Hva er nytt

Koi for

Sabri

New Member
Hei.
Hvilken for anbefaler dere for å få koi til å vokse litt?
Har hatt de I tre år uten noe særlig vekst på de .
Pfh takk 😊

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Hei.
Hvilken for anbefaler dere for å få koi til å vokse litt?
Har hatt de I tre år uten noe særlig vekst på de .
Pfh takk 😊
Først! Har du fiskene innne eller ute på vinteren?

Men når det gjelder for så er det mye å velge i. Selv bruker jeg det som er til salgs hos Tropex.
Men noe annet som er bra er jo Hikari sitt for av diverse typer.
Man må ha nok tempratur for å bruke vekst for. Og her er det jo også mye å velge i. Og av erfaring så må det fores MYE for å få god vekst på fiskene.
Viktig at man også har stor og nok filtrering som holder vannkvaliteten bra.

Dette var litt kort svar kanskje? Men det er mye info man kan hente på bla. internett om dette tema.

eidsvold1814

Well-Known Member
såpass bra for hos forhandlerne nå at de fleste vil gi vekst ved riktig foring og tempratur :) skikkelig vekst får man over 20 grader med bra vannverdier,fore 4-5 ganger om dagen,finns tabeller for hvor mye mat en koi i forstørrelse bør ha,ellers for å svare på spørsmalet ditt så har de fleste forhandlerne for vekst kalt uten at jeg tror det er store forskjeller på de,så er egentlig bare å velge etter pris

Sabri

New Member
De er inne i en kald kjeller. Slik at jeg holder vanne frost fri, de er 12 stk mellom 10 og 30 cm lange fordelt på to 1000 liter plast kanne
Ute dammen er ca 3- 4 tusen liter med to filter som skal ifølge produsent filtre 12000 liter
Jeg bytter 30- 50 % av vann sånn ca 1 gang i uken i sommer .
Skal det være noe annet jeg bør/ må gjøre annerledes? 😊

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
De er inne i en kald kjeller. Slik at jeg holder vanne frost fri, de er 12 stk mellom 10 og 30 cm lange fordelt på to 1000 liter plast kanne
Ute dammen er ca 3- 4 tusen liter med to filter som skal ifølge produsent filtre 12000 liter
Jeg bytter 30- 50 % av vann sånn ca 1 gang i uken i sommer .
Skal det være noe annet jeg bør/ må gjøre annerledes? 😊
Først. Hvor dyp er utedammen?
Er det koi du har?
For hvis det er koi som går der så er min erfaring at fiskene vokser dårlig hvis dammen erv for grunn (grunnere enn ca 60-70cm på det dypeste).
Og en annen ting er at fiskene vokser dårlig hvis de går for lenge i kaldt vann.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Koi vokser godt om den får 5-6 måneder samenhengende med 20 grader og fores 2-5 ganger pr dag
ikke mer en at fiskene spiser opp all mat på 5 min etter foring .
Dersom koi går i 12-16 grader og kun har en kort periode på en måneds tid med 20grader + er det neimen ikke lett å få så god vekst.
Nå skal en være obs på at god vekst er ikke det samme som trivsel, så koiene kan ha gode fiskeliv uten kraftig vekst.
Du vet ... menn og størrelser, er stadig diskusjoner om det 😂😂😂

Sabri

New Member
Koi vokser godt om den får 5-6 måneder samenhengende med 20 grader og fores 2-5 ganger pr dag
ikke mer en at fiskene spiser opp all mat på 5 min etter foring .
Dersom koi går i 12-16 grader og kun har en kort periode på en måneds tid med 20grader + er det neimen ikke lett å få så god vekst.
Nå skal en være obs på at god vekst er ikke det samme som trivsel, så koiene kan ha gode fiskeliv uten kraftig vekst.
Du vet ... menn og størrelser, er stadig diskusjoner om det 😂😂😂
😅😅😅 det er ikke så viktig for meg egentlig med størrelsen, jeg trodde at når de ikke vokser så mye så trives de ikke heller.
Men når du sier at de må ha 5- 6 måneder med 20 grader ,så er det vel litt vanskelig her i Norge,med mindre man må varme opp vanne til de og det syns jeg er unødvendig.
Så lenge de trives så er det greit .
De er der først og fremst for kos skyld
😊😊😊😊🐟🐟

Sabri

New Member
Først. Hvor dyp er utedammen?
Er det koi du har?
For hvis det er koi som går der så er min erfaring at fiskene vokser dårlig hvis dammen erv for grunn (grunnere enn ca 60-70cm på det dypeste).
Og en annen ting er at fiskene vokser dårlig hvis de går for lenge i kaldt vann.
Den er på 95 på den dypeste
Her et bilde av damen som jeg fant på tlf ,ikke så flink til å ta bilder 😅😅😅

Vedlegg

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Den er på 95 på den dypeste
Her et bilde av damen som jeg fant på tlf ,ikke så flink til å ta bilder 😅😅😅
Da er ikke dybden noe problem.
Og Øivind sa jo det meste også. Det viktigste er jo at fiskene har det bra og trives.

Flott dam forresten ;). Her er det nok mye kos og trivelige stunder skulle jeg tro.

Topp