Hva er nytt

Hvitt skum på hagedammen i nå over 3 måneder

morfjord

New Member
Som du ser på bildet har jeg et naturlig stort sannfilter som jeg sender all vannet igjennom. Dette har fungert helt perfekt i 2 år.
Men i vinter stoppet min pumpe opp, og etter restart da isen var vekk blir jeg ikke kvitt hvitt skum. Dette har når vært slik i 3 måneder.
Alle verdier ser gode ut. Hagedammen var oppe i 15 grader i dag. Men det blir ikke bedre.
Jeg har lest meg til det er protein, men hvor lenge blir dette ved?
Og er det noe jeg kan gjøre for å blir kvitt det?
Vedlagt noen bilder av hagedamme siste sommer også nå med skum.
174272844_450365502884693_7465251517936581550_n.jpg

Vedlegg

morfjord

New Member
Hvis nitrat = NO3 så er den på 10 - hvilket ikke er mye.
Har skiftet vann to ganger. Gjør ikke forskjell.
Den eneste verdi som er litt i overkanten er CL2 (klor)

morfjord

New Member
Det er nok Nitrat, da en a fiskene også har fått sop som kommer av stress.
Men hvordan får jeg ned nitraten? Er kommet mye alger i det siste.

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Det er nok Nitrat, da en a fiskene også har fått sop som kommer av stress.
Men hvordan får jeg ned nitraten? Er kommet mye alger i det siste.
Mer vannbytter og masse planter får ned nitraten.
Alge oppblomstringen kommer av økt nitrat mengde ;) .

eidsvold1814

Well-Known Member
vet ikke hvor du bor,men hos meg på eidsvoll er det uvanlig sen vår,så lite fart i plantene enda,alger er desverre som først kommer i gang,problemt ditt forsvinner antaglig det og nr plantene dine sktyer fart

morfjord

New Member
Takk for svar.
Jeg bor i Farsund, så det har vært ganske varmt i det siste. Det merkelige er at jeg har skiftet halvparten av vannet ut 2 ganger og det gjør ikke den store forkjell.
Kan det tenkes at mitt sumpfilter har samlet for mye Nitrat fordi det har stått stille i vinter?

hans-ole

Betalende medlem
Er det god sirkulasjon i vannskorpa ?
For meg ser dette ut som en protein hinne som det kalles i akvarium hobbyen det vil i så fall gå vekk med eks luft Stein Og mye bevegelse i vannet vanlig og få med mye næring i stillestående vann i vann flaten

morfjord

New Member
I mitt sump filter opp er det mye alger. Men det er vel pt. bra da alger spiser nitritt. Så jeg kan vel høste ut alger manuelt.

Vedlegg

bert

Well-Known Member
Ta opp sumpfilter gjør rent , du sier pumpastoppa i vinter og du har opphoping av dødt materiale i sump filteret, tror ikke du får snudd dette ved vann bytter , du blir nok overrasket når du ser dritten i sandfilteret ditt. 🐟 🐟

morfjord

New Member
Til Hans Ole, ja og nei.
Det er en slange som går fra toppen og ned til bunden av filteret, så jeg kan ikke vaske ut uten å bruke noe som suger vannet opp, men det har jeg.
Men dette rør går inn i et dreneringsrør med filt rundt, som jeg kan suge direkte fra.

Jeg har nå byttet halvparten av vannet og det er mye bedre.

Hva med den fisk som har sop, har satt opp et karantene kar, hva skal jeg kjøpe eller putte i karet hvis denne fisk skal opp i? Kaliumpermanganat? https://shop.tropex.no/nettbutikk/1...g-mot-parasitter-og-sopp-til-koi-og-gullfisk/ ?

eidsvold1814

Well-Known Member
sånn jeg forstår det så har du mulighet til å kjøre luft inn i dreneringrøret?så du i teorien kan kjøre masse luft og koke ut sumpen på en måte?sopp blir vel borte når det blir varmere vann,men skader ikke å lage en pasta av vann og kp som du smører på den,det kan være greit hvis soppen er resultat av et sår, :)

Topp