Klor

dag

Active Member
Har hatt borevann i alle år,men skal få komunalt vann i høst.
Har idag PH på snaue 8.
Vannet fra komunen er på rundt 7.
Må jeg ha filter for fjerning av klor?
Må jeg gjøre noe med PHn?

ragnar

Betalende medlem
Ph er vel grei. Jeg vil jo bruke skjellsand for å holde Ph stabil? Hvordan er hardheten?
Klor ... lukter det klor? Klor er ikke bra for fisken, men det vet andre her inne mer om..

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Jeg ville spurt kommunen om de bruker klor. De aller fleste har sluttet med det for lenge siden.
Om du må gjøre noen med phvil komme ann på hva du har av dam og fisk.Legg ut litt mer info så er det lettere å svare.

dag

Active Member
Har koidam på rundt 15 kubikk.
15 koi på rundt 50 cm.
15 gullfisk på ca 25cm.
3 store iris i dammen.
Trommel filter med biodel. Moving bead.
Screenmatic 90000.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Ja du har relativt mye koi i forhold til vann så her ville jeg ha målt ph relativt jevnlig, for å holde øye med om det trengs å buffre opp litt. Som Ragnar nevner er skjellsand topp til å holde ph stabil, men det kan jo være at du må ha en hel sekk, og med god vanngjennomstrømning/lufting for å holde ph.

dag

Active Member
Kan skjellsand legges i nettingpose og la vannet strømme strømme igjennom /forbi?

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Har sjekket litt rundt den doseringen, og det vil antagelig gå helt fint. 50 mikrogram er den dosen de fleste fisker tåler over ganske lang tid. Mens gyrodactylus ikke tåler det :)
Dessuten luftes klor ut relativt fort, så etter noen timer vil mengden være halvert.
Og dette gjelder jo kun når du bytter alt vannet på en gang, noe man sjelden gjør.
Når du går for privat borrevann er du jo helt sikret, for feildoseringer med klor kan jo forekomme.

dag

Active Member
Har sjekket litt rundt den doseringen, og det vil antagelig gå helt fint. 50 mikrogram er den dosen de fleste fisker tåler over ganske lang tid. Mens gyrodactylus ikke tåler det :)
Dessuten luftes klor ut relativt fort, så etter noen timer vil mengden være halvert.
Og dette gjelder jo kun når du bytter alt vannet på en gang, noe man sjelden gjør.
Når du går for privat borrevann er du jo helt sikret, for feildoseringer med klor kan jo forekomme.
Takk for flott svar 👍

Topp