Karrus i hagedam?

Haab

Betalende medlem
Hei

Jeg ble sittende i diskutere hagedam med en kompis. Han planlegger å sette ut Karrus i dammen sin

Er det greit, eller må man søke kommunen? Min forståelse er at det kun er gullfisk og koi som kan settes ut. Hva er riktig?

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Kun lov å ha Koi og Gullfisk i private hagedammer.

Så min oppfordring til alle hagedameiere er at vi holder oss til det.
Hvis ikke risikerer vi at det blir satt stopp for all privat utendørs fiskehold av myndighetene hvis det blir for mye lovbrudd angående dette.

Det er også enkelte organisasjoner som jobber hardt (lobbyvirksomhet) mot myndighetene at all privat fiskehold utendørs skal bli forbudt.

LarsU

Super Moderator
Ikke nok med det, men også viktig at dammen er lukket slik at det ikke går overvann bekk videre til et annet vann.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Stemmer som skrevet over, men jeg skulle gjerne hørt fra noen som har søkt på riktig vis om tilatelse til F.eks utsetting av karuss i hagedammen .
Tenker da på lukket liten hagedam ( ikke tjern eller gårdsdam )
Er noen få som spør hvert år og greit å kunne gi veiledning om prosessen.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Karuss er jo en fisk som er begynt å bli sjelden, litt takket være myndighetenes krav om gjennfylling av gårdsdammer, så det burde være en god mulighet for å få lov til å holde disse fiskene i hagedammer med begrunnelse i nettopp dette at den har vært holdt i gårdsdammer før 1800 tallet. Og at dette er en fisk man vet ikke truer norsk fauna om den skulle komme seg ut i naturen. Da den har vært her så lenge og er i ferd med å bli sjelden. Den er antagelig den fisken som er aller mest hardfør å holde.

Haab

Betalende medlem
Jeg har ingen planer om det før min del. De yngler for mye. Men skulle gjerne hatt en lenke til regelverket som jeg kunne henvise til. Jeg har lett, men finner ikke en tydelig "paragraf"

Øivind i Tropex

Well-Known Member
I korte trekk tror jeg Miljødirektoratet generelt ønsker og forby utsetting av alle organismer som tåler temperaturer under +5
( dvs overleve norsk vinter)
Gjelder alt i hagen din som ikke har kommet naturlig.
Veldig trist at det er sånn og syntes miljødirektoratet gjør en slett jobb fordi Deres oppgave skal være å skille hva som er reelle fare og hva som ikke er det.
Nå er det jo forskjellige meninger om alt 😀😀😀,
Men selv vil jeg påstå
Hvis noen tror at f.eks stør i hagedammen er en stor trussel for norske vassdrag eller at rhododendron i hagen min skal true norsk granskog . Mener jeg vedkommende ikke klarer å skille hva en reel sprednings fare er ...
20.000 private hagedammer som aldri tørker ut, har så mange posetive sider for artsmangfoldet i naturen vår, at Miljødirektoratet bør ikke forby mye mer før konsekvensene får negative ringvirkninger .
Håper noen ser den siden, fremfor å forby alt.

Topp