Legge ut bilder på forumet

Tommy

Betalende medlem
Mange sliter med å legge ut bilder på forum, men som med alt annet er det lett når du kan det:)

Det er flere måter å gjøre dette på og jeg skal prøve å forklare hvordan man kan gjøre det.

Man kan legge ved bilder som et vedlegg men problemet med dette er at bildet blir ganske lite, og man må trykke på bildet for å se det i full størrelse.

For å laste opp vedlegg må man bytte til avansert modus.

Da får du opp dette skjermbildet

Dersom du klikker på bindersen kan du laste opp et vedlegg fra din egen maskin(se rød pil)
Klikk på "add files"
I vinduet som kommer opp trykker du på "select files"
Du kan nå velge filen du ønsker å bruke fra din datamaskin.

Tommy

Betalende medlem
Jeg personlig er tilhenger av å laste opp bildene i et gratis fotoalbum på nettet. Du kan sette inn bildet fra hvor som helst på nettet hvis du har linken til bildet.

Hvis dere trykker på ikonet hvor jeg har tegnet en blå pil kan dere kopiere inn linken til bildet dere vil legge ut på forumet.

Jeg bruker dette fotoalbumet men det finnes mange andre som virker på samme måten: http://photobucket.com/
Fordelen med dette er at du kan legge inn bilder på mange forum uten å måtte laste det opp flere ganger.

Hvis dere registrerer dere på photobucket så kan dere prøve å legge ut bildene i tråden her. Mislykkes dere så sletter vi bare forsøket og prøver på nytt;)

Sist redigert:

Tone

New Member
Supert Tommy :) Takk for tipsene, håper å få lagt ut bilder i løpet av helgen, gjerne i kveld :) Det ser jo slettes ikke vanskelig ut, så med litt øvelse blir det vel bra he he he Eh kanskje jeg ikke skal være så eplekjekk, i tilfelle jeg trenger mer hjelp :p En god helg ønskes til alle :) mvh Tone

Ulrik

Betalende medlem
Hagedammen min

Dette er vår hagedam som vi anla i fjor høst og fikk fisk i vår. Dammen er på 10.000 - 12.000 l. Etter to uker med et Hozelock-filter 24.000, ble vannet grønt og vi måtte gå til anskaffelse av en EconoBead 60 med 55 w UV-c og en punmpe på 30.000 l kapasitet. Resultatet ble krystalklart vann!! Vi har 20 coi og gullfisk. for en mnd. siden oppdaget vi 23 yngel. Spennende å se om de overlever vinteren ute. Jeg har nå gjort vintterforberedlesene med to isoporplater og en isfritopp som jeg har stripset sammen. I den isoporplaten hvor isfritpppen er stripset i, har jeg skåret et tilsvarende hull og hagt i en 300 w varmekolbe og to luftsteiner. Det har holdt området isfritt hittil.

Men får fortsatt ikke lagt inn flere bilder i albumet mitt. Det står at det er max 34 K. Jeg tror jeg har litt tungt for det!! :eek: Men jeg skjønner ikke helt hvilken side jeg skal ta det fra. Kan noen ta det helt fra begynnelsen og så detaljert som mulig!!!

Vedlegg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Man bør lage bilde mindre i et fotoredigeringsprogram før man legger det ut. Feks til bredde 800 pixler og lagre det som middels god kvalitet. Da vil det kanskje bli på mellom 15 og 30Kb.

Det beste er om man lager seg en konto som Tommy skriver om over her. På Photobucket. Dette er enkelt, og det er lett å "klippe ut" og "lime inn" linkene og bruke dette her.

Dette er beskrevet både på photobucket og andre steder. Litt usikker på om noen har tid til å sette seg ned nå før jul å lage en mer detaljert oppskrift på hvordan dette gjøres.

eidsvold1814

Well-Known Member
Mitt første år med dam og mine koi

Vis vedlegget 3281Vis vedlegget 3282Vis vedlegget 3283Vis vedlegget 3284Vis vedlegget 3285Vis vedlegget 3286Vis vedlegget 3287Vis vedlegget 3288Vis vedlegget 3289Vis vedlegget 3290så er første sesong med dam og koi på hell,fiskene er tatt ut av dammen for 1,5 uke siden og flyttet til et isolert glassfiberkar på 3300l,hvor tempen ligger på 17-18grader og vil nok satse på og ha det sånn i allefall 1mnd før jeg senker temp og slutter og fore,legger ut bilder av alle ,trenger litt hjelp til identifisering av noen av de,da jeg skal lage meg en fotobok for 2011

Sist redigert:

eidsvold1814

Well-Known Member
Så stoppa det

Prøvde og legge ut flere bilder men det gikk ikke av en eller annen grunn,noen som vet hvorfor?

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Det er helt normalt, det er en grense på 10 bilder pr melding.. Om det kan forandres tror jeg ikke, men jeg får ikke gjort det:)

eidsvold1814

Well-Known Member
Bilde grense

Vet det er grense på 10 bilder pr melding ja,men når jeg svarer på tråd og skal legge inn 10 til så får jeg ikke dratt bildene fra ene vinduet ned til det andre

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Når du har dratt 10 bilder som vedlegg inn i meldingen, så kan du ikke legge inn nye bilder på nytt i samme medlingen, selv om du begynner på nytt. Det må være på en ny medling. Og det må være tomt for bilder nederst der man behandler vedlegg (bilder), når du vil legge inn nye 10 bilder..
Noen ganger så må jeg dra i bildene flere ganger også.. Men ikke gi deg:)

Sist redigert:

eidsvold1814

Well-Known Member
Bilder

Sletta bildene i vedleggsboksen på profilen min,for det jeg trodde jeg måtte gjøre det for og få lagt inn flere,ingen skal kalle meg data nerd i allefall,hehe,men man lærer så lenge man lever sies det så da er det kanskje håp,hehe

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Skulle nok ikke slette de:) Alle bilder jeg har lagt ut før, eller lagt i albumene mine ligger fremdelse inne på "behandle vedlegg -home". Jeg kan bruke de senere hvis jeg vill det. Bare å hake de av og dra de den til nederste delen "vedlegg", velg "select all" hvis du vil ha med alle bildene du har valgt.. Og da skal du finne de igjen når du kommer tilbake til medlingen du skriver, på undersiden, som vedlegg.. under behandle vedlegg..

Fiskesmurf

Betalende medlem
Om du vil, kan du sende meg alle bildene du vil legge ut her, så kan jeg legge de ut for deg.
Send de i såfall til terje(a)gullfiskene.net, så skal jeg prøve å hjelpe deg.

Jeg er ganske sikker på at det er bare en liten feil du gjør.
Jeg har lagt ut så mange hundre bilder her uten problem, og noen senest i dag, så det skulle ikke være noe galt med systemet, og/eller noen limit som skulle begrense deg.

Ser du sier du drar bildene over på noe vis...
Jeg pleier å gå frem slik:

Klikke på "Behandle vedlegg"-knappen nederst under der du skriver innlegget.Da får du opp "Upload file manager".
Klikke på "Add files"-knappen oppe til høyre i vinduet du får opp.
Klikke på "Select files"-knappen nederst i det neste lille vindu som dukker opp.
Klikke de bildene i den mappen du skal legge ut fra. (Hold CTRL nede mens du klikker og velger bilder)
Klikke "Åpne"-knappen nede til høyre i vinduet hvor du har valgt bildene.
Klikke "Upload files"-knappen nederst i det lille vinduet du er tilbake i.

Da er du tilbake i "Upload file manager".
De bildene du nå har valgt ligger på en linje nederst i vinduet.
Om du har lastet opp bilder tidligere, vil du også se disse i Upload file manger-vinduet.

Klikke "Insert inline"-knappen nederst til høyre i "Upload file manger"-vinduet, og bilde-kodene har nå kommet frem i innlegget ditt.

Noen ganger hender det at bilde-kodene legger seg helt fremst i innlegget og teksten din kommer etter bildene slik du hadde det i ditt første innlegg her.

Om du ønsker å ha bildene ETTER teksten, eller å legge bilder inn mellom teksten(forklaringer til hvert bilde,
må du så klippe og lime alle bildekodene ut og lime de inn ETTER teksten din, eller lime hver bildekode inn mellom teksten der du vil ha de.

Om du da vil sjekke hvordan det blir, klikker du "Forhåndsvis innlegg"-knappen i steden for "Legg til svar"-knappen, så får du se innlegget hvordan det blir før du poster det endelig.

Slik kan det legges forklaring til hvert bilde.
IMG_0412.jpg

Og slik......
IMG_0407.jpg

Sist redigert:

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Da har jeg også lært en ny ting, har aldrig brukt "insert inline" før. Bildene kommer opp som fra Photobucket.com, som det hender jeg bruker..

Arne

Medlem av ledelsen
Det er en grense på hvor mye plass man har til bilder. Dette kan gjøres om, men da må vi forvente større utgifter til å leie plass.
Det ligger noen tips for hvordan man kan legge bilder feks på photobucket, dropbox og flere andre steder, som kan brukes her inne. Dette er ganske enkelt, og med bittelitt engelsk så klarer man dette.
Ellers kan styret vedta å øke grensen for hvor stor plass hver enkelt har.

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Jeg tror ikke problemet ligger i grensen for hvor mange bilder vi kan legge i samtidig. Hvis ikke medlemmene synes at det ikke er nok med 10 bilder i hver melding da..
Tror det må være en liten misforståelse av et eller annen slag her, når "eidsvold1814" fikk lagdt ut 10 bilder først, men så skjedde det noe videre med de neste bildene..

Arne

Medlem av ledelsen
Det ligger en grense på hvor mange MB hver bruker har tilrådighet serru, men mulig ikke problemet er her denne gangen. Men jeg får ikke lastet opp flere bilder pga denne grensen

Topp