Hva er nytt

Noen av mine koi etter en vinter i kjelleren.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Er karashgoien like rolig uansett variant?
Jeg har en chagoi som jeg synes vokser dårlig. Han har blitt vokst ifra av nesten alle de andre koiene.
80% av fiskene spiser fra hånden forresten👍
Det er individuelle forskjeller. Noen Chagoi er ikke tamme, og vokser ikke godt, men generelt er de tamme og vokser raskt. Karashigoi er akkurat som Chagoi når det gjelder både vekst og tamhet.
Mine største fisker er to chagoi søstre, men siden jeg har mine utefisker kaldt om vinteren vokser de ikke superfort, og selv om de nå må være bortimot 8-9 år er de likevel ikke mer enn 80cm.
Men jeg synes det er stort nok, og stresser ikke med å få de så mye større :)

• Like
Reactions: dag

dag

Active Member
80 cm høres mer enn stort nok for meg 😊😊
Har inntrykk av at ensfargede koi generelt vokser fort?

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ja det er generelt sånn at ensfargede både vokser raskere og blir større enn sine flerfargede slektninger.
Jeg har fortalt en historie fra Japan mange ganger, så de som er lei for skrolle videre :)
Men jeg besøkte en oppdretter som heter Yamasan, som var opptatt med å sortere Chagoi. Hva slags kriterier de sorter disse etter lurer sikkert noen på, men de var mange med litt fargesjateringer eller litt mørke partier som ble sortert ut. Og så var det noen kohaku yngel! Jeg spurte, hvorfor er det kohaku her, og hvorfor blir de sortert vekk.
Han sa at det var en kohaku blant besteforeldrene, og de ble sortert vekk fordi de lett kunne få shimmis, men jeg spurte om ikke det kunne være morsomt å la noen vokse opp. Jeg tenkte de kunne blitt svære og tamme kohakuer, siden de kom fra Chagoi linje, men Yamasan fortalte da at de ville bli som andre kohakuer, de vokste som vanlige kohakuer og var ikke spesielt tamme.
Så farger og vekstgener henger tydeligvis sammen på ett eller annet vis.

Topp