Hjelp hva gjør jeg nå ?

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Hvis det lukter, så er vel det hydrogensulfid lukter prump😜
Da må du først og fremst få luftestein i dammen for å få oksygen.

hans-ole

Betalende medlem
Et par kontroll spørsmål 🙂
Hvor lenge har filteret gått uker?
Hvor stor gjennomstrømning( vannet må gå gjennom minst annen hver time)?
Hva har du av strøm(230v)i dammen?

dette er et kar på 4000l med 15000l pumpe og bio Clear 40 000xl filter har gått siden starten av april uten stopp 55w uv alt i 50 mm slanger har luft pumpe med luft stein ((husker ikke navnet er noe med 30 kjøpt på tropex) alt 230v ja så oppsettet burde være greit bytter ofte vann gjevnlig bruker sånn filter start fra tropex som skal ta vekk evt klor osv ingen andre kjemikaler oppi annet en gjødsel kuler i plantene

ser i dag den ene hvite koien har fått blod utredelser på en finne og hallen så noe må være galt skal få tatt bilde senere i dag den var helt hvit i går sier dette dere noe om hva som kan være galt ?

Sist redigert:

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Hvis nh3/nh4 ( ammoniakk/ammonium) ligger over 0,5mg/l betyr det at filteret ikke er optimalt med bakterier. Har du over 2mg/l så må strakstiltak til ved å bytte ut minst 50% vann.
Bilder kan si mere en tusen ord👍
Årsak til blodsprengt kan være så mangt, som amoniakk/ammonium, bakterielt, solbrenthet, stress og parasitter for å nevne noe🙂

hans-ole

Betalende medlem
nh 3 er 0 og solbrent er de i hvert fall ikke stresa er de nok i dag jeg har ene vendt dammen i 2 dager nå med hov for og fjærne alt løst på bunn og byttet 100% vann alt av planter ut osv

hans-ole

Betalende medlem
noen bilder er den helt hvite koien den har blod utredelser ikke lett og få gode bilder nå da de var veldig aktive

noen som har noen mening om hva det kan være ? ser dere noe galt på noen av de andre fiska?IMG_3128.JPG

IMG_3129.JPG

IMG_3130.JPG

IMG_3131.JPG

IMG_3132.JPG

IMG_3133.JPG

IMG_3134.JPG

IMG_3135.JPG

IMG_3136.JPG

IMG_3137.JPG

IMG_3138.JPG

IMG_3139.JPG

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Dette ser ut som bakterie angrep eller også kalt finneråte, tror jeg hadde saltet vannet for å styrke immunforsvaret på koiene. Jeg kjøper 2 kg poser havsalt på matbutikken(vet de har det på rema 1000 i Risør) Jeg hadde kjørt 8 kg hvis det var 4 kubikk vann slik at det ble 0,2% salt i vannet. Dette vil forhåpentligvis helbrede ryggfinnen på Butterfly 😜
Jeg er sannsynligvis på Åkvåg neste helg så da kan jeg stikke innom en tur hvis du vil😊

hans-ole

Betalende medlem
Kan sikkert ta med mikroskop så vi får tatt et skrap i samme slengen👍

det hadde vært supert vis du hadde tatt deg tid til det da hadde jeg blitt glad 😁
da kjøper heg salt men hvordan går jeg frem videre med det blande det ut og tilsette litt om gangen eller rett i karet ?hvor lenge skal vannet være med salt i ?osv ?
åssen liker plantene salt bør jeg ta de ut er egentlig ikke så mye arbeid da alt er i kurver og sekker ?

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Det er ganske sjelden bakterier er startproblemet, det er oftest et sekundærangrep.
Jeg ville tippe det er en parasitt som er det egentelige problemet.
Costia feks kan godt være i store mengder uten at fisken klør. De blir bare apatiske.
Hvis fiskene kan vente ville jeg tatt skrap før salting.
Rett og slett fordi salt kan ta knekken på såpass mange at du ikke finner dem under mikroskopet, men så fort saltet er borte myldrer det igjen.

hans-ole

Betalende medlem
Det er ganske sjelden bakterier er startproblemet, det er oftest et sekundærangrep.
Jeg ville tippe det er en parasitt som er det egentelige problemet.
Costia feks kan godt være i store mengder uten at fisken klør. De blir bare apatiske.
Hvis fiskene kan vente ville jeg tatt skrap før salting.
Rett og slett fordi salt kan ta knekken på såpass mange at du ikke finner dem under mikroskopet, men så fort saltet er borte myldrer det igjen.

noe jeg kan/bør gjøre til jeg får skrapt?
er det noe medesin jeg kan bestille som evt tar flere ting som kan være kjekk og ha vis man finner noe etter skrap så er det vel mest sannsynlig noe som er et kjent problem (er redd for og vente en uke på å få skrapt også bestille evt medesin da er jeg redd det kan bli for sent

hans-ole

Betalende medlem
da døde enda en koi 😭

den oppførte seg som den hadde sovesyke de siste dagene ser litt tendens til det på et par til nå er det 25 grader i karet

noe spesielt jeg bær se etter på den døde fisken? har den liggende i vann i en bøtte tar noen bilfrt senere så kan dere se om dere ser noe galt

bert

Well-Known Member
Husk salt uten jod, og tror du bør kjøre ei kraftig runde kp 1-2 gr pr 1000l stopp filter start det igjen når vannet er brunt gjør dette dag 1-3 og 6 bytt halvparten av vannet dag 7 start med dette, deretter salt opp til 3 promille vann ut dette over tid ved vannbytter, ikke noe og vente på,

hans-ole

Betalende medlem
Husk salt uten jod, og tror du bør kjøre ei kraftig runde kp 1-2 gr pr 1000l stopp filter start det igjen når vannet er brunt gjør dette dag 1-3 og 6 bytt halvparten av vannet dag 7 start med dette, deretter salt opp til 3 promille vann ut dette over tid ved vannbytter, ikke noe og vente på,
var og skulle kjøpe kp men ingen av fk butikkene jeg var på hadde dette på lager så har bestilt skal hente til mandag så får jeg prøve det ut aldri gjort dette før
sånn jeg har skjønt det av med uv blande pulver ut med varmt vann og så tilsette det i karet vannet blir lilla senere brunt gjenta dette 6 dager uten foring er dette korrekt ?så en runde med salt bør dette gjøres med høy temp eller har det ikke så mye og si om temp er 20 eller 25 grader ?

eidsvold1814

Well-Known Member
viktig med riktig dosering !!!!!!! :) bert mener nok at du skal dag 1,3 og 6 alt ettersom hvilken dag du starter,altså med litt mellom rom,tempen er ikke så nøye,og bland det ut i ei flaske f.eks ja,kp tar en del parasitter og demper bakterie trykket i dammen:)

tgreen

Administrator
Medlem av ledelsen
viktig med riktig dosering !!!!!!! :) bert mener nok at du skal dag 1,3 og 6 alt ettersom hvilken dag du starter,altså med litt mellom rom,tempen er ikke så nøye,og bland det ut i ei flaske f.eks ja,kp tar en del parasitter og demper bakterie trykket i dammen:)
Min erfaring er at man får best resultat med KP kur å ta en dosering hver dag i 5-6dager på rad.
Men det er jo mulig andre har bedre erfaringer?
Uannsett så sliter slik medisinering en del for fiskene uannsett hva man bruker av medikamenter.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ja skjønner man vil gjøre noe når fiskene dør, men er absolutt best å finne årsaken før man behandler. Er feks årsaken gjellemark, så er det mulig å bli kvitt denne med KP, men det er ingen enkel kur, og sjansen for å skade fiskene er stor. Og det finnes kurer mot akkurat denne parasitten som er omtrent helt uten bivirkninger på fisk og filter.
Og det samme gjelder også de andre parasittene. Det finnes kurer mot dem som er mye snillere enn KP, men da må man vite hvem det er for å bruke rett medisin.
Har brukt KP mange ganger selv, men synes ikke det er noe enkel behandlingsmåte.
Men om du ikke har noe annet valg er det jo bare å prøve. På sikt ville jeg nok satset på å skaffe et mikroskop, og lært meg å finne parasittene.
De som driver med discus og de sliter vel like mye med gjellemark som oss, de har en kur som hevdes å være effektiv, men da må man ha flere akvarier stående klar for å kunne motta nybehandlede fisk.
Kuren går ut på å kjøre flere kurer og bytte og desinfisere kar mellom hver behandling.
Å bruke KP i en utedam krever flere behandlinger etterhverandre fordi de første blir for kortvarige. Har du mulighet for å behandle i tank eller må det skje i en utedam?

hans-ole

Betalende medlem
Ja skjønner man vil gjøre noe når fiskene dør, men er absolutt best å finne årsaken før man behandler. Er feks årsaken gjellemark, så er det mulig å bli kvitt denne med KP, men det er ingen enkel kur, og sjansen for å skade fiskene er stor. Og det finnes kurer mot akkurat denne parasitten som er omtrent helt uten bivirkninger på fisk og filter.
Og det samme gjelder også de andre parasittene. Det finnes kurer mot dem som er mye snillere enn KP, men da må man vite hvem det er for å bruke rett medisin.
Har brukt KP mange ganger selv, men synes ikke det er noe enkel behandlingsmåte.
Men om du ikke har noe annet valg er det jo bare å prøve. På sikt ville jeg nok satset på å skaffe et mikroskop, og lært meg å finne parasittene.
De som driver med discus og de sliter vel like mye med gjellemark som oss, de har en kur som hevdes å være effektiv, men da må man ha flere akvarier stående klar for å kunne motta nybehandlede fisk.
Kuren går ut på å kjøre flere kurer og bytte og desinfisere kar mellom hver behandling.
Å bruke KP i en utedam krever flere behandlinger etterhverandre fordi de første blir for kortvarige. Har du mulighet for å behandle i tank eller må det skje i en utedam?
hehe nå ble jeg enda mer usikker her noen sier det og andre sier noe annet er ikke lett for en uten peiling og vite hva som er riktig men vis jeg har skjønt riktig så i mitt tilfelle kjøre kp for og evt få drept parasiter og bakterier så ikke alle fiska dør rett og slett prøve og kjøpe seg litt ekstra tid for de fiska som evt har en sykdom blir vel sansynligvis ikke friske av denne kuren så jeg kan få tatt skrap så fort som mulig?
dette er i 4000l oppdretskaret ikke dammen men må ikke dette gjøres der hvor fiska er ?er ikke sjansen stor for at det er i både planter og dam ,filter osv eller bare på fiska ?
skjønner at jeg burde få tatt skrap men er ikke så lett når man må reise så langt for og få ordnet det dette kom på et dårlig tids punkt (men det gjør det jo alltid)
den hvite koien med blod utredelser er mye bedre og se på nå nå er de nesten vekk og ser heller ikke noe rar svømming på de andre lenger kan det vekslende været med mye tempratur forandring ha noe med dette og gjøre ?

så etter litt tenking fram og tilbake her så har jeg fri i morgen så vis thore eller tropex kan ta noen skrap itirdag så fanger jeg noen fisk og reiser og får sjekket dette opp føre jeg gjør noe så jeg kan ta det fra riktig kant og få riktige medesiner vis det blir funnet noe denne turen må jeg jo ta uansett på et tidspunkt

så thore har du tid så kommer jeg bort med fisk eller tropec har dere tid så kommer jeg dit må gjerne ha et svar så jeg kan fange opp fisk og planlegge litt

er den noe vits og ta med en død fisl den har lakt i en bøtte vann i 2 dager?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Det er vel bare halve veien til Thore , så har han tid er jo dette fint .
Han har mulig noe i skapet som kan virke om han finner noe i microskopet
Ellers er vi på plass fra kl 15 .

hans-ole

Betalende medlem
Det er vel bare halve veien til Thore , så har han tid er jo dette fint .
Han har mulig noe i skapet som kan virke om han finner noe i microskopet
Ellers er vi på plass fra kl 15 .
ja håper han finner noe og har en løsning på problemene blir veldig artig og lærerikt og være med på dette og også få sett dammene og fiska hans blir nok heller ikke glemt med det første tenker jeg

Topp