Hva kan man kalle denne?

Arne

Administrator
Medlem av ledelsen
variant.jpg
Denne raringen her og en helt maken dukket opp når jeg og Bjørn Erik (Takk for hjelpen) tok inn fiskene i går.
Jeg vet hvem som er faren og moren.
For dere som har vært og sett fiskene mine kan dere kanskje tippe?
Hadde koi vært en akvariefisk hadde dette vært en skikkelig fin fisk, for fra siden synes jeg den er kul.
Desverre så er den ikke fullt så fin sett ovenfra.
Lurer litt på hva denne varianten burde kalles :)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg tror jammen hele slektstreet er på dette internettet 😀
Men hvor kom Doitsuen inn . Har du fortsatt den doitsu Karashigoi ?
Kan jo ha blandet seg inn i denne mellumslekta .

Jeg og Martin var og på fisketur i dag .
Fanget inn 3 koi som nok er født i dammen for 3år siden . 40-50cm alle tre .

Vedlegg

Arne

Administrator
Medlem av ledelsen
Den er vel kanskje Doitsu Kigoi? Kassen den kom med skulle inneholde begge varianter, og jeg antok at de som ble gule (De var alle gul/grå som ettåringer) var kigoi :)
Ja den har nok mikset seg med en av de to jeg har i dammen som er 50% magoi og 50% Showa. Jeg så leken så jeg er 100% sikker på moren, men farskapet er jo litt mer usikkert.
Men når man ser yngelen og det jeg har i dammen får det kun vært en av de to som er faren, og moren kan og kun være denne Doitsuen.
Hvis moren skulle vært en annen så finnes det ingen hanne som gir doitsu avkom, og hvis faren hadde vært en annen enn en av disse to ville den heller ikke fått naturfarget rygg.
Så du tror disse dere fisket er noen av de jeg leverte nede hos dere? Kan jo ligne veldig i såfall ja :)

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Hvis det er en anelse brunt i gulfargen tror jeg Japanerne kaller den Karashigoi .
Mest sansynlig fordi karashi er så poppulært alle andre steder en i Norge om dagen.
Men jeg er enig med deg at din og min doitsu likner mest på kigoi.
Disse vi fanget opp i dag er ikke i slekt med dine , da dine aldri ble satt i den dammen.
Foreldrene kan være så mangt, men ingen foreldre likner på disse.
Det virker på meg som dersom en mixer koityper av antydning til mørk fisk, dukker disse Magoi og Kabuto liknende opp i store antall.
Dammen har 30-40 foreldrefisk ( mye Yamasaki og noe gammel doitsu ghost fra Israel , samt noen Joneid koi) av yngelen som nå er 30-50cm er 70-80% av disse mørke.
Fargemessig nærliggende å tro det er krysninger av F.eks Chagoi eller Karashi fra Yamasaki krysset med Israelske doitsu Ghost . Men ser kun en eller 2 Doitsu

Sist redigert:

Øivind i Tropex

Well-Known Member
En annen ting som er litt interesant er at det var endel go sanke der som nå er utdød . Mange gikk den kalde lange vinteren for 2 år siden .

Topp