Hva er nytt

koi tur til Japan Februar 2020

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg har masse video , men det virker litt mer kronglete å få lagt ut direkte her, eller er det jeg som har glemt trikset med video?
Skal ta noen bilder seinere i dag .
Ellers går fiskene hos Jørgen i grønt vann om dagen mot parasitter, men han har vist rekt å ta noen enkeltbilder allerede 😀😀
342A6C4E-8B03-4660-8192-717207B3F7F3.jpeg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Det beste synes jeg er å legge de ut på youtube, og linke til youtube. Dette gir best kvalitet på filmen synes jeg.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Under fisketuren sist vinter ble det bestilt endel «Jumbo tosai ,super-red Karashi goi « fra Marusei.
Ottar som var med på turen, var veldig klar på at dette var årets beste Deal og jeg tror han hadde lest seg litt opp om disse som da allerede var omtalt på div utenlanske koi forum.
Det ble sakt at dette oppdrettet skjedde ved et uhell , der vanlig Karashi hunner ble satt ut for vekst, og hvor det viste seg og ha gjemt seg en benigoi (Rød) hanne og overvintret i dammen fra året før..
Disse super-red fiskene får mye oppmerksomhet i hobbyen, og kanskje det var et hendig uhell ;-)
Hovedsaklig tror jeg disse kassene med fisk gikk til vestlandet her hjemme, men mange er nok solgt og svømmer rundt om.
i dag kom et artig bilde der Marusei henter inn disse fra mudpond , nå et år eldre og vanvittig mye større.
Jeg er ikke 100% sikker, men tror dette er søsken, eller eldre søsken av fiskene som kom hit I Mars.
Hvilken vekst og flotte koi .
5E7084FF-364C-4E2E-B822-45DE9D32BA09.jpeg
hvilken vekst ....

Sist redigert:

Arne

Medlem av ledelsen
Ja litt enig i skepsisen til at dette var helt uhell.. litt rart det uhellet ble akkurat karashigoi, som er det mest lettsolgte av alt nå :)
I 2014 når jeg var i yamakoshi så jeg hva Torazo gjorde med et slikt uhell han hadde hatt med noen store fisk som gikk i hans innetanker. Det skulle være kun hunner, men hadde nok vært en hanne der :) nesten så jeg fikk tårer i øya når jeg så omtrent en million yngel bli tømt rett ut i dreneringsgrøfta.. De var ikke avelsfisk var hans tørre kommentar..

eidsvold1814

Well-Known Member
alltid spennende med noe nytt i koi hobbyen:)men syns ikke det er like spennende når det blir så likt andre typer at det kan forveksles,men må vel finnes på ting for å hype opp salg,flotte fisk selvsagt,og syns vel egentlig ensfargede koi er undervurdert,syns de gjør seg kjempe godt i dammen når det blir litt størrelse på de,ønske på eidsvoll nå er vel en flott gul shusui men:)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Koi galskapen hyger nok alltid etter noe nytt.
Gul Sushui er ikke hverdags å se i Japan , må bli hos Kawakami evt.
Jeg har tilgode å se et godt eksempel live.
fineste jeg har sett av disse fra bilder er oppdrettet i Israel , men ikke der vi har handlet.

hans-ole

Betalende medlem
Øyvind så en film på YouTube for en stund siden en hvit Koi med blå og grønne tegnknger ( byttet ut oransj og sort med blå og grønn) fines det ? Eller bare juks og manupuleting og film triks uansett så var det veldig fin fisk og se på med de fargene

Var en film om dyre Koi på YouTube bilde av den hvite med blå og grønt på linken

Ottar Bang

Betalende medlem
Jeg har sett filmen på Yotube sist uke. Disse er vel 1 år eldre (håper jeg)? De som er her er vaffal ikke like store. Henrik har et par stykker herfra som har gått varmt i drivhus i sommer. De blei 40 cm rimelig tidlig i sommer. Vet ikke hva str er på pr dato

Ottar Bang

Betalende medlem
Arne har et poeng med populariteten til karasigoi. Konishi som er kjent for å lage noen enorme karasigoi, har de siste årene startet med og krysse inn karasigoi i flere stammer/varianter. Han selger blant annet Ohsiba, soragoi, og andre varianter med karasigoi foreldre/gen ? som vokser som et uvær. Han krysser og karasigoi tilbake til Chagoi i flere varianter. Navn som chocolate karasigoi har og dukket opp ser jeg. Konishi er lokalisert sør i Japan så der har vel det norske koifolk ikke besøkt ennå? (Øvind,vi er noen som gjerne tar en kasse tosai karasigoi fra Konichi)

eidsvold1814

Well-Known Member
merkelig blir det i allefall når en fisk som har fått navnet sitt pga at den skal være sennepsgul,plutselig dukker opp i alle mulige andre fargevarianter :)

Arne

Medlem av ledelsen
Denne hobbyen er jo ganske mangfoldig :) Vi har jo noen som er litt mer fokusert på vekst, og da ikke vanlig vekst men ENORM vekst.. Kjenner til Bjørn Erik, Thore og Ottar som har tatt dette litt lenger enn de fleste. Harald på Hamar var vel også litt på "vekstkjøret" :) Men han har jeg fått innrykk av at har moderert seg litt?
Ikke missforstå meg dit at jeg mener det er negativt å prøve å få meterkoi. En hobby er det vi gjør den til selv.
Noen hevder det ikke er så sunt for en koi å vokse så fort, og det er vel flere ting som tyder på det. Men det er maaange flere som ikke gir fiskene sine god nok plass, ikke godt nok vann, for ensidig kosthold osv osv.. Så jeg tror de som etterstreber enorm vekst ikke gjør noe galt i det sånn dyrevelferdsmessig.
Jeg er ikke så glad i denne enorme veksten kun fordi jeg synes de rett og slett ikke blir noe fine når de blir så store. Kropp og hodefasong blir ofte ganske klumpete og ikke fint etter min personlige smak. Noen få ganger ser man chagoi og yamabukier med flott fasong og en meter store, men det er sjeldent.
Men det er utrolig interesant å se hvor forskjellig fisker fra samme kull kan utvikle seg.
Jeg har en Shiro-utsuri fra Sakai (I nord) som Bjørn Erik har kullsøsteren til. Disse er vel 7 år kanskje, og min var gjennom en runde med aeromonas bakterier, mye kurer i forbindelse med det. Og så klarte den å komme seg inn i trommelfiltret og fikk en overdose med UV-C og jeg var sikker på at den ikke ville overleve, men det gjorde den, og etter en klundrete start så er den nå frisk og rask, men sørgelig liten i forhold til alder. Tipper den er ca 45cm nå. Kullsøsteren hos Bjørn Erik er vel over 85cm og en virkelig flott fisk.
Det som blir spennende å se er jo hvorvidt disse eldes i samme tempo.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Fisk fra sør kan kjøpes det, men er ikke sikker på at det er marked i Norge for og fylle et fly.
Tror beste løsning er at du kjører til Holland når du skal på koishow , så kan jeg sette deg i kontakt med Joakim som kan holde fisken din i opplag til August. Dette tror jeg blir rimeligste måten for deg Ottar.
Ferge Bergen-Danmark + 10 timer biltur .. ?

bert

Well-Known Member
ja finns mange muligheter, en tlf til Harald som har god kontakt med Bompa, gjør det mulig å hente fisk fra sør ,om en vil legge endel kr i potten(høy kvalitet mest auksjonsfisk)

Topp