Hvilken farge er det på gullfiskegg?

mariasia

New Member
Hvilken farge er det på gullfiskegg?

Tok inn 2 gullfisker fra dammen inn i et akvarie, og de begynte å leke over natta, sikkert pga. varmen. Men etter en stund så hua helt utmattet ut, hadde "sår" på sidene, og det så ikke ut som hun la egg i det heletatt. Så jeg fjernet hannen.

Men nå ser jeg at det er masse vite prikker som ligger på rekefilteret. Så da lurer jeg , siden jeg ikke vet om hannen har befruktet dem eller ikke, går det an å se det på fargen? og kan jeg slippe oppi hannen igjen å la han befrukte eggene, eller vil han spise dem?

grusen i akvariet er hvit, så de kan godt ha lugget der hele tiden uten at jeg så dem...

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Etter en dag eller to, så blir normalt de eggene som ikke er befruktet helt hvite og det danner seg normalt et slags mugg belegg på disse eggene. Befruktede egg ser normalt ut med en hvit prikk i midten, og med en klar hinne rundt. Etter hvert hvil man se det begynner å danne seg et foster inne i egget. Det man ser først er normalt øynene på fosteret.

Har dessverre ingen bilder selv som viser dette. Kanskje det er andre som har?

Hvis du har mulighet, Så prøv å putt eggene i et eget kar. Fiskene hvil spise dem opp.

mariasia

New Member
Flott, takk for svar! Da jeg så nermere etter, kunne jeg se både hvite, gule og gjennomsiktige egg. Nå sitter det masse bittesmå yngel på glasset, og fiskene er fjernet.

MEN, hvordan skal jeg fore de opp? Har lett på nett etter artikkler og på andre forum, men det hjalp lite. Alt jeg vet er at de skal ha smått levendefor...
og hvor lenge klarer de seg uten mat?

mariasia

New Member
Nå maser jeg litt her, men begynner å bli stresset! Leste at artemia bruker 20 timer(+) på å klekke, og siden yngelen kom idag er jeg redd det blir for lenge for dem å vente? kan jeg bruke avskallede artemiaegg istedet?

ser nå at det er veldig mange yngel, kommer mange av dem til å dø?

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
Nå maser jeg litt her, men begynner å bli stresset! Leste at artemia bruker 20 timer(+) på å klekke, og siden yngelen kom idag er jeg redd det blir for lenge for dem å vente? kan jeg bruke avskallede artemiaegg istedet?

ser nå at det er veldig mange yngel, kommer mange av dem til å dø?
Begynn å sette over Artemia klekking så snart som mulig. Det vil gå greit med yngelen den første uka, for da har de en "plommesekk" som de får næring av. Og det skal være greit å fore dem med bare artemia egg også. Gullfisk og koi yngel er ikke så kresne her er min erfaring da.

Hvis vannverdier holder seg bra, de ikke har noen "fiender" i karet og unngår sykdom, så vil nok de fleste av dem overleve.

mariasia

New Member
ok, fant ikke artemia egg, men kjøpte frysetørket artemia, og det spiser de.
Ikke noe annet enn yngel i karet, så da har de gode sjanser til å overleve. Jeg har tredd en tynnstrømpebukse over innsuget til pumpa, men ser likevel noen yngler i filteret, som kommer levende ut igjen. burde jeg skru av pumpa? ser ut som de trives bedre når den er av...

De er blanding av den orginale gule og den fremavlede orange med lange finner, håper de fleste lever opp! prøvde å legge ved bilder, men vet ikke om jeg klarte det...
Takk for svar!

Vedlegg

Topp