Hva er nytt

Hjelp til valg av malings type til glassfiber kar

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Hei har er glassfiber kar som er brukt til fisk som jeg skal fikse noen småting på med glassfiber/polyester.
Det så jeg lurer på er hva jeg kan bruke av maling innvendig som ikke skader fisk og hefter bra til underlaget?
Takker for innspill.
Her kan du avslutte med polyester, eller hvis du ønsker farge så heter det topcoat, topcoat er polyester med farge som innehar4% voks innblandet som gjør at sluttresultatet blir hardt og tørt, gealcote har ikke voks i seg og vil bli klebrig etter herding.
gealcote brukes som mellomstrøk før sluttstrøk.
Kort forklart skal du sluttbehandle polyester med en farge(topcoate) etter herding, så må du vaske toppsjiktet med aceton for å fjerne voksen og polyesteren vil virke klebrig( klar for topcoat).😜

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Er du sikkert på at det holder å vaske med aceton Lars? Jeg har ikke prøvd dette, men har lest at man må pusse overflaten med sandpapir før man legger på topcoate, hvis det er mer en 20 timer siden siste lag med polyester ble lagt på.

hans-ole

Betalende medlem
Er du sikkert på at det holder å vaske med aceton Lars? Jeg har ikke prøvd dette, men har lest at man må pusse overflaten med sandpapir før man legger på topcoate, hvis det er mer en 20 timer siden siste lag med polyester ble lagt på.

Helt enig med deg jeg hadde aldri gjort en så stor jobb uten og pusse i mellom men at det sitter godt fast etter kun en god vask med aceton det gjør det nok men jeg hadde ikke tatt sjansen på det da hele jobben må gjøres om igjen vis det skulle løsne noe

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Ble forklart av Plastspesialisten at man kan overmale dagen etter uten aceton, men over det så bør man vaske over med aceton først og er det nupper glass som stikker ut så pusser man lett over disse områdene. Hvis man ska fortsette med glassfiberstøp med overlapp så pusser jeg uansett.
Det er slik jeg har forstått det og funket bra her da🤗

Løsningen her blei god rengjøring lett pussing, fix av div skader .
vask med aceton og et godt lag med svart Impemax.
+ spinndrifter dren.

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Her kunne du lett bare bruke topcoat istede for impermax med det forarbeide. Resultatet ser jo bra ut da🤗

Topp