Hvordan ser en gullfiskyngel ut?

Isbjørn

New Member
Jeg hadde nærstudie av dammens innhold idag og så noe smått som svømte. Først tenkte jeg det var en mygglarve, men oppdaget at det lignet mere på en bitteliten fisk. Har kun 4 gullfisk av ukjent kjønn i min lille dam, og lurer da på om jeg kan ha fått yngel? Den lille var max 1 cm lang og tynn som en flis. Minnet om en guppyyngel.

Kan det være et avkom, eller noe annet svømmende som har kommet seg oppi dammen?

Vidar-Alexander

Active Member
Om du vet hvordan en guppy yngel ser ut, så vet du også hvordan gullfisk yngel ser ut. Det er ikke store forskjellen, bortsett fra at guppyen føder levende unger som er en hel del større enn gullfisk yngel som klekkes fra egg. :)
Men det finnes masse innsekter i en dam. Men det er nok ikke umulig at du har fått yngel i dammen. :)

Isbjørn

New Member
Den svømte som en fisk, ikke slik krøllete svømming som f.eks mygglarve. Må vel bare vente og se om det blir noe mer.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Et fiskeyngel er mye raskere enn noe innsekt. De kan pile avgårde i ganske stor fart. Det er veldig vanlig at gullfisk legger egg i dammen så det er nok sannsynlig at det er yngel.

Isbjørn

New Member
Takk for svar :)

Fiskene har i alle fall vokst og blitt tykkere etter at jeg satte dem ut, tydelig at de trives.

anne may

New Member
jeg lure på hvor lang tid et tar fra egg til yngel hos gullfisken ,jeg tro jeg ser egg som ligg på en rot jeg har i dammen ,

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Eggene klekker etter ca 100 gradedøgn.
Dvs : Har du 20grader i vannet x 5 Døgn = 100 gradedøgn.
Har du 25grader x 4 døgn = 100 gradedøgn

Ser du nøye på eggene vil du se 2 sorte prikker inni egget (øynene), dette ser du etter 50 gradedøgn.
Det vil alltid være endel ubefruktede egg som mugner.
Ligger eggene nære hverandre kan muggen smitte over på befruktede egg , men nesten altid en god del som klekker likevel.

Arne

Medlem av ledelsen
Bare for å pirke, så kalles det døgngrader

Isbjørn

New Member
Det ER yngel, jippi. I dag så jeg et par til, noen lyse, noen mørke. De var ca 1,5 cm lange. Artig, artig.

Vidar-Alexander

Active Member
Lyse gullfisk yngel, er shubunkin. Så da regner jeg med at du har den varianten i dammen din. :)
Alle de andre gullfiskvariantene er mørke som yngel.

Arne

Medlem av ledelsen
Det sies dette kommer av at de er krysset med koi, har lest artikler om at dette både er motbevist og bevist.. Så hva som er sannheten her skulle jeg likt å visst.
Det kan jo bevises med gentester, men når man leser at det er bevist med gentester.. Både for og imot, da kan man jo lure :)

Sist redigert:

Isbjørn

New Member
Lyse gullfisk yngel, er shubunkin. Så da regner jeg med at du har den varianten i dammen din. :)
Alle de andre gullfiskvariantene er mørke som yngel.
Er det dem med mørke flekker? I sa fall har jeg ikke slike i dammen. Mine er knall orange med lysere hale, og en som er lys orange og lysere hale. Finner ikke noe bilde av slike på nett.

Isbjørn

New Member
Tok nytt bild i dag, under vann. Tror jeg har mistet en fisk, for jeg ser bare 3 stykker. Her er de sammen under ei rot.

Nå ser jeg at den lyse og den ene orange er ensfarget. Kan de skifte farge? Da de var inne i vinter var de hvit i tillegg, slik den andre er.

I tillegg har jeg funnet flere yngler, helt nyklekkede. De er under en cm lange og brunish. Det dukket også opp en frosk, som vi satte ut for noen uker siden, og den hadde vokst.

Fiskene får ikke mat av meg, de lever av det de finner i dammen. Det ser ut til å holde i massevis, da de er fine og runde.

Vedlegg

Sist redigert:

Isbjørn

New Member
Ser ut som vanlig gul/rød gullfisk. Er dette alle i dammen? Litt rart om disse lager lyse yngel.
Jepp, dette er alle. Nå vet ikke jeg definisjonen på lyse yngel, men de minner om guppyyngel når de er små (under 1 cm). Så noen som var litt større og da var en tydelig mørk, mens en annen var lys i forhold. Disse var kanskje 2 cm. Jeg ser dem bare ovenifra.

Topp