Koitur til Japan 5-12 November 2022

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Torsdag 10.11.2022.

Her begynte dagen med en liten kjøretur på litt over en time først til Sekiguchi koifarm.
Dette er oppdretter som er spesialist på flotte Showaer. Har hatt noen herfra opp igjennom årene.
Og kan bekrefte at dette er fisk som vokser bra og har normalt god skinnkvalitet og farger.

DSC_0004 (1).JPGDSC_0005 (1).JPG
Og her er et par bilder tatt utenfor både huset og fiskehusene til Sekiguchi brødrene.
DSC_0017 (1).JPG
Og her er de 3 Nisai Showaene som ble plukket og skal hjem til Steinrøysa.
Alle er Nisai (2års) hunner på 45-50cm. En skal Daniel ha, en skal undertegnede ha og en skal Tropex/Øivind ha. Disse kommer med sertifikat.
DSC_0019 (1).JPG
Og her er et bildet ned i tanken med de store fiskene som er til salgs. Disse er fra 75 til +/-95cm for de største.
Her var det noen med kanskje de flotteste fargene jeg har sett på noen Showaer?
DSC_0020 (1).JPG
Står her ved kanten av tanken med de store og diskuterer Nishikigoi.
DSC_0024 (1).JPG
Da har vi kommet til Takahashi koifarm og hvor Øivind speider etter Nishikigoi.
DSC_0025 (1).JPG
Og her studeres det hardt på Nishikigoi.
DSC_0028 (1).JPG
Og her et bildet ned i en av Nisai (2års) tankene hos Takahashi.
DSC_0041 (1).JPG
Og her er en kasse med kohakuer som ble plukket av Øivind. Alle Nisai +/-45cm ish.
DSC_0046 (1).JPG
Enda en kasse med Nisai Kohaku og Kujakuer plukket av Øivind.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Torsdag 10.11.2022 forts.

DSC_0056 (1).JPG
Flotte Asagier som ble plukket hos Wada. Er Nisai (2års) på +/-50cm. Er til salgs hos Tropex disse hvis jeg ikke husker galt?
DSC_0073 (1).JPG
Og enda noen fra Wada. Også Nisai (2års) disse. Kohakuen og Sanken skal Daniel ha. Den røde Kujakuen skal hit til Porsgrunn. Tancho Kujaku er til salgs hos Tropex.
DSC_0078 (1).JPG
En titt ned i Nisai tanken hos Murata som Tropex tok hele tanken på totalt 24stk. Her må jeg bare si at her er det bare å løpe og kjøpe.
For disse er bare flotte.
DSC_0085 (1).JPG
Og undertegnede og Daniel kunne jo ikke være noe dårligere så vi plukket disse 2 her.
Begge er Nisai (2års). Daniel skal ha GinRin Kohakuen som er på +/-50cm. Mens undertegnede skal ha den Sandan ( 3 stepperen) på +/-55cm. Begge er hunner.
DSC_0095 (1).JPG
Og her er et bildet av 6stk som er eksempel av de 24stk. fra tanken som Tropex og Øivind kjøpte.
DSC_0096 (1).JPG
Og her er vi i et annet koihus hos Murata med noen litt dyrere koi.
DSC_0100 (1).JPG
Og her en titt ned i tanken hvor jumbene til Murata går. Alle her er fra ca 85cm og opp til over metern.

DSC_0105 (1).JPG
Masse folk og fe hos Maruhiro.
DSC_0109 (1).JPG
En kasse med forskjellig miks fra Maruhiro.
DSC_0114 (1).JPG
Noen flere fra Maruhiro.
DSC_0118 (1).JPG
Og så ble det litt fiske plukking og valg i mørke denne dagen også. Her er vi hos Kawakami hvor Tropex og Øivind valgte totalt 101 mindre Nisai (2års) av diverse varianter.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Fredag 11.11.2022.

Det ble heldigvis ikke plukket noen flere fisk denne dagen.
Får nå var både lommeboken tom og plassproblemer begynte å bli en realitet hjemme for min del.

Så da ble det en tur innom koimuseet og avreise til Tokyo og Narita flyplass for reisen hjem til Steinrøysa.

Dette er egentlig det jeg har av bilder som er interessante fra denne turen.

Da må jeg si tusen takk til Øivind/Tropex, Daniel, Robert og Ornafish teamet i Japan for en fantastisk tur og opplevelse igjen.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Takk for bilder og info fra turen :) Det kribler alltid litt når man ser bilder fra oppdretterne. Det er morsomt å være der når man skal ha fisk, men å dra dit på høsten eller våren når salget er i gang, uten å ha plass til fisk hjemme. Det er jo å plage seg selv unødvendig mye :)
Men har lyst på en sommertur kjenner jeg. 7 år siden jeg var på min 3 ukers alenetur der, og det frister til gjentagelse :)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Det er koishow 2023 Japan nå .
Alltid gøy å se bilder og videoer av vinnere i sine klasser.
Her er en Goshiki vinner ( oppdrettet av Kanno koifarm )
Men jeg må si at Goshikiene Thore tok med hjem er av helt grei kvalitet sett mot vinner 😂.
Nå stiller jo den ene i ginrin klassen .
Jeg er alltid litt skeptisk når oppdretter framsnakker en fisk , men husker Conias sa at han mente fisken ville nå veldig langt i koishow.
Ikke utenkelig han mente det. ( Det gjelder fisken på nederste i bilde )

legger ved bilder av vinner og disse to Thore fikk hjem .
360659A8-C3EA-4D9E-A665-D00441BB36C1.jpeg568C919F-3351-4AC2-9506-1E0F1F89475E.jpeg611D6396-0199-4EB9-A3F8-0B7641CAF813.jpegA24B5A64-2346-473F-91BC-1DB54FD07AE4.jpeg

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Er litt skuffa over hoved vinneren . Grand Champion , Al Japan koishow 2023 .
Den er sikkert stor 😂, men har ikke fått med meg hvem oppdretter.
noen som vet ?
83BD6A9F-A851-4E11-BA33-1BED11867762.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
Øyvind eller noen andre kan dere fortelle meg litt spesifikt hvorfor akkurat denne fisken vant og hvordan de bedømmes ?

denne har ikke noe WOW faktor hoss meg🙈
Hverken farger ( det kan være bilde) eller mønster eller symmetri tilsier for meg at denne er en vinner fisk mens derimot fisken i tråden over den er WOW 😀👍

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Er litt skuffa over hoved vinneren . Grand Champion , Al Japan koishow 2023 .
Den er sikkert stor 😂, men har ikke fått med meg hvem oppdretter.
noen som vet ?
Vis vedlegget 15850
Denne er fra Sakai FF i syd.
Er enig i at denne ikke har den helt store WOW faktoren hos undertegnede heller.
Er nok størrelse, ikke så gal skinnkvalitet og kropsfassongen som gjør denne fisken. Mønsteret er derimot heller ganske ordinært etter min mening.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Øyvind eller noen andre kan dere fortelle meg litt spesifikt hvorfor akkurat denne fisken vant og hvordan de bedømmes ?

denne har ikke noe WOW faktor hoss meg🙈
Hverken farger ( det kan være bilde) eller mønster eller symmetri tilsier for meg at denne er en vinner fisk mens derimot fisken i tråden over den er WOW 😀👍
Du og jeg vil aldri forstå en koidommer i Japan 😂.
Denne tror jeg vant pga den har begge øyne og alle finner ok + 100cm og rett oppdretter.
At hobbyen godtar at den er en vinner, det forundrer meg.
Denne fisken oppfyller veldig få kriterier når det gjelder fargenes balanse og plassering.
Til Sanke å være syntes jeg heller ikke det er noe som helst dybde i fargene.
Men jeg er ikke dommer og det skal dere være glad for 😂

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Størrelse slår nok alt i disse konkurransene ser det ut til, selv om dommere påstår noe annet. Husker den showaen med helt tydelige deformasjoner i brystfinnene som vant.
For meg blir disse konkurransene like interessante som en fotballkamp, eller som å se maling tørke, høre gresset gro osv..
Mer interessant å se på en god balje med tosai fra en ok oppdretter :)

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Og en annen ting så har det hvert en gjengs oppfatning i "miljøet" i verden at det nå var på tide at det var en Sanke sin tur til å vinne dette showet.
Tror det er mye av grunnen til at denne vant ;) . Og jeg er enig i at denne var egentlig ikke så fin i det hele tatt.
Showaen som Øivind viser til er MYE bedre etter min mening.

Topp