Koi på Hytta

hans-ole

Betalende medlem
dette så jo ikke ut til og være fult av møkk så da er det nok vondt være og rote opp i k1

kjører ikke dere store pumper ? Så som nevnt over her så kan vannet spyles for fort igjennom k1 og får da lite virkning i forhold til hva potensialet er

flaska Kjetil og Øyvind nevnte lenger oppe har jeg brukt før med god erfaring ( dvs fått filter fort opp og gå ) uten noe trøbbel eller bi virkninger som jeg har merket mener og denne binder opp no2-no3 og amniak Øyvind/Kjetil rett om jeg tar feil

har kjøpt en kanne nå for og hjelpe filtra litt bedre i gang igjen nå når de blir tatt inn

så er vel en billig måte og prøve ut

håper det løser seg

Hans Petter

New Member
Sliter du med nitritt, så bør du prøve mikroorganismer.
Jeg bruker 3 typer mikroorganismer som jeg blander, og lager en filterstart "bombe". Tilsetter denne to ganger med 4-5 dager mellom rom. Etter det bruker jeg Bakto Bio ca en gang i uken, dette er også en type mikroorganismer.
Dette er meget effektivt mot nitritt.
Sjekk ut produktene på FB siden min.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Disse mikroorganismene er jo ikke de som bryter ned nitritt. De kan nok være nyttige til mye, som feks å bryte ned organisk materiale og kan vistnok også bryte ned visse alger. Men selve nitrifikasjonsprosessen er det helt andre bakterier som tar seg av. Men jeg har ikke prøvd dette selv, så skal jo ikke utelukke en positiv effekt. Men ut fra det jeg har lest om melkesyrebakterier, som dette er, så har ikke dette noen effekt på nitrittverdiene.

Hans Petter

New Member
Disse mikroorganismene er jo ikke de som bryter ned nitritt. De kan nok være nyttige til mye, som feks å bryte ned organisk materiale og kan vistnok også bryte ned visse alger. Men selve nitrifikasjonsprosessen er det helt andre bakterier som tar seg av. Men jeg har ikke prøvd dette selv, så skal jo ikke utelukke en positiv effekt. Men ut fra det jeg har lest om melkesyrebakterier, som dette er, så har ikke dette noen effekt på nitrittverdiene.
Det er ikke melkesyrebakterier det er snakk om her, men mikroorganismer. Melkesyrebakterier og mikroorganismer, er to forskjellige ting.

Arne

Medlem av ledelsen
Det man formerer opp med hjelp av varme og denne kulturen fra Danmark er hvertfall stort sett melkesyrebakterier. Hva slags mikroorganismer mener du det er som skulle være gunstig for nitrittnedbrytningen?

Hans Petter

New Member
Det man formerer opp med hjelp av varme og denne kulturen fra Danmark er hvertfall stort sett melkesyrebakterier. Hva slags mikroorganismer mener du det er som skulle være gunstig for nitrittnedbrytningen?
Syns du er ganske påståelig på ting 😉
Du kan formere både mikroorganismer (Bakto Bio) og melkesyrebakterier. Eller bruke dem som dem er. Formering er jo kun for å få mer ut av hver boks med bakterier.
La ved en link til Bakto Bio i forrige innlegg. Sp den kan du lese om der. "Bomben" jeg nevnte i går, lages av Bakto Bio, pluss to typer til av mikroorganismer.
Dem kan du lese om her:

Ottar Bang

Betalende medlem
Nå har jeg lest hva de lover de som produserer produktene som det skrives om her. Microrganismene som det linkes til omdanner nitritt eller fremmer nedbrytningen av nitritt. Også Baktobio som også er en av bestandelene i den såkalte bomben, skal ha disse egenskapene.
Har og lest om hva som skrives om denne Colombo bactacur filterstart. Der står det akkurat det samme. Jeg ville ha prøvd noen av disse produktene.

Arne

Medlem av ledelsen
Syns du er ganske påståelig på ting 😉
Du kan formere både mikroorganismer (Bakto Bio) og melkesyrebakterier. Eller bruke dem som dem er. Formering er jo kun for å få mer ut av hver boks med bakterier.
La ved en link til Bakto Bio i forrige innlegg. Sp den kan du lese om der. "Bomben" jeg nevnte i går, lages av Bakto Bio, pluss to typer til av mikroorganismer.
Dem kan du lese om her:

Ja jeg kan være ganske påståelig :). Det er litt fordi det er så mye synsing og lite vitenskap i denne hobbyen. Feks ordet mikroorganismer. Dette er en samlebetegnelse for alt levende vi ikke kan se med det blotte øyet. Så bakterier er også mikroorganismer. Så når du skriver at dette er to forskjellige ting får jeg litt piggene ut ;-) Men jeg synes slike diskusjoner er morsomt, og jeg skriver med et smil. Og det håper jeg vi alle gjør. Om man mener litt forskjellig rundt vannkvalitet og teorier så er det ingen grunn til å bli uvenner :)

Anneke Osborg

Administrator
Medlem av ledelsen
jeg synes det er supert med diskusjoner :) - skal måle litt til og se om det går ned og så lenge jeg har 0.2 i salt er fiskene trygge.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg syntes tydelig å se at koi i mye nitrit virker sky. Går ned på bunnen og er skvetten.
Dette syntes jeg også skjer om pH er veldig høy.

Når det gjelder spørsmålene fra Lars mener jeg bestemt at du vil få mer krystall klart vann med superbead til slutt fordi disse fanger opp partiklene fra kokende biomedie som slipper partiklene/bakteriene som gror I medie.
Nå vil nok trommelen fange dette i neste runde og derfor ikke sikkert det er så plagsomt mye rusk i vannet , spesielt ikke om gjenomstrømningen i filter er stor sett mot vannvolum,
Men uten bead må partiklene igjenom dammen før neste runde i trommeL

Topp