KHV påvist i Norge for første gang

Styret

Styret
Medlem av ledelsen
Da er det dessverre blitt påvist Koi herpes virus for første gang i Norge.
Link til veterinærinstituttets sider om saken
Vi skriver påvist, fordi det kan hende dette har vært her i mange år, og muligens også er naturlig i våre vann.
Grunnen til at det bryter så sjelden ut kan være at temperaturen så sjelden kommer opp i 25 grader, som er den temperaturen viruset må ha for å få et dødelig utbrudd.
En av grunnene til at man misstenker at sykdommen er i naturen fra gammelt av er at den ble påvist i Sverige allerede i 2007.
Den varme sommeren i fjor gjorde at man mange steder i England fikk utbrudd, og noen av disse dammene hadde ikke fått noen nye fisk på over 10 år.
Så det ser ut til at viruset kan ligge uaktivt i lange tider før det bryter ut når temperaturen kommer over 25 grader.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Trist sak.
Jeg ble kjent med dette for noen dager siden.
Vanskelig å si når smitten kom til denne dammen, men er kjent med at det var endel problemer med karantene fiskene i fjord sommer,
Uten at det slo ut som i år.
Det er satt ut koi fra mange oppdrettere og anlegg i flere år , så virker litt vanskelig å være sikker på hvor KHV kan stamme fra.
Det var først når eieren monterte varmepumpe i år og hevet temperaturen at fisken begynte å dø i stort antall.

LarsU

Super Moderator
Trist, men måtte komme en dag dessverre😔
Får håpe dette er et engangstilfelle.

tgreen

Administrator
Trist dette her 😥 .

Men det stemmer ikke helt at dette er første gang i Norge.
Ble påvist KHV hos en dyrebutikk i Skien Telemark for en del år siden. Dette fikk jeg vite av en hyggelig dame på mattilsynet her i Porsgrunn for noen år siden.
Den gangen hadde dyrebutikken importert noen større koi fra Sverige. Og det var på disse KHVen slo ut slik jeg forstod det.

Og ja får håpe dette er et engangstilfelle.

Roar

Betalende medlem
Veldig trist dette her.
Regner med at det nå er gjort de nødvendige tiltakene som skal til slik at dette nå ikke sprer seg.

Topp