dette ser trygt ut jeg også, hvis du fyller bak med pukk burde det ikke være noe problem. Ut fra det du skrev om steinen er vel muren ca 60cm høy. Jeg har hørt om midlertidige lecamurer som er tørrstablet som tålte mer enn 50cm vann uten noe lim, og uten å ha noe bak. Så dette tror jeg går veldig bra :)

hans-ole

Betalende medlem
Velkommen til forumet👍
Vis jeg har skjønt riktig så har du bare tør stabla muren i framkant og bak fyller resten av muren ?

De blokkene med Stein er jo veldig tunge Så trur nok det holder men det kan forskyve seg når isen sprenger på då ville ha tatt noen sekker med sement og fuga og Evt pussa innsiden der det ikke er bak fylt også kansje løfta av øverste rad og boret hull og slått ned armeringsjern jern på høykant og sote til bake Stein raden og gjort det det samme på topp raden og eller sote en forskaling innvendig og støpt og armert innerveggene

bunndren ordner du enkelt men tenk litt føre du bakfyller muren om det Evt er en grei plass til et forfilter eks i bakken der så du slipper og grave opp igjen

jeg har brukt 2 stk 220l plast tønner som forfilter et fra bunndren og en fra overflate skimmer som er gravd ned ved siden av dammen og har platting over de som kannåpnes opp så jeg kommer til og vedlikeholde de

lykke til med prosjektet 👍

Stian w

New Member
Takker for flotte svar 🙂 Det var virkelig nyttig.

Jeg har tenkt på det med armeringsjern, men jeg orker faktisk ikke å løfte mer på disse steinene. Har dratt alle steinene opp en bratt bakke på sekketralle å albuene er i ferd med å kollapse 😅 Så jeg tar Arne sine ord for god fisk. Jeg har selv tro på at grov pukk og duk gjør jobben.
Dammen blir nok minst 80 cm på det dypeste men en del grunnere oppover langs veggene. Der skal jeg ha planter. Bunndren skal helt klart monteres. Utrolig glad for at jeg fikk disse tipsene før jeg fyller opp med pukk.

Jeg bor i Sandefjord så hvis noen har lyst til å komme med enda flere gode råd så tar jeg gladelig imot 🙂

hans-ole

Betalende medlem
Vis du har mulighet ville jeg montert en overflate skimmer Og med det samme

i min dam ser jeg at overflate skimmeren fanger opp mere avfall en bunndrenet gjør

skal du lage en naturlig dam Med Stein eller en rein fiske dam med bare duk?
Koi eller gullfisk eller begge deler ?

et annet tips ta og bruk en vannmåler når du fyller dammen første gang så du vett og mye vann den rommer i tilfelle du må medisinere eller ha noen kjemikaler oppi noen gang så får du dosert riktig 👍

Stian w

New Member
I utgangspunktet skulle det bare være plante dam som pryd ved siden av drivhuset. Blir jo så trolig dyreliv i hagen med dam. Har ikke helt bestemt meg for fisk eller ikke enda.
Det skal sies at vi har salamander i en annen liten dam, så kan jo godt hende vi får salamander i denne dammen også. Jeg vil heller ha salamander en fisk. Så naturlig som mulig 🙂 Men duk må jeg vel ha. Skal gjøre midt beste for å skjule den, etter beskjeden fra min kvinde!

Arne

Medlem av ledelsen
I utgangspunktet skulle det bare være plante dam som pryd ved siden av drivhuset. Blir jo så trolig dyreliv i hagen med dam. Har ikke helt bestemt meg for fisk eller ikke enda.
Det skal sies at vi har salamander i en annen liten dam, så kan jo godt hende vi får salamander i denne dammen også. Jeg vil heller ha salamander en fisk. Så naturlig som mulig 🙂 Men duk må jeg vel ha. Skal gjøre midt beste for å skjule den, etter beskjeden fra min kvinde!
Hvis du ikke skal ha fisk er bunndren kanskje ikke så viktig. Hvis du skal ha salamandere og kanskje noen gullfisk ville jeg personlig gått for en pumpe plassert på det dypeste partiet. Lettere å lage en annordning rundt denne så den ikke suger inn salamandere og småfisk, enn det er med et bunndren. En pumpe kan trekkes opp og renses for løv og skitt hvis det feks er blåmatte rundt den, det er verre med et bunndren.

Gullfisken

Member
Vis du har mulighet ville jeg montert en overflate skimmer Og med det samme

i min dam ser jeg at overflate skimmeren fanger opp mere avfall en bunndrenet gjør

skal du lage en naturlig dam Med Stein eller en rein fiske dam med bare duk?
Koi eller gullfisk eller begge deler ?

et annet tips ta og bruk en vannmåler når du fyller dammen første gang så du vett og mye vann den rommer i tilfelle du må medisinere eller ha noen kjemikaler oppi noen gang så får du dosert riktig 👍
Enig med Hans Ole ang. vannmåler. Kjøp denne til 300,- på Jula - veldig bra sak! Her ser du vannmengden i dammen min.

Vedlegg

hans-ole

Betalende medlem
Vis du ikke har bruk for det partiet bak dammen til noe som du ville fylle opp med pukk så ville jeg laget et stort plante filter der 20 cm dypt med over renning ned i dammen via bekk/foss eller begge deler

minuset med og ikke ha fisk er at det fort blir et stort mygg hål

Stian w

New Member
Glad jeg spurte om tips på forumet her 🙂 Mye jeg ikke har tenkt på.....
Har lest litt om plantefilter i helgen, men finner ikke så veldig mye info. Noen som har noen fine linker til steder å lese på?
Kan man sette slangen fra pumpa rett inn i dette filteret? Tåler plantene trykket fra vannet liksom? Har planer om å lage bekk av "flate" steiner så et sånt filter over de steinene ser jo sikkert helt kanon ut!

Et annet spørsmål, dammen er jo såklart forliten 😅 Jeg må jo få bygget opp langs kantene så jeg får plass til planter rundt, er det like greit å legge betong utover pukken? Hvis jeg skal forme hele innsiden av dammen med pukk eller grus så kommer det til å renne ned mot det dypeste partiet og jeg sitter igjen med en svært grunn dam....

Arne

Medlem av ledelsen
Behovet for et plantefilter er nok ikke så stort uten fisk, eller med kun noen få gullfisk.
Men det er såklart ingen ulempe, og det gir jo plass for å ha sumpplanter utenfor selve dammen.
Hvis du planter mye planter i selve dammen vil dette være nok holde vannet klart og bra.
En dam uten fisk vil tiltrekkke seg masse insekter og smådyr. Og som hans-ole påpeker kan det bli litt mygg. Det er imidlertid ikke så lenge det blir et myggeldorado, fordi det kommer også masse rovinsekter, som øyenstikkere, vannkalver, ryggsvømmere osv. Disse bruker ofte litt mer tid på å etablere seg og de største trenger to sommere i dammen for å bli voksne.
Derfor liker også mygg best å legge egg i dammer/pytter som tørket ut i løpet av sommeren. For da har de mindre fiender i vannet.
Med en pumpe som skaper bevegelse så vil det også begrense stikkmyggens lyst til å legge egg. De er ikke så glad i strømmende vann fordi larvene trenger rolig vann for å kunne henge i vannoverflaten. Dette ser det ut som om de voksne myggene skjønner, så de legger ikke egg der det er for mye strøm.

hans-ole

Betalende medlem
Du finner masse info på YouTube bla søk på
Wetland filter,sump filter, bug filter

Sånn jeg ville ha gjort det ( har det sånn her og og funker utrolig bra ) så jeg skal bygge et til 👍

Her er jeg ikke helt enig med Arne angående at det ikke er nødvendig uten fisk pga fordelen med et sånn filter er mye Støre vann volum i dammen vis du lager det litt stort er at du har mase vann i filteret som ligger under bakken( under elvestein) som ikke får sol og dermed mindre alger og når vannet stiger opp igjennom elvesteina poleres vannet og holder vannet veldig klart og fint noe det ikke gjør i en dam som ikke har veldig stor sirkulasjon og andre fordeler er at du kan lage dette så det ser ut som 2 damer som den ene renner ned i den andre og du får plass til masse planter uten at dammen gror igjen ( vann planter tar lett av og blir fort store og høye )

Noen tips til og Evt bygge et sånn type plante filter er

- lag det så stort du har plass til
- 60-&0 cm dypt ( jo dypere jo bedre)
- vannet skal kjøres in i bunn og stige opp igjennom steina
- viktig og kjøre vann i hele bunnen av filteret ved bruk av rør/slange som er boret huller i eller slissa så alt vannet i filteret er i bevegelse
- bruk 2-3 størrelser på kule steina ( største i bunn også mindre oppover )
- lag en måte og drenere filteret på så du kan få ut møkka enten enten sete in et stort rør i bunn med huller/ skisser i som du kan senke ned pumpe i eller ha en y på intakt røret og 2 ventiler så du kan stenge inntaket og åpne andre krana og spyle ut fra toppen

Et annet tips er vis du lager bekk/ fossefall er ha rikelig med dam duk og bygg bekk/ foss ferdig med Stein setning og bruk gjerne store steiner ( breie steiner) i kantene da dette er plasser det lett kan forsvinne vann da det spruter litt og vinden kan og gjøre så man får lekkasjer i bekk/fossefall vis man har lite og gå på med duken

Legger ved noen bilder av mitt som du ser på bildene alle fra i år så forandrer alt seg veldig da plantene vokser seg store utover sommeren

B6465983-E768-4D05-9B17-8F8CE26A913C.jpeg

3644507A-3D33-4CBA-B670-567C4E5D9412.jpeg

EA8625B2-6D83-4E1C-B134-C5431EF3F790.jpeg

7E2B6A04-22D7-4540-A6FF-71025DF4D152.jpeg

-

Arne

Medlem av ledelsen
Jeg skal ikke motsi deg i at det ikke kan være bra i mange tilfeller, som du nevner med økt volum, hvis det er en fordel bestandig?
Og det gir større mulighet for planter osv. Det jeg ville frem til er at for dammen, og vannet sin del er det ikke nødvendig så lenge man har planter i selve dammen. Men heller ingen ulempe å ha det :) Dette er selvfølgelig med tanke på at man ikke har noen, eller svært få fisk som forurenser.

hans-ole

Betalende medlem
Jeg skal ikke motsi deg i at det ikke kan være bra i mange tilfeller, som du nevner med økt volum, hvis det er en fordel bestandig?
Og det gir større mulighet for planter osv. Det jeg ville frem til er at for dammen, og vannet sin del er det ikke nødvendig så lenge man har planter i selve dammen. Men heller ingen ulempe å ha det :) Dette er selvfølgelig med tanke på at man ikke har noen, eller svært få fisk som forurenser.
Det jeg prøvde og få frem er at man har et volum med vann som ikke blir eksponert for sol lys hele tiden i denne type filter og dermed Mindre alger 👍

Stian w

New Member
Det filteret ditt ser utrolig fint ut Hans-Ole 🙂 Jeg skal prøve å lage noe lignende. Jeg har nok ikke like mye plass, men skal stjeles litt av blomsterbeddet til fruen som er ved siden av Drammen. Hadde planer om litt vannfall, men tror plantefilter er en mye mer behagelig løsning. Kan bli litt slitsomt med formye vannlyd hele tiden.

Jeg skal poste noen bilder når ting begynner å ta form 🙂

En liten ting til, hvor store steiner er det forsvarlig å plassere oppå damduken? Tror den duken jeg kjøper på min lokale dam butikk er 3mm tykk, mulig det var 4 mm. Jeg har såklart fiberduk under damduken.

eidsvold1814

Well-Known Member
Tviler på at du har 3 eller 4mm duk🙂meg bekjent er den tykkeste damduken solgt hos hagedambutikkene 1,2mm🙂og den er tung nok å håndtere,da tenker jeg på vekt med en del kvadrat,damduken tåler mye så lenge det ikke er spisse ting mot den over eller under for,å si det på den måten🙂personlig tror jeg at en sump hvor vannet kommer unden ifra,gjerne fordelt med et drensrør dekket av singel som man setter hurtig voksende planter er veldig undervurdert,det er i allefall min erfaring fra min første dam,hvor det ble mye fisk,men lite problemer med vannkvalitet og så og si alltid klart vann🙂

Topp