Lotus

hans-ole

Betalende medlem
Noen andre som dyrker Lotus til sommeren ?
Prøver meg igjen 😀 er noen år siden sist jeg gjorde det så har kjøpt inn litt frø 👍

Starter med 2 bare for og teste litt er litt fullt her nå med alle andre planter som skal såes nå og fremover så håper på 2 store runde murer baljer med lotus i til sommeren D5F50548-92DB-4478-A3E3-D58EE391F935.jpeg

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Spennende, jeg har aldri prøvd på andre enn akvarievarianter, men jeg har tenkt på det ca 1000 ganger :) Hold oss oppdatert

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ser du har filt frø i enden som er et bra triks for å få frøene på lotus til å spire.
Har aldri fått lotus til blomst selv.

hans-ole

Betalende medlem
Ser du har filt frø i enden som er et bra triks for å få frøene på lotus til å spire.
Har aldri fått lotus til blomst selv.

Lager en liten how to på og så lotus

ja lotus frøa må slipes hull i den ene enden får og få in vann og får at de lettere skal klare og spire ( komme seg ut av det harde frøet) man skal slipe til man får frem det hvite inni frøet
Så legges de i vann ca 10 cm gjerne 24-27 grader
Bytt vann hver dag til de har spiret vis noen frø flyter opp er de ikke spire dyktige og må kastes
Når man har fått 2-3 blader kan de plantes i en 10 l murer bøtte med leire og 30% sand eller i dam jord og etter fyll med vann etter som de gror når de er store nok flyttes de over til Støre pote /balje
De vil gjerne ha ca 60cm vann over jorda/leira når de blir store gjødsles hver måned med sånne gjødsel tabeleter for vann liljer sett i drivhus eller i full sol gjerne i sorte baljer/Potter for og få mest mulig varme

så da er det bare og vente på🪴🌸
Håper flere vil prøve det ut lykke til 👍

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Er det blå lotus, så fikk jeg når jeg bestilte mikrofrø ikke slike store, gi meg gjerne link til bestilling👍
Hadde vært gøy å få til dette🤗49347D40-2654-41BE-A7B0-8E2AF0DE9245.jpeg

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Er det blå lotus, så fikk jeg når jeg bestilte mikrofrø ikke slike store, gi meg gjerne link til bestilling👍
Hadde vært gøy å få til dette🤗Vis vedlegget 15895
Denne blå her tror jeg ikke er en Lotus, men vet noen kaller den det.
Den blå er egentlig en vannlilje fra Afrika . Mens Lotusen Hans Ole prøver seg på, tipper jeg er rosa fra India.

Blå = google denne.
Nymphaea nouchali var.caerulea

Vi fikk tak på disse før med den gamle planteleverandøren, men måtte bytte da han leverte så mye rart.
Jeg fikk aldri blå blomst , men hadde den ute og da ble det for kaldt og dårlig vekst.

kastokke

Administrator
Noen andre som dyrker Lotus til sommeren ?
Prøver meg igjen 😀 er noen år siden sist jeg gjorde det så har kjøpt inn litt frø 👍

Starter med 2 bare for og teste litt er litt fullt her nå med alle andre planter som skal såes nå og fremover så håper på 2 store runde murer baljer med lotus i til sommeren Vis vedlegget 15883
Har du link til leverandør du bruker?

Topp