Man lærer så lenge man lever, kanskje?

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Må nesten dele en tabbe, man lærer jo ikke bare av egne feil. Andres feil og tabber kan man jo både le av og lære noe av.
Jeg liker jo selv å tro at jeg har litt kontroll på vannkvaliteten og slikt, vel, tok feil der gitt.
Jeg har noen småtasser (ca 60stk) som var 12-15cm i vår da da kom fra Japan, og disse går i tanker som jeg har i et drivhus. Dette er vinteroppbevaringsplassen for fiskene jeg har i dammen.
Det er ca 20.000L fordelt på 6 kar, og har to store beadfiltre (Econobead 140 og Econobead 100) Et sievefilter fungerer som forfilter, og alle tankene er koblet sammen og filtreres i samme system.
Det sirkulerer ca 35.000L pr time, så dette bør være mer enn bra nok for 60 stk småtasser.
I våres gikk skjellsandsystemet her føyken og jeg har ikke rukket å sette i orden dette enda, så derfor økte jeg vannskiftingen litt for å kompensere.
Vannet i springen har vært stabilt på ca 8 i ph og ca 2-3 i kh.
Så plutselig døde det en fisk.. Jøss tenkte jeg, det var rart, siden dette har gått helt uten problemer. Vel, det kan jo skje at en fisk dør helt uventet og uten at noe er spes feil med vann eller sykdommer.
Vi hadde besøk den dagen så jeg gjorde ikke noe mer undersøkelser.
Dagen etter var tre stk døde. Da går alarmen hos meg. Frem med mikroskop, siden jeg bytter ca 1200L vann hver eneste dag regnet jeg med at vannet ikke kunne være så ille at fisker døde.
Men det var ingen parasitter å finne, selv etter maaaange skrap. Jaja, det er jo bra, men hva har skjedd da?
Frem med vanntester. Og når siste dråpe med amoniakktest var sluppet begynte alt testen å bli grønn (Gult = null). Og når det hadde gått 15 min var fargen så irrgrønn at det var mørkere enn det mørkeste på skalaen.. Hva i alle verdens dager kommer så det av?
Ph testes så.. og den er superlav, ca 5. Ikke rart filteret ikke virker da. Vannbytte settes i gang med en gang, og så må det finnes ut hvordan dette har skjedd.
Vannet i springen blir målt, og der er svaret. Ph er 6,5 og KH =0.
Så to hendelser uavhengig av hverandre lagde denne lille "krisen". Siden vannet fra vannverket har forandret seg hjalp det ikke å øke vannbytte for å kompansere mot mangel av skjellsand.
Det jeg har gjort etter dette er å øke vannbytte enda mer, og tilsette forsiktig små mengder skjellsand og litt Bikarbonat, for å prøve å få filtret i gang, men samtidig ikke øke ph raskt, for da ville fiskene raskt dødd siden ammoniakk er mye giftigere ved høy ph.
Nå skal nytt skjellsandoplegg lages for å forhindre samme tabbe igjen.
Så husk å måle litt av og til. Spes ph om du bor i område med bløtt vann.
Og i denne varmen, med tilsvarende ekstra foringsmengder bruker filtret mye av kalkstoffenene/salter i vannet og ph faller, og filtret risikerer å krasje.

ragnar

Betalende medlem
Har og samme greia med Ph. Etter store regnbørsmengder faller Ph.
Måler Ph, Nitritt, og ammonium hver uke. Ligger på 7.5 - 8 i dammen.
Men jeg målte regnvannet...... 5 i Ph.
Skjellsand er kjøpt inn her også...

hans-ole

Betalende medlem
Det skal vel ekstremt mye regn vann til for at det gir noe særlig utslag ?

Jeg fyller i endel nytt vann 1-2 ganger i uka uansett her da jeg bruker dam vannet til og vanne alt av planter på tomta så da må det etterfylles 1-2 ganger så foreløpig har jeg hatt lite trøbbel og gode og gjevne vannverdier 👍

Topp