Klargjøre for vinter.

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Begynner med en tråd med forskjellige måter vi gjør klar for vinter i dammene våres bra med mange forskjellige løsninger 😊Bare og legge inn bilder 😀

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Overbygget tåler snø så blir vel liggene vis det ikke blir ekstremt mye 😊mye arbeid er det ikke brukte 5-6timer og slipper og flytte fisk og ha full kontroll gjennom hele vinteren 😀kan følge med hele tiden via ved kamera veldig fornøyd med løsningen fungerte perfekt forrige vinteren 😀

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Et bra forslag å legge ut litt om hvordan vi løser problemer vi har med hvordan vi overvintrer eller fanger inn fisken på høsten.
Jeg har også prøvd mange forskjellige måter å overvintre fisk på, naturlig nok etter 35 år med koigalskap :)
Jeg har tatt inn fiskene som går ute for noen dager siden. Jeg prøver å blinke meg ut en dag på værvarslet hvor det ikke blåser, regner og er surt.
Det blir mye bedre i fint vær. Etter at mange forskjellige måter er prøvd ut har jeg kommet frem til at det som passer best/er enklest for meg og mine dammer er å be inn en kamerat eller to for litt hjelp, og så tømme dammene omtrent helt for vann.
Min største dam er slik at hvis jeg åpner bunnventilen tømmes den ned til ca 40cm, og da er det fort gjort å pumpe ut litt mer slik at jeg kan gå med litt høye gummistøvler å hove inn fiskene.
Det er jo ikke så lett å komme seg opp av en to meter dyp dam med relativt bratte kanter, så her må man være minst to.
Jeg parkerer en IBC container på kanten, og en mann til å løfte opp fiskene ved hjelp av en IKEA pose og tau.
Med denne metoden fanger vi inn alle 40 fiskene på litt over en time.
Så kjører jeg ibc containeren ned til drivhuset hvor fiskene skal overvintre. Da er det lett å løfte de inn med en god koisokk.
Nå er de største fiskene mine så vidt under 80cm, og da begynner hunnene å bli såpass store at de ikke bør løftes ut av vannet, men håndteres med vann rundt seg for ikke å bli skadet.20201009_b.jpg20201009_c.jpg20201009-a.jpg
Bilder fra fangst av fisk blir jo ikke så spennende og fint, men slik ser en dam ut når den er tømt for vann :)
Hvis jeg klarer å sortere og finne noen bilder av selve fiskene så legger jeg ut det litt senere.
Bildene kan klikkes på for større versjoner :)
Noen har spurt meg om hvordan det går med vannkvaliteten og filterne når jeg tar inn fiskene. Og det går ganske bra, jeg følger jo godt med på vannkvaliteten i starten, og skifter en del vann. Det hjelper nok også godt at jeg har fisker i inneanlegget hele sommeren, så filteret er i gang, men selvfølgelig ikke helt innkjørt på så mye fisk.
Det blir jo plutselig ca 160Kg mer fisk i anlegget.
Inneanlegget består av 6 stk 3200L oppdrettstanker som kjøres over samme filtersystem med en sieve, en Econobead 100 og en Econobead 140.
Det kjøres ca 20.000L gjennom pr time, og det holder ved lave temperaturer og lite foring.
Etter at jobben er gjort er det viktig å være litt sosial, for at det skal være litt enklere å innby til dugnad neste år også.
På menyen sto Ramensuppe og øl. Smakte godt etter å ha vært kald på finga en god stund.
Håper flere slenger seg på Jørgen sin ide om å komme med sine innvintringshistorier.

SteinDag

Betalende medlem
Har du gitt opp å ha fisk ute om vinteren? Selv tar jeg ikke sjansen uten å måtte varme opp. Isen la seg på dammen i går - og i dag kom snøen. Godt å kunne fore i drivhuset.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Har du gitt opp å ha fisk ute om vinteren? Selv tar jeg ikke sjansen uten å måtte varme opp. Isen la seg på dammen i går - og i dag kom snøen. Godt å kunne fore i drivhuset.
Ja de siste 3 årene har jeg ikke hatt koi ute. Dvs det har overlevd noen yngel som jeg ikke har sett på høsten, men ellers er alle tatt inn :)

Fondammen

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Fikk en overraskelse i dag hadde brukt en tvilsomt skjøteledning 🤨Jordfeil men godt en har to kurser til filter huset 😊så luftpumpen gikk så ingenting katastrofe 😊Har batteri tilfelle strømmen går i vinter tar bare 1 minutt og koble til 😊

Vedlegg

Topp