Jordrotter ved dammen

hans-ole

Betalende medlem
Hei er det noen som har erfaring med og fjærne jord rotter ?
en venn har fått jord rotter i Hagen bare noen meter fra dammen 🙈 og vi er jo redd de skal ødelegge dammen ikke bare Hagen
så vis noen har noe erfaring og tips så skrik ut vi har lest masse på nett men der står så mye rart og så ønsker svar av noen som har bekjempet dette

det vi har kommet frem til er at feller kan bli en veldig langvarig bekjempelse ser og mange bruker kalsium karbid som da utvikler gass( acetylen gass) ved at kalsium karbiden blir vått/fuktig og jord rottene blir gassa ihjel fort og effektivt men høres litt farlig ut🙈

Sist redigert:

Håkon

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Jeg har ikke noe tips om kjemikalier, gift eller feller, men jeg tråkket i stykker det jeg kunne av åpninger/ganger, også fyllet jeg steiner i de hullene som var igjen. Jeg holdt øye med området hver dag i en periode og sørget for å ødelegge et hvert nytt forsøk på å grave nye hull. Problemet ble borte hos meg.
En kollega som også hadde fått problemer med jordrotter prøvde den samme metoden, og fikk det samme vellykkede resultatet.
Det kan jo hende vi har hatt flaks, men værd å prøve.
Unngå at det blir liggende presenning og lignende på bakken. En nabo opplevde da at jordrottene stortrivdes under den, og hadde gravd mange ganger.

hans-ole

Betalende medlem
Jeg har ikke noe tips om kjemikalier, gift eller feller, men jeg tråkket i stykker det jeg kunne av åpninger/ganger, også fyllet jeg steiner i de hullene som var igjen. Jeg holdt øye med området hver dag i en periode og sørget for å ødelegge et hvert nytt forsøk på å grave nye hull. Problemet ble borte hos meg.
En kollega som også hadde fått problemer med jordrotter prøvde den samme metoden, og fikk det samme vellykkede resultatet.
Det kan jo hende vi har hatt flaks, men værd å prøve.
Unngå at det blir liggende presenning og lignende på bakken. En nabo opplevde da at jordrottene stortrivdes under den, og hadde gravd mange ganger.
hagen og tomta det gjelder er strøken og ikke noe rot 👍

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
De liker normalt ikke strøkne hager og kortklippt plen, men om vinteren kan de være en plage selv i ryddige hager. Fordi snøen gir de den tryggheten de liker ved høyt gress.
Jeg har opplevd at de gnager seg gjennom damduk, så god grunn til å forsøke å fjerne dem.
Det finnes hunderaser som er noen racere til å finne og kverke både jord og vanlige rotter.
Ellers benytter jeg samme metode som Håkon med å fylle hull med stein, og prøve å være minst mulig grei med dem, men siden jeg bor som jeg gjør blir jeg nok ikke kvitt de med det første.

Ottar Bang

Betalende medlem
Eksos er bra for og ordne vanlig rotter vaffal. Vi brukte en lang slange på en gammel Opel. Vedlikeoppfølginger med en sliten moped er og bra. Mopedvarianten er og bra hvis det er vansklig tilkomst med bil

hans-ole

Betalende medlem
Takker for tilbakemeldinger 👍 dette er et enslig hus på toppen av et fjell ( nesten som i flåklypa en forferdelig bratt og trang vei opp) i et bygge felt
Vi har kommet til at det blir prøvd feller nå først for og se omfanget litt og for vi ønsker heller ikke bare jage de til naboene da det er mange fine hager i område

Håper og få stoppa dette føre de ødelegger for mye 🙈 er brukt mye tid og penger på planter på eiendommen og rundt og i dammen osv for og få det fint og hyggelig

legger ved et par bilder av dammen jeg gjorde planlegginga og selve dam bygginga og det tekniske så gravde og pynta hus eier rundt og oppi dammen sjøl ( dammen ble bygd på et lavt budsjett men har fungert utmerket og har lite vedlikeholds arbeid 👍)

24CB2D15-CA24-418A-B252-05C64779FC60.png
8CEB432D-27D2-417B-BC7D-ABAEF187924D.png
3ABBC962-DAA1-4B5A-8566-BF458BC73BCA.png

Arnfinn

Betalende medlem
Jeg hadde for noen år siden problemer med Vånd. Jeg dynket noe papir i en blanding av bensin og diesel og stappet de ned i hullene jeg kunne finne. Helte så litt mer av blandingen ned i hullene og tente på. Viktig at det ikke er for mye bensin i blandingen, for da tar ikke dieselen skikkelig fyr. Dieselen brenner lenge, og avgir mye røyk/gass. Om gassen tok livet av de, eller om de rett og slett flyttet fordi det ble for utrivelig, vet jeg ikke. Men problemet forsvant i alle fall. Har heller ikke sett noen tegn til Vånd etter dette.

hans-ole

Betalende medlem
Hagen er inntil husvegg og full av røtter til frukt tre og busker osv så et sånt prosjekt tår ikke jeg være med på 💥

hans-ole

Betalende medlem
Endelig fangst 👍 de virker til og være noen luringer 🙈 de utløser felene og graver de ned 🙈 uten og bli tatt men endelig satt det en ihvertfall så da er det håp 👍 blir sikkert en lang kamp dette ser det ut til håper de lar seg bekjempe føre de ødelegger for mye 🙈

E2B010F2-CC51-4123-B8D7-D4440562FD51.png

Roar

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Så flott, det var en 👍. Håper du blir kvitt resten av disse ufyselige dyra før de gjør for mye skade.
Lykke til med fangsten:)

Arne

Medlem av ledelsen
Synes kanskje dette ser ut som en vanlig rotte og ikke vånd?
Hvor lang er halen? En vånd har kort hale.

hans-ole

Betalende medlem
Synes kanskje dette ser ut som en vanlig rotte og ikke vånd?
Hvor lang er halen? En vånd har kort hale.
ja jeg ble og litt usikker når jeg så halen men etter mye Google bilder men uten og være noen Expert på rotter og ut fra bilder jeg har sett på så ser det ut som vanlig rotter har Støre ører og lengere snute/ ansikt og står alle plasser at de har kortere hale en rotter men ikke at de er korte

så enten lever vanlige rotter sammen med jordrotte for vanlige rotter kan ikke ha gravd opp alt dette og laget så mange innganger og huller og tunneler i plenen som er her
Denne er tatt i et av hulla som er mitt i plenen med kasse over så må ha kommet dit igjennom gang systemet under plenen ihvertfall

Arnfinn

Betalende medlem
Jeg må si meg enig med Arne, dette ser ut som en vanlig rotte. Vånd er mye "buttere og kraftigere" enn rotte, og halen på bildet ser ut til å være for tykk (selv om jeg ikke kan se lengden). Lengden og tykkelsen på halen til en Vånd er betydelig mindre enn hos en rotte.

Sist redigert:

hans-ole

Betalende medlem
Etter flere som har sagt sin mening så er vist denne som ble fanget en ung brun rotte så da ble vi litt i vil rede her da er det 2 alternativer enten lever vanlig rotte og jord rotte sammen i samme ganger er ca 10 m gang under plenen til dette hullet eller så har den bare latt seg lokke in av lukta
noen som har en mening om det ?
hele tunnel systemet er laget siden desember er vel 7-8 hull på forskjellige steder så veldig mange meter totalt med ganger og så og si ikke jord på utsiden av gangene så hvor blir den av ?
Vanlige rotter graver vel ikke sånne kolossale ganger uten mening ingen mat eller kloakk i nærheten noen plass til de mens jord rotter er det masse mat til der ?

Arne

Medlem av ledelsen
Jeg kan ikke nok om disse til å gi deg noe godt svar, men jeg vil tro at rotter er aggressive og smarte nok til å kunne jage bort vånd for å overta området og hjemmene til disse?
Rotter lever over i mange forskjellige miljøer og har et stort spenn i hva de kan spise, så ikke umulig vil jeg tro.

Topp