Hva er nytt

Koi avl -innendørs

Tenyrafar

New Member
Heisann,

overvintrer fiskene mine innendørs i et basseng på ca 20.000 liter,

i fjor, første året de var inne, så var det antydninger til lek i april. Men det gikk relativt fort over.

Nå i år har jeg gytebørster og oppbevaring til yngel i bakhånd, og lurer på om noen har gode tips for å tilrettelegge for at fiskene går i lek igjen?

eidsvold1814

Well-Known Member
vannskifte,litt raske temp økninger kan ofte være en utløsende trigger,ellers har jeg vel hørt at noen setter noen hanfisker for seg selv noen dager å så putter en hunn oppi samtidig med at man legger børster i,å hive oppi børster samtidig på de to første måtene også selvsagt :)20000liter inneforvaring?da skal man ikke klage :)

Tenyrafar

New Member
vannskifte,litt raske temp økninger kan ofte være en utløsende trigger,ellers har jeg vel hørt at noen setter noen hanfisker for seg selv noen dager å så putter en hunn oppi samtidig med at man legger børster i,å hive oppi børster samtidig på de to første måtene også selvsagt :)20000liter inneforvaring?da skal man ikke klage :)
har økt temperaturen gradvis fra 22 til 25 de siste månedene, kanskje et midlertidig drop i temperatur, og så øke den igjen? Har ikke fasilitetene til å separere fiskene et par dager, men det høres faktisk ut som en god ide.. videre lurer jeg på om å fore med reker eller lignende kanskje kan stimulere de litt.

Ja man skulle tro at 20.000 liter var bra, men fiskene har vært lettskremt og forholdsvis lite interessert i mat hele vinteren -maten forsvinner, men en typisk foringsmengde som vanligvis tar 2-3minutter på å forsvinne kan ligge i 30 min eller mer, har prøvd å bytte til annen type fór også, (har foret med reker noen ganger, som synker, de blir spist opp fort). I starten så trodde jeg de var syke, særlig når de plutselig en dag alle stod flokket sammen opp mot en vegg -viste seg at de var meget skeptisk på en luftslange som hadde falt oppi bassenget, å slå på spindriftern i bunnen utløser også samme oppførsel, de er også relativt sky mot meg. Vannverdier helt fin, fiskene har ingen synlige sykdomstegn og dette har pågått siden oktober. Eneste jeg ikke har kontroll på, er at UV'n sikkert må ha seg en skrubb og lysrør-bytte.

eidsvold1814

Well-Known Member
vet ikke hvordan basseng du har om det er et stort plast basseng osv,veldig lyse farger kan kanskje påvirke oppførselen,belysning,skygger osv,ellers er vel mating og tamhet litt tålmodighet også,vente til de kommer å fore på sammeplass,og kanskje ha en chagoi som så og si alltid blir tammest,og drar de andre med seg til matfatet:)

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
har økt temperaturen gradvis fra 22 til 25 de siste månedene, kanskje et midlertidig drop i temperatur, og så øke den igjen? Har ikke fasilitetene til å separere fiskene et par dager, men det høres faktisk ut som en god ide.. videre lurer jeg på om å fore med reker eller lignende kanskje kan stimulere de litt.

Ja man skulle tro at 20.000 liter var bra, men fiskene har vært lettskremt og forholdsvis lite interessert i mat hele vinteren -maten forsvinner, men en typisk foringsmengde som vanligvis tar 2-3minutter på å forsvinne kan ligge i 30 min eller mer, har prøvd å bytte til annen type fór også, (har foret med reker noen ganger, som synker, de blir spist opp fort). I starten så trodde jeg de var syke, særlig når de plutselig en dag alle stod flokket sammen opp mot en vegg -viste seg at de var meget skeptisk på en luftslange som hadde falt oppi bassenget, å slå på spindriftern i bunnen utløser også samme oppførsel, de er også relativt sky mot meg. Vannverdier helt fin, fiskene har ingen synlige sykdomstegn og dette har pågått siden oktober. Eneste jeg ikke har kontroll på, er at UV'n sikkert må ha seg en skrubb og lysrør-bytte.
Har du skjekket fiskene med skrap og sett i mikroskop?
Hva har du skjekket vannverdiene med? Og da hva er de (Nh3, No2 nitrit og Ph spessielt)
Hva slags filtrering bruker du på denne dammen/bassenget?
Puster fiskene mye og fort?
Mistenker kanskje at O2 metningen i vannet er noe lav siden det virker som du ikke bruker spinndrifteren?

For er det parasitter eller at vannverdier ikke er på stell så vill mest sansynlig fiskene ikke ha noen lek.
Derfor spør jeg om disse tingene over her.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Enig i det Thore spør om her, for når fiskene i den tempen og med den str kar ikke virker ivrige i matveien er noe trolig galt.
Jeg ville sjekket vannet først og så event for parasitter.
Det er vanligvis ikke noe problem å få fiskene til å leke innendørs, men heller det motsatte :)
Det vanskelige er å fore opp, eller få noe "greie" på fiskeyngelen innendørs.

Tenyrafar

New Member
Har du skjekket fiskene med skrap og sett i mikroskop?
Hva har du skjekket vannverdiene med? Og da hva er de (Nh3, No2 nitrit og Ph spessielt)
Hva slags filtrering bruker du på denne dammen/bassenget?
Puster fiskene mye og fort?
Mistenker kanskje at O2 metningen i vannet er noe lav siden det virker som du ikke bruker spinndrifteren?

For er det parasitter eller at vannverdier ikke er på stell så vill mest sansynlig fiskene ikke ha noen lek.
Derfor spør jeg om disse tingene over her.
Mikroskopsjekk er det dårlig med,
Ammoniakk og nitrit var greie (dvs 0), PH ligger rundt 6.7 ved sist måling -Jeg kommer til å måle verdiene på nytt i kveld / I morgen og oppdatere.
Filtreringen går fra et sieve forfilter til et 24" K1 microbead, til UV (som bør renses og byttes) til retur.
Ingenting unormalt ved pust eller annen atferd enn at de er unnvikende og lett nervøse og tar seg tid før de begynner å spise, -forrige vinter de var inne så var det mye action ved mating.

Foruten at sievefiltreringen tilfører litt oksygen, så glemte jeg å påpeke at det står to luftslanger og tilfører luft! -Og det er bare ni fisker der fra 20 til 60cm.

Selve bassenget er malt helt svart med impermax, og belysningen er 2 vanlige LED lysrør som slår seg av og på til faste tider.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Høres litt rart ut, men jeg ville mistenk en parasitt. Men de kan jo være litt matleie også, hvis du lar vær å fore noen dager da? Hvordan er de da?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Høres ikke ut som mat er mangel her, men har du en ide om hvor mye koiene dine spiser ?
For at hunn koi skal kunne bygge opp rogn bør den og spise godt , ca 1% av vekten daglig .
Dvs , har du 20kg koi bør det fores 20kg på 100dager.

Tenyrafar

New Member
Ok, så tok noen vanntester og ble litt overrasket når jeg faktisk fikk utslag på både ammoniakk og nitritt:

brukte kusuri sine tester:
ammoniakk: 0.15-0.2 mg/L N
nitritt: 0.1mg/L NO2 / 0.03 mg/l N

PH: 6.8

Det KAN selvsagt ha sammenheng med at, til tross for at det SER rent nok ut, så har ikke bead filteret fått seg en rens på 4+måneder... og at de ikke har fått vannbytte på 1 måned pga dårlig vær (har ikke innlagt vann)

Nå skal hageslangen stå å bytte vann et døgn, etterfulgt av filterrens, så tenker jeg at jeg tar opp tråden på atferden derfra..

Vedrørende mat de spiser, så går det som regel ca 2DL EA premier (3-4mm pellets) per fóring, som da flyter rundt i 30-40min før alt er oppspist, 2-3 foringer per dag, som føles litt lite i 25 grader, men når foret flyter rundt så lenge før de spiser det... Fiskestørrelser er 1stk på 60cm, et par mellom 40-50cm 5stk rundt 35-40cm og en som er ca 20cm, så rundt 10kg fisk. -de har faktisk spist ca 5kg fór på 2 måneder når jeg regner på det, så de spiser.. bare at interessen er lav, så sant det ikke er reker, da går det fort unna.

Forresten, tror dere at jeg bør heve PH?

eidsvold1814

Well-Known Member
høres ut som sykdom eller dårlig med oksygen dette etter min mening,hva er kh i vannet ditt?ingen fordel at maten blir liggende så lenge heller før den blir spist :)

Topp