Japan 22-29 februar 2020

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Da er japantur Uke 9 2020 bestilt.
Ønsker du koi av spesielle typer eller oppdrettere kan dere kontakte Martin i koidammen på Jessheim eller Tropex i Drøbak
Litt usikkert enda, om Tor Olav. Fra hagedammen Rogaland blir med og plukker selv , men koi kan uansett bestilles via Tor Olav.
Rino,Geir,Thore og Ottar fra foreningen er og påmeldt på fisketur.

Bilde er fra sist tur.
«En slags fest med oppdrettere»
Jeg husker ikke hvorfor det var fest 😀😀😀EDED1689-864B-4EA6-80A7-C3C2A9AA8060.jpeg

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Det er idag 4 uker til 7 personer setter kursen mot soloppgangens land.
Vi reiser fra Oslo 22 februar og er tilbake 29 februar .
2 tonn Flyfrakt er allerede reservert til Oslo 14/2, med litt hyggeligere fraktkostnader en sist år.
Det er litt risikabelt å resservere 2 tonn på fly så tidlig, men vi begynner å få litt erfaring med denne importen og da får alle litt rimeligere frakt.
Vi fikk idag også melding om at det ikke er snø i Niigata, noe som er høyst uvanlig i slutten av Januar . Normalt kommer det enorme mengder i desember og januar , mens våren kommer tidlig i mars.I 2011 og 2012 hadde vi 2-3meter snø.
Værgudene kan en ikke spå, så kan jo komme masse snø enda, men det vil tiden vise.

Det er mye ønsker om dagen, men fremdeles 2 uker til butikkene kan gå inn og reservere sine kasser med levering 14 mars.
Alikevell er det resservert et par hundre koi som oppdrettere rundt har lovet og holde av til Norge.
Dette er stort sett spesialkasser (SP) . Vanlige »billig» kasser reserveres ikke.

På tur i år reiser
Rino,Thore,Geir,Ottard,Martin,Kjetil og Øivind

Butikkene som har meldt import i år så langt er
koidammen,Jessheim
Jansen Akvariehobby Ylven
koi.no Bergen
Koi Hordaland
Hagedammen Rogaland
Tropex Drøbak

Dersom du ønsker enkelt koi eller hele kasser, vil jeg sterkt anbefale og kjøpe disse med karantene hos butikken du handler av.
Det er ikke noe i veien for å ha den hjemme i egne tanker om vi melder adressen inn på deg hos mattilsynet.
Men første fase etter frakten er kritisk og fisk bør behandles mot parasitter som ofte får en oppblomstring etter stresset som påføres under frakt.
Av denne grunn anbefaler jeg å være tidlig ute og snakke med butikken og avtale type hjelp eller tilsyn.
Driver du butikk innen akvarie / hagesenter / koi og er litt usikker på regler og anbefalinger er det bare å ringe meg på 93001654, men gjør dette før jeg drar, blir ikke mye på tlf under turen.

Til slutt vil jeg oppfordre dere som sitter hjemme og er litt nysgjerrige på noen av oppdrettere sine Fisk eller helse om og legge ut her på tråden , så kan en av oss på tur kanskje ta en videosnutt om vi er innom rett oppdretter og få ut her .
Er du F.eks interesert i en video av tosaiene ( småfiskene ) til Yamasan , få ut et ønske her og en av oss poster video her under turen.

Å plukke en bestemt stor dyr fisk på bestilling syntes jeg er vanskelig , men send gjerne bilder så vi kan se hva du ønsker, så får vi holde kontakt under turen.

Butikker som reiser bort denne gangen for å håndplukke større fisk er Koidammen, Jessheim og Tropex .

Topp