Hva er nytt

Maling av fiskekar inne.

Harald Vågene

Eg ser at dette har vore diskutert før, og at polyester, vanleg maling mv. har vore nemnt. Slik eg forstår innleggene, må en behandle karet som har polyesterdekke, før en maler. Men mitt kar er et vanleg glasfiberkar, og eg har malt det to strøk med innemaling / husmaling før. Likevel har eg en mistanke om at det kan avgi stoffer siden fisken har dødd der to år på rad, og når eg tar dei som er igjen, over i et anna kar, er det ingen som dør.
Mitt spørsmål er altså. kva bør eg male med no for å ikkje risikere at dei dør enda en gang?
En anna ting er at eg ser nokken bruker lys maling, andre mørk- Personleg kan eg tenke meg å ha ei lys maling, for å sjå fiskane best, men fiskane vil vel helst ha ei mørk flate? Og då bør en vel ta mest hensyn til fisken, ikkje mine ønsker?

Vanlig glassfiber som du nevner er polyester og glassfiber støpt sammen. Topplaget er Topcoat eller Gelcoat, etter som hvilke støpemetode som er brukt. Begge er polyester basert.
De fleste malinger som selges i dag skal vel være rimelig trygge å bruke når de er skikkelig herdet, og spes når de er brukt en stund.
Noen malingstyper er tilsatt antimugg/antisopp, og disse bør man holde seg unna.
Som Hans-ole skriver er både polyester og epoxy trygt. Polyesteren må være ordentlig herdet for å være trygg. Dvs at du ant bør varme det opp et par døgn før bruk.
Kanskje prøve å komme opp i 50*C eller mer.
Ellers vil et par uker ved min 20*C også gjøre nytten.
Epoxy er ofte raskere å herde, og krever mindre forarbeid.