Kjemi på roteloftet

Torstein

Betalende medlem
Forlar dette med enkle ord.

Hvis dissimilatorisk nitrifikasjonen er større enn assimilatorisk nitratreduksjon og denitrifikasjon så kan dette gi opphopning av nitrat eller nitritt i økosystemet.

Premie: en selfie med meg 😍

Arne

Administrator
Medlem av ledelsen
Hvis du ikke bytter vann, eller har MYE planter får du opphopning av nitrat i vannet.
Dvs i vannrensemiljøer ville de sagt at da har du et for lite anaerobt filter, men siden vi ikke bruker dette (nesten ingen hvertfall) så vil jeg si du må bytte vann :)

Arne

Administrator
Medlem av ledelsen
Den første delen er jo situasjonen under oppstarten av et filter. Når bakteriene som bryter ned ammoniakk ( dissimilatorisk nitifikasjon) er kommet i gang, men de som bryter ned nitritt (assimilatorisk) ikke er i gang enda. Da hoper det seg opp med nitritt. Dette kan også skje ved ph over 8 da disse bakteriene ikke liker det. Denitrifikasjon er slik jeg har forstått det den anaerobe nedbrytningen av nitrat, som i praksis ikke foregår i våre filtre. Håper dette er riktig. Om noen kan dette bedre så hyl ut, jeg er ikke kjemiker og dette er bare hvordan jeg har forstått det.

Torstein

Betalende medlem
Jeg fant denne infoen på Wikipedia, herlighet hvor innvikla. Skjønte ikke så mye, litt som Kjetil; politimester Bastian :)

Arnes siste forstår jeg, og da fikk jeg med meg at anaerob prosess ikke er for oss med luft i systemet. Første delen med oppstart av nytt filter kjenner vel vi alle, kan være et sværa strev og vannbytte am-ass
Premie ved neste møte :)

Topp