Hva er nytt

Koltoped

Koltoped

New Member
Hvilken temperatur skal vannet i dammen ha før jeg starter opp anlegget og får vann i bekken• Dammen er på 12000 liter

eidsvold1814

Well-Known Member
ville vel ikke startet filtret før det ser ut til stabilt over 6-7grader i dammen hvis du har fisk i dammen,sirkulasjon og bekk kjøler ned vannet igjen,fortsatt kalde netter vel,spørs jo litt hvor i landet du bor også da :) har fiskene vært ute så er det lurt å tenke på at de er på sitt svakeste nå,og trenger ikke mer svingninger en høyst nødvendig:)

Koltoped

New Member
Takk for svar• Jeg har hatt fisker i dammen i vinter og det har gått fint. Hadde luftkompressor i gang for å holde åpent et råk i isen

eidsvold1814

Well-Known Member
ville skiftet en del vann nå,det er sikker ikke på sitt beste :) da unngår du kanskje problemer med fisk som er redusert av en lang vinter, med dårlig vann med mye bakterier og div som blomstrer opp med samme tempraturen stiger utover våren:)

Koltoped

New Member
ville skiftet en del vann nå,det er sikker ikke på sitt beste :) da unngår du kanskje problemer med fisk som er redusert av en lang vinter, med dårlig vann med mye bakterier og div som blomstrer opp med samme tempraturen stiger utover våren:)
Jeg har kontinuerlig utskifting av vann fra hyttetaket med fast overløp fra dammen. Er det ok? La merke til at fiskene spiste på noe som fløt på overflaten i går. Kan det være egg av noe slag? Som du skjønner er jeg ny i faget så jeg stiller derfor kanskje noen dumme spørsmål. Jeg holder til på Vestlandet så temperaturen ligger på ca 8 gr nå.

eidsvold1814

Well-Known Member
har du utskifting gjennom vinteren med regnvann som burde vel vannet være ok,men du skal passe litt på ph,den kan være lav i regnvann,så hvis det går en stund uten regn kan du få ph dropp som heller ikke er bra for fiskene,under 6 i ph så blir det kritisk,husk at overløpet ditt ikke må havne i vassdrag,bekker osv,da er vi inne på miljø kriminalitet i forhold til spredning av arter sykdom osv,vet ikke hva du har på taket,men skulle det være egg kan det kanske være fra maur :)

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Regnvann er ekstremt bløtt så da må du buffre på en eller annen måte. Som eidsvold nevner her har du antagelig for lav PH. Selv om regnvannet ikke bestandig viser lav ph så har det ikke noe av mineraler og salter fra bakken, slik feks borrevann har.
Det er dette som gir vannet en bufferevne. Som enkelt fortalt betyr at det skal mer til for å endre ph.
Siden regnvann er fritt for alt av kalker, mineraler og salter kalles det bløtt, og er i utgangspunktet bra for koi hvis vi bare buffrer det litt.
Dette kan du gjøre ved å tilsette skjellsand eller natron (Bikarbonat) KH+ eller noe annet navn det blir solgt som :)
Du kan jo lese denne og se om det er noe å plukke opp. Av en eller annen grunn er bildene blitt borte, så det må jeg se om er mulig å få på plass igjen.

Koltoped

New Member
Takk for nyttig informasjon. Jeg fikk sjekket PH i dammen og den var 7,8 som er ok, men som du skriver var vannet veldig bløtt. Har satt til bikarbont KH+ ( 50 spiseskjeer til 12000 liter som en kur for å få det opp på ønsket nivå) opp 3 enheter. Husker ikke benevnelsen. Nå tenker jeg å legge skjellsand i øvre kulpen i bekken for å vedlikeholde dette nivået. Se vedlagt bilde av bekken som jeg vil starte opp i påsken801901A3-586A-46FB-8626-F7318F7B60CB.jpeg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Kh benevnes enten med dh eller bare kh. Kh står for karbonhardhet. Gh står for generell hardhet.
En liten kuriositet er at starten på å måle vannets surhet og hardhet var en kjemiker ved Carlsberg bryggerier i Danmark. De trengte å forstå hvorfor ølbryggingen ga forskjellig resultat etter hvilket vann de brukte. Så hvis jeg ikke husker feil var det han som oppfant ph skalaen.

Topp