Hjelp til å velge koifilter

dag

New Member
Har en liten dam på rundt 6000 liter der jeg frem til i sommer bare har hatt gullfisk. Har nå putta i alt for mange koi! Nå må jeg rengjøre filteret 2 ganger i uka!
Har planer om å utvide dammen til over 10000 liter i høst eller til våren. Tenkte å kjøpe meg et større filter nå. Vurderer et Nexus 2200. Tanker om det eller noe som funker bedre? Pumpeført fra bunn av dammen.

Vedlegg

Sist redigert:

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Velkommen hit til forumet.
Så fiske iveren ble litt stor ja 😀.
Siden jeg driver butikk skal jeg ikke fortelle hva du bør og ikke bør kjøpe, men nexus er et filter som har vært brukt i koidammer siden den første rustfrie prototypen kom i England 2001 , så filteret er godt utprøvd og vet flere medlemmer har disse i bruk.
Selv har jeg solgt ut siste i 220 serien og har kun 1stk storebror stående igjen.

dag

New Member
Tusen takk for det!
Jeg har en tendens til å bli litt ivrig!😀
Har eazypod koblet til skimmer og det fungerer sånn halvveis. Har hørt storebrødrene er vassere.
Har et lite filter med japanmatter og uv pumpeført fra bunn ,men det går desverre tett etter ei snau ukes drift.
Vannet ser forbausende klart og rent ut!
Tar gjerne imot nye tips selv om dere driver butikk eller ei😊

Sist redigert:

eidsvold1814

Well-Known Member
med pumpeført filter uten et sievef/forfilter først ,på litt større dammer må man vel generelt regne med å rense ganske ofte,så da er vel egentlig spørsmålet egentlig å bruke et filter som er enklest mulig å rense,og da er vel ikke et nexus filter så dumt:)bra biologisk virker vel disse filtrene også,hvis du tenker utvide,hadde jeg fått laget til med bunndren hvis det overhodet er mulig,slik at du får satt inn et forfilter/sieve/ trommelfilter,skulle det være av interesse har jeg den litt eldre storebroren nexus 300 ,og et komplett anlegg på pall med econbead 50 for anlegg med bunndren stående som skal selges,det siste ser du oppsettet på aquaworld sine sider under filter:)

dag

New Member
Takker for gode tips! Skal en tur til Stockholm på mandag. Tenkte å sjekk ut om de har noe spennende der. Hadde jeg hatt bunndren hadde bead settet ditt vært super interessant! Jeg bor sammen med ei som er over gjennomsnittet økonomisk så jeg må nok vente litt med trommelfilter eller liknende!😀

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Spørs jo litt om du er av den handy typen eller vil kjøpe deg noe ferdig. Et godt rekkefilter med en god vortex kan jo bygges uten alt for store kostnader, om man har tid/lyst/kunnskap.

dag

New Member
Ender nok med at jeg må kjøpe noe ferdig! Fiskene jeg kjøpte av deg er forresten i storform!👍

Topp