hvordan salte dammen

Benedicte

New Member
Jeg har hatt en dam med koi og gullfisk i over 10 år, og har aldri saltet dammen før. Har ca 12 000 liters dam med et filter som er beregnet til 30 000 liter, så god filtrering :) Har kun hatt 4 koi og ca 12 gullfisk, og har aldri hatt problemer med vannkvalitet eller sykdom i dammen før i sommer :(. plutselig døde mine 3 gamle koi . de var ca 9 år gamle og store ca 50 cm. . Har en igjen .

Jeg har sikkert fått parasitter introdusert etter at jeg fikk 2 nye koi i sommer, men dette er spekulasjoner. Etter vannskifte og diverse prøvelser og vannprøver (ph nå ca 7.5-8 ), så ser dammen ut til å være i "form igjen. Den siste koien har begynt å spise igjen, og virker OK.

Jeg har forstått at salt er en bra ting mot parasitter og god fiske helse, men hva synes dere jeg burde gjøre ?

Skulle jeg ha tilsatt ca 11 kg salt oppløst i dammen nå, i tillfelle det er smitte igjen.

hans-ole

Betalende medlem
Hei Jeg sleit med at fiskene mine døde og var i dårlig form tidligere i år jeg ble anbefalt kaliumpregmanat her på forumet det desinfiserer alt i dammen dette funket veldig bra hos meg
jeg ble fortalt at salt ikke funker så bra lenger da parasitter og bakterier er blitt umone mot det

Vis du kjører kaliumpregmanat så er det ca 2 gram PR 1000l vann røres lettest ut i varmt vann og skru av uv repeter dette i 7 dager og bytt en del vann etter noen dager er vannet klart igjen ikke mat fiskene mens denne kuren holder på i disse 7 dagene

Dette får du kjøpt på felleskjøpet og apoteket
Prisen på felles kjøpet er 189kr for 1 kg og på apoteket 629kr for 100gram

Poster et bilde av boksen fra Felleskjøpet

Jeg er ingen ekspert på dette men dette funket veldig bra hos meg ihvertfall

E6518A6F-700E-470A-A82E-EA7BA3A67FB6.jpeg

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Er enig det Hans Ole skriver
Kaliumpermanganat kan være redningen mot endel enkle parasitter, men ikke alle.
Det er rimelig å bruke , men du bør ha hydrogenperoksid eller biox stående klar, så du kan deaktivere KP raskt om du ser fiskene blir apatiske . Ved bruk av hydrogenperoxid eller biox vil du også få tilbake klarheten iløpet av minutter/timer.
God sirkulasjon eller luftpumpe under behandling er viktig .

Salt kan hjelpe svake fisk , men salt på en promille (11 kg på 12.000l ) har ingen virkning på parasitter .
80kg -100kg havsalt på 12000 liter kan dempe angrep som F.eks costia parasitten. Men helt vekk får du den ikke .
Da må du enda høyere og det tåler ikke koi eller gullfisk desverre.

Benedicte

New Member
Tusen takk for svar dere👍🏻Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er litt skummelt å tilsette KP, men det er nok smart. Får se om jeg tørr dette her

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Jeg er enig med deg at dette er skummelt, og det å behandle effektivt slik at parasitter dør av behandlingen, men ikke fiskene er å balansere på en ganske smal egg.
Hvis fisker dør og man ikke har mulighet til å finne ut hvilke parasitt det er ( Alt for langt unna noen med mikroskop) ville jeg først prøvd med saltbad. Om mulig de fiskene som var sykle, i feks 1% salt i noen timer og så sluppet de i en ny dam/tank.
Hvis ikke dette hjalp ville jeg prøvd med KP.
Jeg har brukt KP i mange omganger og funnet ut at det er mange parasitter som er veldig vanskelig å ta knekken på med KP. Både Gyro, dacto og Costia har jeg prøvd mange kurer på uten å bli kvitt dette.
Mange veterinærer advarer også mot senskader av KP. Gjellene tar ofte skade av dette, og fisk som dør 2-3mnd etter behandling er ikke uvanlig. De aller fleste vil ikke da tenke på at dette kan skyldes behandlingen.
Men som sagt, har man ikke andre valg prøver man jo.

Benedicte

New Member
Nå virker den siste gamle koien i form synes jeg. Den spiser og er mye mere aktiv igjen. Kanskje forde temperaturen har sunket litt ? Uansett så er jeg pysete og tørr ikke salte ennå. Her ser dere bilde av koien. Litt vanskelig å få inntrykk , men den er fin.

Også bilde av dammen

Vedlegg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Salt er ikke skummelt, koi tåler fint opp til 1% i en ukes tid, men plantene tåler det nok ikke. Men min erfaring er at du ikke blir kvitt noen parasitter med dette.
Det kanhjelpe fisk som er skikkelig syk, og reduserer nok antallet på de fleste parasitter, men borte er de ikke. Og det har lett for å dukke opp igjen.
Om man tilsetter salt må man ikke bytte alt vannet på en gang, fordi fiskene tåler ikke raske forandringer den veien. Man kan salte opp på en dag, men bruk flere dager på å fjerne saltet.

Topp