Koi hos tgreen 2020.

Ottar Bang

Betalende medlem
Husker vi var hos Yamaguchi i fjor. Vi plukka tosai/ettåringer. Jeg trodde vi plukket Nisai/toåringer? Var noe overasket over størrelsen/kvaliteten. Desverre så har Yamaguchi sluttet og produsere Mukasi ogon. En stor feil spør du meg? Jeg måtte jo spørre guiden Mano om dette virkelig var tilfelle, når vi var i Japan dette året. Og han bekreftet dette med et litt sørgelig utrykk . Han viste at vi var begeistret for disse.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Husker vi var hos Yamaguchi i fjor. Vi plukka tosai/ettåringer. Jeg trodde vi plukket Nisai/toåringer? Var noe overasket over størrelsen/kvaliteten. Desverre så har Yamaguchi sluttet og produsere Mukasi ogon. En stor feil spør du meg? Jeg måtte jo spørre guiden Mano om dette virkelig var tilfelle, når vi var i Japan dette året. Og han bekreftet dette med et litt sørgelig utrykk . Han viste at vi var begeistret for disse.
Ja er helt enig i at det er sørgelig at han har sluttet med denne varianten. For her ser det ut som det er stort potensiale.
For disse ser ut som kan bli SVÆRE når jeg ser veksten på den jeg har her.

Hvordan er det med de du har Ottar?

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Litt bak deg. Har klart 59 cm når jeg målte i Januar. Så er vel over 60 nå
Ja er jo ikke gæli det da :D 👍. Det viser jo at disse fiskene nok blir store beist under de rette forholdene.
Spørs om ikke din er omtrent det samme som den jeg har her siden du ikke har målt den siden januar;)?

bert

Well-Known Member
Vet ikke hvor smart det er og vokse de så fort, vi hadde 3 fra vekst konkurranse i Danmark. ble 1 og 2 plass men den ene ende opp med skjev rygg og den andre fikk organ problemer som sikkert skyldtes for rask vekst, ble avlivet. Personlig tror jeg potensialet til fisken vil nås uavhengig av hvor raskt, tror det er smart og bruke tida. 👍

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Vet ikke hvor smart det er og vokse de så fort, vi hadde 3 fra vekst konkurranse i Danmark. ble 1 og 2 plass men den ene ende opp med skjev rygg og den andre fikk organ problemer som sikkert skyldtes for rask vekst, ble avlivet. Personlig tror jeg potensialet til fisken vil nås uavhengig av hvor raskt, tror det er smart og bruke tida. 👍
Ja er enig i dette Bert. Problemet for denne er at den har vokst slik uten at det egentlig var intensjonen min :) . Men nå blir den ute til høsten. Og da håper jeg den ikke vokser for mye i sommer?

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Helt enig i at det ikke er bra med for rask vekst hvis man tenker på helsa til fisken.
Hvis man forer med et ok for, og ikke kjører med for høy temp tror jeg det er best.
Temperaturer over 25 grader og kraftig foring i lange perioder tror jeg stresser immunforsvaret og gir fisk som lett blir syk og får skavanker.
Om fisk som vokser saktere pga temperatur vil nå igjen sine hurtigvoksende brødre er jeg usikker på. Men i teorien skulle man tro at siden fisk er vekselvarm, eldes den etter temperatur/tid og ikke etter kun tid, slik vi varmblodige gjør.

ragnar

Betalende medlem
Men det er nok noe med Grenlands vannet. Mye kjemirester?? 😉
Fisken min vokser sakte, de bor i kalde strøk...

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Mye nytt vann hver dag ,alltid mat , riktig mat , pH 7 , 20 -24 grader, filter rens og kjærlighet 365 dager i året så tror jeg nåtidens koistamme vokser voldsomt frem til 5-6 års alder.
Spesielt om en velger å kjøpe/avle tosai som allerede er 25-40 cm som 8-9 måneder gamle.
Det går mange store koi her som har vokst hos Thore , men har tilgode å se en skjev fisk derfra.
Flere go sanke har vokst fra fargene, men dette ser jeg kommer etter.
Det går en Goshiki her som er litt tam i det grå. Jeg venter i spenning .
Før Jul har vi en ekte Kuro Goshiki her . Blir nr 1 i dammen neste år 👍

bert

Well-Known Member
Som jeg skrev ref jeg til de vekstfiskene som var med i konkurransen de vokste oppimot 30 cm på 4-5 mnd 2 av 3 gikk det galt med , den 3 er ikke på langt nær i samme str men iflg thomas b den beste med tanke på symmetri hode kropp skinn :)

eidsvold1814

Well-Known Member
den største av de går vel på eidsvoll :) med en liten knekk,men passer inn med en liten skavank her og der så den står i stil med eier😂men lurer enkelte ganger på om det er rogn i den som gjør den skakk og,hunnfisk er det vel hvis man skal snakke om at stort sett bare hunnfisk blør fra gjeller ved håndtering:)hard foring har den ikke fått siste årene,men var 81cm ved utslipp i år:)

Topp