Hva er nytt

Hva skal man gi til yngel og når?

Linn-Therese

Hei! Jeg er helt ny på forumet. Og har noen spørsmål! Vi har koi og gullfisker. Vi driver med aquaponics i vår egen hage og bruker disse fiskene for å gi plantene våre næring. Vi har nå på lørdagen fått egg. Vi er veldig sikre på at dette er fra gullfisk. Vi ser nå tydelige at om en dag eller to, så "klekker" de. Dette har vi aldri vært med på før. Så jeg lurte på om noen har noen gode råd ang hva man kan gi dem av næring og hvor gamle de skal være? Kan man gi eggeplomme eller annet slikt? Tar i mot alle råd vi kan få 😊

Er dette i en etablert dam med mye mikroliv og ikke "superfiltrert" vil det være masse næring i dammen, men en stor del av egg og yngel vil bli spist i løpet av de første 2-3 ukene.
Er det mye stein/planter eller andre gjemmesteder vil en del yngel overleve uansett.
Hvis du har lyst til å drette litt mer og få frem mye mer yngel må enten yngel, eller kanskje best, de andre fiskene flyttes fra dammen.
Hardkokt eggeplomme kan brukes både for å gi for direkte til yngel og for å lage mer mikroliv i vannet.
Morsomt at dere driver med aquaponics, fortell gjerne litt om det og bilder er vi veldig glad i her på forumet.
Og velkommen så mye forresten :)

Linn-Therese

Og velkommen så mye forresten :)
Tusen takk 😊 vi har koiene i en stor pvc tank som er koblet til pumpe system. Plantene står i et mediabedd med lekakuler. Gullfiskene er i sumptanken. Så vi har delt dem. Eggene ligger i en egen mindre tank som er koblet til hele pumpesystemet. Så næring fra plantene osv vil også gå igjennom dems system. Jeg skal se om jeg ikke får lagt inn noen bilder etterpå 😊

Nei å ta bilder av fisk i vannet kan være vrient :)
Småyngel takler ikke så godt sterk strøm i vannet, og så er de avhengig av næring ganske raskt. Når de først har brukt opp plommesekken og blitt frittsvømmende går det ikke mer enn et døgn før de begynner å stryke med hvis de ikke finner mat.
Det beste er en naturlig dam ute med masse smådyr, men man kan også klekke artemia og etter litt tid knuse for.

Linn-Therese

Nei å ta bilder av fisk i vannet kan være vrient :)
I vannet til eggene er det ikke mye strøm. Veldig rolig der 😊 tusen takk for svar! Da skal vi følge med 😊

Et lite tips til aquaponics-prosjektet. Tomat er ikke så bra vistnok, de krever mer konsentrert næring og er ikke så godt egnet.
Jeg har bedre erfaring med vanlig salat, mynte og bladbete.

Linn-Therese

Jeg har bedre erfaring med vanlig salat, mynte og bladbete.
Vi startet med dette i fjord og vi har fått til tomater, chilli, salater, agurker og urter. Utrolig gøy og spennende måte å gro ting på 😊 legger ved noen bilder fra i fjord 😊

Vedlegg

Ja det er gøy å få litt avling av noe som ellers bare er et problem. Har noe chilliplanter stående, da skal de få en sjanse i aquaponics-rennen i vinterhagen :)