Hvordan er reglene nå ?

hans-ole

Betalende medlem
Jeg prøver og finne ut hva lovverket ( tek17) sier nå angående hagedam noen som vett? Eller kan gi meg link finner veldig lite info 🙈

Arnfinn

Betalende medlem
Basseng, brønn eller lignende i uteoppholdsarealer skal sikres med gjerde, overdekking eller tilsvarende avstenging for å hindre at personer faller i dem.

• Veiledning til fjerde ledd

God sikring oppnås når gjerde rundt dammen går helt ned til bakken, er 1,5 meter høyt og har solid fundament.
    Overdekking, overbygging, lokk, lås og gjerde med port eller grind må holdes i forsvarlig stand, jamfør pbl § 28-6 første ledd.
    For hagedam og andre mindre damanlegg vil inngjerding normalt ikke være nødvendig dersom det er truffet andre tiltak for å hindre drukningsulykker. Slike tiltak kan være:
      1. å anlegge grunne partier med dybde maksimum 0,20 meter der barn kan komme til,
      2. å sikre med gitter, rist eller lignende slik at dybden fra vannspeilet til sikringen ikke overstiger 0,20 meter der barn kan komme til, eller
      3. å bruke vegetasjon eller andre tiltak slik at barn ikke kommer lett til vann.
    Preaksepterte ytelser
    1. Gjerde rundt basseng, brønn eller lignende må utformes slik at det ikke er mulig for barn å krype under, gjennom eller klatre over det.
    2. Port eller grind må ha solid lås eller annen lukningsanordning.
    3. Overdekking eller overbygging av basseng, brønn eller lignende må være utført av solide materialer og være godt festet til forsvarlig fundament.
    4. Overdekking må være sikret med lås eller liknende for å unngå at overdekkingen fjernes av barn eller uvedkommende.

Det er dette som står ang hagedam, men sier vel egentlig ikke noe bastant om sikringen slik jeg kan forstå det. En kan bruke vegetasjon eller andre tiltak slik at barn ikke kommer lett til vann. Litt forundret over ordlyden i det. Hva mener de med det? Og hva er å anse som "godkjent" vegetasjon? Sikring med rist på 20cm høres ikke særlig sikkert ut i mine ører. Og en bør ha soner som ikke overskrider 20 cm, men ellers kan dammen være så dyp den vil?
Har kopiert inn utklipp fra tek17 ang dam.
Regner med du har sett denne, og den var ikke lett å bli klok på Hans-Ole.

Arnfinn

Betalende medlem

hans-ole

Betalende medlem
Ja jeg ble ikke helt klok av dette 🙈
Finner utrolig lite som er om hagedam har foreningen noe oppdatert oversikt over held delen rundt det med tek17 ?

Roar

Leder
Medlem av ledelsen
Ja jeg ble ikke helt klok av dette 🙈
Finner utrolig lite som er om hagedam har foreningen noe oppdatert oversikt over held delen rundt det med tek17 ?
Jeg mener å huske at det er den enkelte kommune som bestemmer dette.. Gi oss en dag eller tre så skal du få et mere nøyaktig svar.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
For å si det enkelt har du ansvaret for alt du anlegger på egen tomt/hage.
Så hvis man på en eller annen måte sørger for at det ikke skjer noen ulykker vil du aldri få noen problemer i forhold til dette.

Dette står også på samme sted:

For hagedam og andre mindre damanlegg vil inngjerding normalt ikke være nødvendig dersom det er truffet andre tiltak for å hindre drukningsulykker. Slike tiltak kan være:

1. å anlegge grunne partier med dybde maksimum 0,20 meter der barn kan komme til,
    2. å sikre med gitter, rist eller lignende slik at dybden fra vannspeilet til sikringen ikke overstiger 0,20 meter der barn kan komme til, eller
  1. å bruke vegetasjon eller andre tiltak slik at barn ikke kommer lett til vann.

Dette finner du her: § 8-3. Uteoppholdsareal - Direktoratet for byggkvalitet (dibk.no)

Så her er det masse rom for tolkning.. Hva betyr: "Ikke kommer lett til vann" ?

Etter mitt syn er det eneste denne forskriften gjør å legge ansvaret over på eier. Spiller ingen rolle hvordan du gjør det, bare du sikrer dammen slik at ikke små barn drukner i dammen din.

hans-ole

Betalende medlem
Det jeg ikke finner ut av farta er i forhold til tek17
Kan man etter tek 17 både stå som ansvarlig og utføre jobben sjøl eller må det det være folk med ansvarsrett / fag kompetanse som står for utførelsen ?

dette vil jeg gjerne ha svar på og gjerne link til det i lovverket

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Det jeg ikke finner ut av farta er i forhold til tek17
Kan man etter tek 17 både stå som ansvarlig og utføre jobben sjøl eller må det det være folk med ansvarsrett / fag kompetanse som står for utførelsen ?

dette vil jeg gjerne ha svar på og gjerne link til det i lovverket
Interessant det du er inne på og skjønner jo at du er i byggebransjen 😂 Der alle tiltak skal ha en ansvarshavende.
Dersom dammen er prosjektert i byggeprosjektet vil det nok være arkitekt og det utførende firma som er ansvarlig for at det bygges forsvarlig.
Det bygges masse vannspeil i nyprosjekterte boligfelt og blokker . Felles for alle, er at disse fylles opp med rund stein så dybden er 20cm .

Bilde er fra et prosjekt i Ski

Vedlegg

hans-ole

Betalende medlem
Jeg er ikke i bygge bransjen men har prøvd og lese litt rundt dette og sånn jeg ser det er det endel forandring i regelverket men det er så rotete og vanskelig og finne derfor ønsker jeg at foreningen oppdaterer til de nye reglene her inne så det går og finne uten og lese 420 sider søppel og masse paragrafer man må slå opp fram og til bake

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
En dam er jo ikke et bygg, og så lenge ikke dimensjonen er gedigen må ikke det søkes om slik jeg har forstått det, men er et par år siden jeg fikk det forklart så mulig ting har forandret seg. Det var ikke så mye å lese i den saken jeg linket til, så å få det så mye klarere enn det vet jeg ikke om er mulig.

hans-ole

Betalende medlem
Vis dammen er over bakkenivå så regnes den in som utnyttelsesgrad på tomta osv står så mye rart og. Ingen ting står hverken lett leselig eller samlet bare henviser til ditt og datt mitt i setningene osv
Jeg klarer ikke og få en sammenheng når man må kødde så mye frem og tilbake i regler og lover og paragrafer 🙈

Roar

Leder
Medlem av ledelsen
Slik jeg har forstått det så var det en gang brønnloven som regulerte dette, i dag så er det opp til den enkelte kommune å regulere dette.
Så min konklusjon er, tak kontakt med din kommune og hør hva de sier, tror det spriker mye i fra kommune til kommune.
Så er det nå til syvende og sist du selv som er ansvarlig for at dammen din er sikret slik at det ikke kan oppstå ulykke hos deg.
Fint du tar dette opp Hans Ole., vi skal sjekke dette nøyere opp og presisere dette for medlemmene våre.

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Vis dammen er over bakkenivå så regnes den in som utnyttelsesgrad på tomta osv står så mye rart og. Ingen ting står hverken lett leselig eller samlet bare henviser til ditt og datt mitt i setningene osv
Jeg klarer ikke og få en sammenheng når man må kødde så mye frem og tilbake i regler og lover og paragrafer 🙈
Ja det et mange regulereringer og lover som kan tre i kraft. Og som jeg skrev har str noe å si. Det er en formulering også som sier noe om vesentlige masseforandringer. Og noe om at en stor dam/brønn kan være en risiko med hensyn til oversvømmelser feks. Så tror at det å samle alt som kan påvirke alle mulige hagedammer blir like forvirrende som du synes det ser ut i dag. Hvis det er snakk om en stor dam, og man vurderer det som søknadspliktig så hør med kommunen. Men forvent litt trøbbel, fordi det er mye enklere for en kommune å si nei enn ja. Nei betyr at de ikke

Topp