Koidam Hytta

Torstein

Betalende medlem
Har hatt en kveldsøkt, mekanikken er testet og virker. Nå gjenstår koding. Og få laget en forbindelse mellom motor og arkimedesskruen.
Prototypen er i plank, plast og rustskruer, virker det så må det en oppgradering til når vinteren kommer.

Noen som har ide til finish, boksen blir 12x30x20, fruen krever at den skal se fin ut...

Her er prosjektet så langt det kom i dag

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Denne har jeg tro på.
Jeg lagde en for noen år siden, der koiene dro i en snor med flytene perle , så raste foret ned til koien slapp perla.
Den funket overraskende bra helt til koiene syntes det var mer interessant å dra i snora, en og spise 😂

hans-ole

Betalende medlem
Har hatt en kveldsøkt, mekanikken er testet og virker. Nå gjenstår koding. Og få laget en forbindelse mellom motor og arkimedesskruen.
Prototypen er i plank, plast og rustskruer, virker det så må det en oppgradering til når vinteren kommer.

Noen som har ide til finish, boksen blir 12x30x20, fruen krever at den skal se fin ut...

Her er prosjektet så langt det kom i dag
Skikkelig Reodor felgen dette 👍😀

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Hvis du ser på en slik forer som de jeg har er de enda enklere. Bare en trakt, og en rotor i bunn.
Hvis du har sett en gammeldags kunstgjødselspreder er de og bygd sånn, men koiforeren går mye saktere rundt.
Forøvrig artig prosjekt, men synes de man får kjøpt er blitt så bra at jeg gidder ikke mekke :cool:

Arne

Medlem av ledelsen
Dette er artig :) Får nesten litt lyst til å lage en egen versjon :)
Hva har du brukt av elektronikk for å få til styringen?
Og kan du få den til å fore på bestemte klokkeslett?

Torstein

Betalende medlem
Dette er artig :) Får nesten litt lyst til å lage en egen versjon :)
Hva har du brukt av elektronikk for å få til styringen?
Og kan du få den til å fore på bestemte klokkeslett?

Se tidligere bilde av web skjema. Jeg tenker lineær mating.

Kanskje bestemte tider er en idé?
Hva tenker du ift dette, fint å få innspill.

Og, ja, alt kan programmeres, så en foringstabell burde gå greit. (Tabell lagres på ftp server, foringsautomaten må ha wifi)
Jeg bruker wemos d1 mini pro chip. Noen motstander og et ssr rele. Veldig enkel kobling. En 20 rpm sync motor
Automaten leser tiden fra en time server.

Arne

Medlem av ledelsen
Dette blir en diiger chagoidame. Tipper 90cm innen 5 år :)

Topp