Modning av biomedie

Ottar Bang

Betalende medlem
Har i forrige sesong og nå i 'innesesongen' hatt en mix av 2 stk forskjellige plastikk medie i mowingbed. Er jo en kjent sak at når mediet blir brunt så er det pga mikroorganismer/bakterier som ja, indikerer et modent medie. Er der forskjell på medier, med evnen til og 'modne'. Da det faktisk er stor forskjell på farven på disse forskjellige mediene jeg har her.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Min erfaring er at det som modnes raskest av de jeg har testet er naturlige medier, som feks lavastein. Etter disse porøse steintypene synes jeg filtermatter, slik som brukes i akvariefiltre og tønnefiltre til hagedam er raske. Det som modnes tregest er etter min erfaring plastbeads. K1 virker til å modne raskere enn billigkopiene fra Kina. Om det er overflaten på plasten som gjør det, eller selve materialet aner jeg ikke. Men min erfaring er at det er forskjell, selv om jeg ikke har testet dette på noen vitenskapelig måte.

Ottar Bang

Betalende medlem
Ja den ene, den som ser ut for å trenge mer tid til og modne/bli brun er en 'Kinakopi, Men er ikke alle disse plastdingsene laget i Kina da, enten de heter det ene eller det andre.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ja den ene, den som ser ut for å trenge mer tid til og modne/bli brun er en 'Kinakopi, Men er ikke alle disse plastdingsene laget i Kina da, enten de heter det ene eller det andre.
Nei den originale K1 ble lenge laget i Norge, men tror hvertfall deler av produksjonen nå er lagt til andre land i Europa.

SteinDag

Æresmedlem av Norsk hagedamforening
Tror K1 ble laget av en bedrift i Horten. Nå vet jeg ikke, men den hadde stort koisalg i England.
Noe helt annet: Er det noen som vet hvor man trykker for å logge seg ut?

Topp