Hva er nytt

Koi-yngel

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Helt enig med Øivind her, hobbyoppdrett er noe av det mest fascinerende med hele hobbyen..
Det som overrasker meg mest, er at etter å ha prøvd litt selv, og vært i Japan og sett jobben de legger ned i dette, så har jeg mer forståelse for høye priser på virkelig fin koi.
De er så sjeldne, og det ligger så mye jobb og erfaring bak det å kunne produsere mange gode koi hvert år, så hadde vi drevet med dette i Norge ville de kostet 4 ganger så mye. (Timelønna for en vanlig arbeider er ca 4 ganger her, i forhold til i Japan)

• Like
Reactions: dag

dag

Active Member
Må innrømme at det er veldig spennende!
Håper og tror at jeg har nok gjemmesteder til at noen klarer seg!
Har sperret av ei grunne med stein☺
Blir moro å se hvordan de utvikler seg!

hans-ole

Betalende medlem
Yngel er gøy her trur jeg det bare er gullfisk men gøy uansett de vokser godt får avskallet artenia 3-4 ganger om dagen har 2 kar stående med yngel i tenkte og samle de i et når ferien begynner tenker de som har livets rett da er igjen og ikke blitt spist av de andre osv gruer meg til og se hvor mange det er for i denne grønne suppa er det ikje lett og se annnet en at det er alt for mange ser de bare når de spiser

810DD4A7-D515-4A9D-95B9-32C654DBCB61.jpeg

Jeg kjører en stor elefant fot som filter ( luftdrevet filter)

dag

Active Member
Yngel er gøy her trur jeg det bare er gullfisk men gøy uansett de vokser godt får avskallet artenia 3-4 ganger om dagen har 2 kar stående med yngel i tenkte og samle de i et når ferien begynner tenker de som har livets rett da er igjen og ikke blitt spist av de andre osv gruer meg til og se hvor mange det er for i denne grønne suppa er det ikje lett og se annnet en at det er alt for mange ser de bare når de spiser

Vis vedlegget 14736

Jeg kjører en stor elefant fot som filter ( luftdrevet filter)
Dette ser jo helprofft ut 👍

Arne

Medlem av ledelsen
Hvor gamle er de når man kan se antydninger til tegninger?
Det spørs på både vekst, alder og type. Kohaku begynner man å se antydning til mønster ved ca 3-4cm. Og det kan de bli etter kun 3-4 uker hvis de har helt optimale forhold

• Like

dag

Active Member
Mine er i dammen,men har en beskyttet plass på grunna. Kan noen klare seg uten ekstra stell tror dere?

Arne

Medlem av ledelsen
Mine er i dammen,men har en beskyttet plass på grunna. Kan noen klare seg uten ekstra stell tror dere?
Ja i dammen min klarer det seg alltid 10-20 stk frem til jeg fanger de inn på høsten. Det er som regel de mørkeste chagoi/magoi fargede som overlever.

• Like

Arne

Medlem av ledelsen
Det varierer enormt mye fra år til år, og innad, men fra 5 til 10cm

• Like

dag

Active Member
Har fortsatt mye yngel i dammen 👍
Lyse ensfargede er klart størst.
Synes de er vågale, men de er veldig raske👍😋

Arne

Medlem av ledelsen
Hvis du har hatt flere leker vil det være stor forskjell. Jeg hadde lek i dammen igjen nå for to dager siden, men tror de vil bli spist av de 2.mnd eldre yngel i dammen. Småyngel er ganske glupske på enda mindre yngel.

• Like

dag

Active Member
Er det mulig at jeg kan se gulfarge når de er 2cm?
Hadde to yamabukier i lek.
Synes også jeg kan se litt tegninger på noen mørke😊

dag

Active Member
Det er herlig med eksperter å spørre om tips og hjelp👍🥰
Ble irritert på morgenen i dag! 7 gullfisk i full lek på samme plassen som yngelen er....
Savner 5 små yamabukier😢😢

Topp