Hva er nytt

koi tur til Japan Februar 2020

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Vel disse virustider/greier er noe styr. Selv så får jeg ikke lov å gå på jobb av arbeidsgiver. Og når jeg har dratt på meg en bra forkjølelse, så har alarmen gått. Sitter her og venter.på at noen skal komme og teste meg for Corona i dag.
Ja nå får vi nok karantene hele gjengen :p 🤔.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Vel disse virustider/greier er noe styr. Selv så får jeg ikke lov å gå på jobb av arbeidsgiver. Og når jeg har dratt på meg en bra forkjølelse, så har alarmen gått. Sitter her og venter.på at noen skal komme og teste meg for Corona i dag.
Hva om testen er negativ , må du alikevell være hjemme i 14 Dager ?
Kjenner jeg deg rett har jo ikke du tid til å sitte hjemme 👍

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Da er det bare å krysse fingrene for at det ikke er Corona, og om det skulle være det, så husk at det faktisk er et forkjølelsevirus, så det går nok veldig bra :)

Arne

Medlem av ledelsen
Her har det gått litt over en ukes tid nå, og med ammoniakk. Filtret har begynt å virke, så lover ganske bra :)
Tok i bruk gamlemetoden med filterguffe fra et annet kar, og temp på 25*c så ser det ut til å starte fort.

Ottar Bang

Betalende medlem
Da er det bare å krysse fingrene for at det ikke er Corona, og om det skulle være det, så husk at det faktisk er et forkjølelsevirus, så det går nok veldig bra :)
Testresesultatet foreligger og det er negativ.. Er en kraftig forkjølelse med det som fører med dette, som gjør meg noe "slasken i pelsen" nå om dagen. Håper ikke dere andre har fått for store utfordringer pga dette styret.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Kun stressa i hue, men det skyldes papirarbeid 😀nye papirer i år på import av levende som kommer direkte utenom EU, og ingenting kan være feil når så mye fisk kommer.
i hate it!

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Her har det gått litt over en ukes tid nå, og med ammoniakk. Filtret har begynt å virke, så lover ganske bra :)
Tok i bruk gamlemetoden med filterguffe fra et annet kar, og temp på 25*c så ser det ut til å starte fort.
Hei
Var det ca en kork salmi til 1000 liter man bruker for deretter måle etter en stund?

Arne

Medlem av ledelsen
Jeg bruker 5,6ml salmi pr 1000L vann, og så måler jeg. Tilsetter gjerne slik at det kommer opp til 0,5mg/L ammonium. Og da må jeg ha ca 11ml salmi pr 1000L. Men som sagt begynner jeg med halvparten for å være sikker.

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
ser du har investert i det beste rekkefiltret som er Lars :) hadde samme når jeg startet dam ute, og bruker det nå på ene innekaret mitt,det filtret av alle filtre jeg har hatt som har imponert meg mest, i forhold til størrelse og volum
Kan ikke være mer enig, det var denne jeg startet med også 👍
Lite og rimelig i den forstand og tar kontroll på stor belastning 😊

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg kjenner ingen som gjør det så hjemme-koselig i en fosterdam som hos dere.
Kunne satt bort både fisk og unger hos Jørgen og Hege ❤
Så blir det spennende å se hvor mange av småtassene som etter hvert får delta med di store i koidammen.
Mr Green tar fiskene med og kommer innom på fredagskveld som er en viktig minnedag 🌹

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Og en STOR takk til alle som hjalp til å få fisk i alle retninger .

Koi til Posgrunn

Koi til Tønsberg

Koi til Nærbø

Koi til Aksdal

Koi til Bergen

Koi til Jessheim

Koi til Aurskog

Koi til Fredrikstad

Koi til Sarpsborg

Koi til Ylven

Koi til Askim

Koi til Tropex

bert

Well-Known Member
Hei kom gjerne med oppdateringer på karantene og ståa , gjerne bilder osv , takk på forhånd.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Da gjør som Bert spør så pent om. Her er noen bilder av fiskene som går i karantene her.

Har slitt med litt høye Ammonia verdier etter at jeg gjorde en ful desinfesering med klorin av dette karet føre de nye fiskene ankom fra Japan.
Men nå i dag ser det mye bedre ut og Ammoniakken er på vei ned endelig. Nitrit var også fin enn så lenge. Men av erfaring så kommer nok den også?

Men utenom det ser det veldig bra ut med fiskene. Er ikke ofte jeg har fått fisk fra Japan som har hvert så spreke som disse her.

Men her er noen bilder av dem i hvertfall.

DSC_0025.JPGDSC_0027.JPGDSC_0029.JPGDSC_0030.JPGDSC_0034.JPGDSC_0036.JPGDSC_0037.JPGDSC_0041.JPGDSC_0044.JPGDSC_0046.JPG

Topp