Hva er nytt

Koilek

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
I år setter jeg ut fiskene veldig sent i forhold til tidligere. Mange forskjellige grunner for at det har blitt slik, men en ting jeg tror å håper er at jeg har kvittet meg med noen parasitter jeg hadde i utedammen i fjor.
Når jeg tok inn fiskene fant jeg gyro på en av fiskene etter maange skrap. Ingen fisker viste mye tegn, og ingen var syke eller døde i løpet av sommeren. Men jeg tok en kur på de like etter at de kom inn.
Jeg har mistet trua på at det er mulig å medisinere en såpass stor utedam (120.000)L med masse planter, bekk og steinsatt. Det vil alltid være noen småj... som unngår å komme i kontakt med midlet før det brytes ned.
Uansett det gikk bra å behandle de i innekarene, og jeg behandlet dammen med en god dose KP.. Like mye for å fjerne yngel hvis noen hadde gjemt seg mellom steiner og planter når jeg tappet ned. Det har skjedd hvert år, at noen yngel har blitt oversett og overlevd vinteren ute. Og de vil jo selvfølgelig da bevare parasittene i dammen.
Teorien med å fjerne all fisk er at med tiden sulter parasittene i hjel uten en vert. I følge lærebøkene skjer dette med alle, bortsett fra Trichodina, som kan leve i årevis på bare slam/bakterier.
Ved 20 grader er de borte etter 14 dager, sier disse bøkene. Men jeg tror dette øker drastisk med lave temperaturer, så derfor var det en grunn til en sen utsetting.
Temperaturen er nå over 20 grader, og jeg begynte å sette ut de første for en uke siden. Og håper å sette ut de siste før helgen.
Det litt rare i år er at fiskene går i lek med en gang de kommer ut, og morgenen etter at de første kom ut var det full lek. og det har det vært hver morgen.
Her er det en liten snutt fra dagens lek :)

Sist redigert:

Arne

Medlem av ledelsen
Iris'n får kjørt seg der! 😋
Ja, men foreløpig har ikke de to store chagoidamene vært med på leken.. For det er da det virkelig går for seg :)

chagoi.jpg

Dette imponerer ikke di virkelig feederne her inne, men den fyller jo ganske bra ut denne 1meter balja. Den er høyere/feitere enn lengden skulle tilsi :)
Når denne blir jaget midt inni irishaugen av 4 ivrige beilere gjør det vei i vellinga :)
kveldsbad.jpg
Her er en bleikfeit variant som burde vært sortert ut i første culling, men som av en eller annen grunn fortsatt henger med..

dag

Active Member
Blir skikkelig misunnelig på Chagoien! Håper jeg får tak i en som har lyst til å vokse jeg au👍😋

Arne

Medlem av ledelsen
Jeg er født i fiskene, men noen super svømmer er jeg nok ikke. Plasker rundt litt når vannet er varmt nok.

Topp