Hva er nytt

Koi hos tgreen 2020/2021

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg kjøper ideen om å avle Benigoi eller Aka Hajiro fra Showa stamme som Dahinishi har gjort.
Men faren for shimis ( sorte skjell ) er langt større, og bør nappes ut tidlig om dem dukker opp.
Tror disse som er hos Thore er 4-5 generasjon Aka Hajiro hentet ut fra Showa, så vi håper det går etter planen.
Skulle disse bli 5-6 år uten sort og rødfargen er kommet mot topp blir disse som vi drømmer om og prisene på disse i markedet er helt syke.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Går 2 på Hamar åsom da har navnet AKA HAJIRO den ene metalic 🐟 🐟 Trodde i sin tid en benigoi måtte ha rød øyer viss ikke var det higoi ???
Har hørt diskusjoner om røde øyne og navnevalg på kigoi og gul karashigoi, men mener jeg fikk et svar at dette ikke var avgjørende på disse . Thore vet sikkert ?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Bertil
Er den GinRin Fy saken du la ut bilde av fra Yamasaki ?
Syntes jeg husker det ble plukket en liknende rett fra mudpond høsten 2014.
Vakker fisk som sikkert skriker etter å komme til Hallangen ser jeg 😂😂

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
koinerd som deg må man være i allefall Thore😄 for å holde styr på alle navn de bruker om hverandre japsene,i dette tilfeller er meg bekjent i utgangspunktet en hajiro sort koi med hvite finne kanter
Ja stemmer det. Skal være Aka Hajiro som Øivind nevner.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Mye vakkert her Thore. Her har du plukket fineste Showa og Kohaku.
Håper alle vokser opp og gleder meg til å se disse som 5-6 år gamle.
Disse Tancho kohakuene er avkom av X GinRin mens den Ginrin Showaen er avkom av X Ginrin Showa.
Ja her får man bare håpe at alle vokser opp.
Det var XGinRin som disse var avkom fra ja.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Har hørt diskusjoner om røde øyne og navnevalg på kigoi og gul karashigoi, men mener jeg fikk et svar at dette ikke var avgjørende på disse . Thore vet sikkert ?
Ja har skjønt at det ikke har noe å si om de har røde øyne eller ikke. Men det har vist med kbvaliteten på fisken å gjøre. De med røde øyne er mest verdifulle og av best kvalitet.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Litt morsomt at de oppgir navnet på foreldrefiskene. Oppdrettere har jo før hevdet at de har egne linjer for Benigoi, noe jeg synes var merkelig siden alle Kohaku-kull vil ha 1/3 benigoi.
Her ser vi jo at moren til disse benigoi er showa, og hvorfor skulle de ikke gjøre det samme fra gode kohakulinjer?
På meg virker det som om benigoi fra både kohaku og Showalinjer bruker lengre tid på å få den dype rødfargen enn hva kohaku og showa gjør.
Skulle vært morsomt å vite hvorfor det er slik. Jeg har kohaku og benigoi fra Hasegawa, og ser akkurat det samme der. Kohakuene har nå begynt å få dyp rødfarge (Toåringer) mens benigoiene fortsatt er mest oransje. Og disse sa Hasegawa at var kullsøsken.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Litt morsomt at de oppgir navnet på foreldrefiskene. Oppdrettere har jo før hevdet at de har egne linjer for Benigoi, noe jeg synes var merkelig siden alle Kohaku-kull vil ha 1/3 benigoi.
Her ser vi jo at moren til disse benigoi er showa, og hvorfor skulle de ikke gjøre det samme fra gode kohakulinjer?
På meg virker det som om benigoi fra både kohaku og Showalinjer bruker lengre tid på å få den dype rødfargen enn hva kohaku og showa gjør.
Skulle vært morsomt å vite hvorfor det er slik. Jeg har kohaku og benigoi fra Hasegawa, og ser akkurat det samme der. Kohakuene har nå begynt å få dyp rødfarge (Toåringer) mens benigoiene fortsatt er mest oransje. Og disse sa Hasegawa at var kullsøsken.
Ja det er litt artig det der. I dag virker det som de fleste opdretterne har Benigoi fra Go-sanke oppdrett? Det er i hvertfall tilfelle hos Dainichi.
Og rødfargen å disse ser ut til å komme frem ordentlig først ved 3 til 4 års alderen er min erfaring. De som Bjørn Erik har er jo et fint eksempel å dette.

bert

Well-Known Member
Bertil
Er den GinRin Fy saken du la ut bilde av fra Yamasaki ?
Syntes jeg husker det ble plukket en liknende rett fra mudpond høsten 2014.
Vakker fisk som sikkert skriker etter å komme til Hallangen ser jeg 😂😂
Den går her å, 72 cm hanne, den på bilde er fra TM kohaku mor Momotaro kjøpt av Bompa Borgmann på auksjon, sansai 67-68cm ,og det er bra med tanke på at den stort sett går i vann mellom 14-22 g. Noe jeg har arvet av en kjenning. 🐟 🐟 👌

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
I disse førjuls tider så kan det jo passe med noen fiskebilder.

Disse under her er av de Dainichi fiskene som er godt forklart i tidligere innlegg i denne tråden.
De var nå på sist mandag fra 50cm og opp til 62cm for den største. Er jo ikke så gæli dette siden de nå er 18mnd gamle.

010.JPG

018.JPG

034.JPG

043.JPG

052.JPG

062.JPG

079.JPG

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Da forandret jeg litt på overskriften på denne tråden.

For nå synes jeg det er på tide med noen fiskebilder igjen ;).
Så derfor tok jeg en runde i det minste karet i kjelleren med innfanging, måling og noen skrap og skjekk av disse fiskene som jeg legger ut på dette innlegget her.

Dette er noen fisk som går på oppfeiting her i Porsgrunn for Ketil og Øyvind på Tropex.
Alle disse er fra Miyatora koifarm i Niigata i Japan og er fra ca. 43cm og opp til ca. 53cm.
Er også Nisai (2 åringer) disse her.;)🤔;)

Og ja alle disse er egentlig for salg. Men her får dere da henvende dere til Ketil eller Øyivind for priser etc. hvis dere er intresserte?

011.JPG021.JPG025.JPG038.JPG055.JPG061.JPG073.JPG076.JPG088.JPG

Også er det jo noen flere Nisaier som går her da. Bilder av disse håper jeg kommer ganske snart;)🤔🤪?
Må bare se om jeg får tid i mellom losoppdragene på den kommende vaktuka?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ginrin sanken og Tancho Sanken skal gå hos deg . Resten er 6000kr fisk. Søsken til 4000 går i drivhuset
link til disse her .https://shop.tropex.no/nettbutikk/450-fisk/
Når jeg så denne ginrin Sanken live, minnet den endel om Sanken du kjøpte hos Maruhiro i 2012 ?
Husker ikke hva disse sorte stripene i bryst finner hos sanker heter i farten , men har ikke også denne to striper på hver side
Dette mener jeg du hadde på Maruhiro sin og ?

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Ginrin sanken og Tancho Sanken skal gå hos deg . Resten er 6000kr fisk. Søsken til 4000 går i drivhuset
link til disse her .https://shop.tropex.no/nettbutikk/450-fisk/
Når jeg så denne ginrin Sanken live, minnet den endel om Sanken du kjøpte hos Maruhiro i 2012 ?
Husker ikke hva disse sorte stripene i bryst finner hos sanker heter i farten , men har ikke også denne to striper på hver side
Dette mener jeg du hadde på Maruhiro sin og ?
Ja den ginrin sanken minner en del om den fra Maruhiro i 2012.
De stripene i finnene heter Tejitema mener jeg det skrives som?
Den fra Maruhiro hadde to så å si like hele striper på hver finne. Den var flott den sanken.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Noen flere fiskebilder skader jo ikke. Eller?

Rakk bare å fanget inn 4stk i det største karet i kjelleren denne gangen. Men flere kommer nok etter om ikke så lenge.

Alle disse 4 under her er fra Dainichi. Nisai (ca 20mnd). Er fra foreldre New Mihara X.

009.JPG
Denne er småpene 65cm.
036.JPG
Her var ikke målebandet langt nok. men ser ut som den er 66cm.
047.JPG
Denne er nå 60cm.
061.JPG
Dette er den "minste" av disse 4. Men er jo småpene 58cm.

Så det vokser og gror i kjellern👍🤔;):D:cool:.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Blir vel aldri feil med fiskebilder? Likte tegningene på den første :)

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Blir vel aldri feil med fiskebilder? Likte tegningene på den første :)
Blir aldri feil med fiskebilder ;).
Ja er enig i at tegningene på den første er kanskje den beste av disse? Trenger bare en tur ut i sommer for å få tilbake rødfargen.
Men den har holdt seg bra egentlig når man tar vekst og lysforhold i kjelleren.
Nr 2 og 4 er de som har best skinnkvalitet. Dette med tegninger og mønster på kohaku er litt sånn smak og behag synes jeg.

Topp