Hva er nytt

Moving bed - I did it my way :-)

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Et problem med å bruke k1 eller andre moving bed systemer er at de krever mye (som i masse) luft.
I mitt innendørsfilter måtte jeg opp i en 80W luftpumpe for å få en brukbar omrøring i et kammer som er ca 120 x 120 x 60cm ( b x L x h) Jeg synes dette var litt voldsomt og tenkte dette må da kunne gjøres med litt mindre energibruk, og etter litt prøving og feiling kom jeg opp med en prototype som jeg var fornøyd med.
Men var litt skeptisk til at det ville virke i lengden og ikke klogge seg.
Nå har den stått og gått i over ett år uten ett eneste problem, så da synes jeg den har bestått testen.

Her ser dere hvordan den virker, sett ovenfra.
Systemet består av 110mm rør og 3 stk 45 grader bend, ett stk 110 mm y gren. En luftestein plassert i den ene rette delen av Y grenen, slik at ikke lufsteinen står i konflikt med vannstrømmen.
Kan legge ut en skisse hvis noen har lyst til å mekke noe lignende. Bare hyl ut eller send meg en meld.
En 10W luftpumpe er kraftig nok til å drifte denne.

Arne

Medlem av ledelsen
Veldig glad du sa det så jeg slipper å si det selv ;-)
Det fungerer hvertfall bra i et lite filtersystem som dette. Synes K1 beveger seg sakte og rolig frem til innsuget og blir med på en virveltur gjennom rørene slik at det ikke bygges opp med masse skit og lort, samtidig som man slipper å bruke mer strøm enn nødvendig.

bert

Well-Known Member
Ser vel for meg at det blir rolige soner utenfor rørene, som samler en del møkk på bunn av kassa, k1 flyter vel på toppen når det er så rolig mellom inn og ut. Jeg kjører langt mer luft for fullrotasjon uten dø soner og slamopphopning. Hvor problembakterier gjerne trives.

Arne

Medlem av ledelsen
Ser vel for meg at det blir rolige soner utenfor rørene, som samler en del møkk på bunn av kassa, k1 flyter vel på toppen når det er så rolig mellom inn og ut. Jeg kjører langt mer luft for fullrotasjon uten dø soner og slamopphopning. Hvor problembakterier gjerne trives.
Det har ikke vært noe problem med slike dødsoner, fordi bunnen ikke er helt rett, og slammet ikke blir liggende, men med en helt rett bunn ville det nok blitt mer slam på bunnen.
K1 beveger seg bare med forskjellig fart, den midtre veien, eller korteste veien mellom de to rørene går raskest, mens ytterkanten går tregere.
Hele vitsen med forsøket var jo å få til en god nok omrøring med mindre effektbruk. Noe jeg synes jeg fikk til ganske bra.
Men selvfølgelig har alle systemer og måter sine fordeler og ulemper.
Skal man gjøre det slik jeg har skissert her må man tenke litt på hvordan slam vil legge seg, og helst ha en kon bunn med uttappingsmulighet.
Jeg hadde ikke åpnet eller gjort rent filtret på ett år, når jeg gjorde dette nå for en uke siden, og det er hvertfall en stor fordel med et stort vorteks kammer og et slikt stort og langt rekkefilter. Det krever lite vedlikehold og er veldig driftssikkert i forhold til det meste.
Jeg kan ikke se for meg et trommelfilter eller sieve som kan stå og gå i ett år uten noe vedlikehold eller justeringer.
Ulempen er vel at vannet inneholder litt mer småpartikler enn et system med trommel og beadfilter.

Jæren

Betalende medlem
Artig variant Arne for å spare strøm.
Men lurer på om du klarer å få nok oksygen i vannet med så lite luft?
Både bakterier og fisk trenger oksygen i vannet.
Ser du skriver om trommelfilter, mitt trommelfilter har gått uten stans og Vedlikehold. Det er to år siden det ble satt opp. Eneste som er gjort er at jeg har skiftet UV pæra.

Arne

Medlem av ledelsen
Ja det er en luftheis føre dette, slik at hele filtersystemet og vannsirkulasjonen blir drevet av luftheiser, dette gir masse oksygen til vannet, så det ser ikke ut til å være noe problem.
Joda de litt nyere trommelfilterne er mye bedre og sikrere, men at de går 2 år uten noe vedlikehold tror jeg hører med til det ekstreme. Må du aldri rense rennen for løv eller trådalger feks?

Jæren

Betalende medlem
Trommelfilteret står på et innendørs basseng på 15 tusen liter. Slipper løv da😁 men forer en del, filteret spyler ofte.

Arne

Medlem av ledelsen
Ja da skjønner jeg litt bedre :) For blandingen av løv og trådalger pleier å gi litt nødvendig service/vedlikehold.
Men ikke misforstå meg dithen at jeg ikke liker trommelfiltre, de er fantastiske til å fjerne småsmuss og gjør jo at beadfiltre fungerer mye bedre.
Bare man er klar over fordeler og ulemper på forhånd og planlegger etter det. Feks bør mann nesten ha en mulighet for å bypasse de ved stans, så ikke alt stopper opp mens man venter på en del som er i stykker feks. Beadfiltret jeg har på utedammen fjerner sikker over 100Kg dritt på en sesong, og det er helt gull :)

Topp