Lage fine overganger mellom bekk/dam og naturen rundt

HanneB

Hei! Etter lang tids planlegging og myyyye gravearbeid (bor på fjellgrunn) er vi såvidt i gang med vår bekk og dam. Bekken er ganske smal, 8 meter lang og med fall på ca 1,8 meter. Vi har bygget den opp med små kulper og svinger. Den renner ut i en dam på litt over 500 liter, 1,6 X 1,3 meter og ulike dybder fra 60 cm til noen få cm dybde for varierte planter. I dag startet vi med å steinlegge kanten, snart skal vi kjøpe planter. Bor i Oslo. Jeg vil helst at både bekk og dam skal ha et mest mulig naturlig uttrykk, at vekster og sten skal skjule folien og at overgangen mellom bekken og terrenget ikke synes så godt. Men hvordan? Må det ligge sten langs hele kantene av damduken eller finnes det andre måter? Kan kan jeg få planter til å gro fra vannkanten og ut i terrenget? Hvordan? Hva slags planter? Hjelp! 🙃

De vanligste plantene og bruke på land delen er bla hosta/bregner/krypfredløs osv og mose men her er det bare fantasien og peng boka som setter begrensinger

Planter til vann delen finner du på tropex (best utvalg) og aquaworld som heller ikke er lange turen da du bor i Oslo

Så til noen ting jeg reagerte på da jeg så bildene dine (dette er bare noen tips ikke kritikk)

-samme som over gjelder også så du ikke får uønsket jord/fyllmasse og avrening fra bakken ned i dam/bekk dette skaper Evt problemer med u klart vann /alger og masse unødvendig arbeid i etterkant

Lykke til med prosjektet 👍

HanneB

Å så flott Hans-Ole! Tusen tusen takk for mange gode tips. Veldig glad du sa om å brette opp duken bak steinene evt fuge rundt dem så ikke vannet renner ut/jord renner inn. Skjønte ikke helt hvordan jeg skulle gjøre dette på en smart måte.
Vil veldig gjerne finne planter som vokser over steinene fra land mot vann, men har ikke tenkt på å brette opp gummien til en kant bak. Da blir det sikkert lettere å få til :)

Takk igjen :)

Hanne

Du må holde oss oppdatert på prosjektet så vi får se ferdig resultat 👍

Du må holde oss oppdatert på prosjektet så vi får se ferdig resultat 👍
Litt usikker på hva du mener med "prøv å få litt fall ut fra dam/bekk sånn at steina er det høyeste punktet"? Hvor, hvilke stener? :)

Er planen og fylle bekken med eks elvestein ?

Tok noen bilder av dammen min i sta for og vise deg hva jeg mente med noen steiner i vannet for og bryte vannspeilet og med noen stokker driv ved og noen mose grode tre stokker

8B2440E5-88FB-47A7-A4F1-FC29A4B3B043.jpeg

C3B15DAD-3ABF-4D77-B2DB-A8FA70FC4534.jpeg

924FDA66-F358-48B4-923E-456C52E3109D.jpeg