Hjelp hva gjør jeg nå ?

hans-ole

Betalende medlem
en av fiskene mine kanter over på siden når den ligger på bunn stadig vekk har jeg sett i 2 dager nå men den er kjapp og svømmer normalt ligger ikke lenge av gangen på siden når jeg mater kommer den og spiser

-er den syk?
-kan det rett og slett være strømmen i vannet som kanter den når den ligger stille på bunn de gangene jeg har sett det ligger den der strømmen er sterkest fra utblåset fra filteret er 15000 l pumpe i 4000l kar ?alle andre fisk ser raske og friske ut
-kan den bare være slapp etter vinteren ?

mater veldig lite er 13-14 grader i vannet har ikke målt vann verdier da jeg kun har dråpe tester til akvarium de vil vel gi feil verdier på den tempen i vannet ?filteret er jo heller ikke godt seg til da det bare har gått 4-5 dager jeg har byttet en del vann og har over 40 planter oppi for og hjelpe til til filteret er innkjørt

noen råd?

beklager dårlige bilder her er gullfisken den er nok rundt 40cm og gammel er den vist og men de jeg fikk den av viste ikke alder IMG_2911.JPGIMG_2910.JPGIMG_2909.JPG

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Så lenge det kun er en slapp fisk , kan det være at den er svak etter vinter. Ville fulgt med å sett om det skulle være endring på fler.

hans-ole

Betalende medlem
Så lenge det kun er en slapp fisk , kan det være at den er svak etter vinter. Ville fulgt med å sett om det skulle være endring på fler.

er det normalt at de kugger på siden og hviler? den gjorde det i sta igjen lyste på den og den stakk av gårde så den virker ikke svak

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Nei det er ikke vanlig for friske sterke fisk , litt uklare bilder , men ser ut på finnen som den er litt frynsete i brystfinnen også ?
Er nok litt medtatt av en eller annen årsak
Hadde det vært feil på vann eller utbrudd av noe smittsomt bør du se forandring på flere tenker jeg .

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Er du sikker på at dette er gullfisk? Er ikke en liten koi du har da? Synes tegningene ikke er helt gullfisk.. Det har ikke noe å si får det du lurer på da, men jeg ble litt nysgjerrig.

hans-ole

Betalende medlem
Er du sikker på at dette er gullfisk? Er ikke en liten koi du har da? Synes tegningene ikke er helt gullfisk.. Det har ikke noe å si får det du lurer på da, men jeg ble litt nysgjerrig.
nei er ikke sikker hehe men den ikke bart i hvertfall og den lever fremdeles og er frisk og rask 😃 heldigvis mulig det var stress etter flytting fra moss til Risør rett fra vinter dvale og ut

har mistet noen små koi 5-8 cm over en tid nå 4-5 uker 5-6 stk vann verdiene har det ikke vært noe galt med funnet 2 døde de andre er borte kan de være spist av de større fiska `? er det ekstra sårbare og tåler mindre i den dimmen ?
er ganske sikker på at de ikke er tatt av fugl eller andre dyr da det er ganske tett med planter der og 80 cm dypt med vann

her er noen bilder til av den så kansje du/dere kan se om det er gullfisk eller ikke

IMG_3104.JPG

IMG_2987.JPG
IMG_2994.JPG

IMG_2997.JPGIMG_2999.JPG

Vedlegg

hans-ole

Betalende medlem
så da tok den kvelden 😭 fant den fød i går kunne ikke se noe galt på fisken bortsett fra at den hadde blo utredelser (mye rød skjær i det hvite partiet) er dette normalt på død fisk eller er har det noe med døds årsaken og gjøre ?i så fall hva er kan være galt?

sjekka vann verdier de var ph 7,5 nh3 0 no2 0.2-3 no3 0.2-3 gh og kh målte jeg ikke

har en del råtne plante rester på bunn jeg må fjærne hvilke vann verdier på virkes evt av det ?

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Det var veldig synd.. Men nå tror det er en god grunn til å ta med deg en av de andre du har igjen av fisk, ta med til for eksempel Tropex og få de til å ta en skrap på fisken, se i mikroskop..

hans-ole

Betalende medlem
Det var veldig synd.. Men nå tror det er en god grunn til å ta med deg en av de andre du har igjen av fisk, ta med til for eksempel Tropex og få de til å ta en skrap på fisken, se i mikroskop..

burde nok gjort det men er ca 4 timer kjøre tur hver vei så er ikke noe jeg kan gjøre når som helst dessverre da det går vekk en hel dag på en slik tur

hans-ole

Betalende medlem
-,målte vann verdier igjen nå no3 er gått opp litt til 20 -30 ,no2 0 og ph 7,5 og nh3 0
-det rare er jeg syntes det er lukt i fra vannet jeg syntes det lukter litt råttent vis det stemmer så burde det slått ut på målingene vil jeg tru så jeg bytter 100 % vann i helgen
-holder også på med og gjøre rene alle planter og all plante grusen ser det ligger masse gugge i plante posene og kurvene for en kjedelig jobb holdt på i flere timer med bare og vaske planter og grus :mad: det lukter også råttent plukker vekk alt visent samtidig
-kan nesten ikke skjønne at jeg kan få nitrit med ca 50 kraftige planter pluss vanliljer og pista i en 4000 liter kar mater 2 små never med mat 2 ganger om dagen og det er vekk med en gang
-levende filter bakterier bruker jeg og
-filteret og karet har gått siden starten av april

noen som har noen råd ? bortsett fra skrap av fisk

ny vaska planter måtte fylle litt vann i dammen så jeg hadde en plass og gjøre av de

IMG_3124.JPG

IMG_3125.JPG

da er det bare og vase resten igjenn :rolleyes:

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Litt nitrat dreper ikke fisken din.
Hvor bor du? Tror som Kirsten at det er et skrap som må til her.
Vaske planter tror jeg ikke hjelper :)
Det er ikke unormalt med litt nitrat i vannet, og selv om du har planter vil det bli litt av dette.
Det skal mye godt voksende planter til for å "spise" opp alt av nitrat.

hans-ole

Betalende medlem
Litt nitrat dreper ikke fisken din.
Hvor bor du? Tror som Kirsten at det er et skrap som må til her.
Vaske planter tror jeg ikke hjelper :)
Det er ikke unormalt med litt nitrat i vannet, og selv om du har planter vil det bli litt av dette.
Det skal mye godt voksende planter til for å "spise" opp alt av nitrat.

-jeg vett at ikke den nitraten jeg har derper fisken
-vasker plantene for de luktet surt og var fulle av alger
-bor i Risør

mens jeg holdt på så kom jeg på en mulig grunn til den sure lukta det karet jeg har er med sånn innstøpt kum og bunn dren som jeg ikke bruker har bare satt på rør og bend opp på siden av karet så vannet ikke renner ut da jeg stak nesa oppi det røret så var lukta mye sterkere kan tenke meg at det vannet står helt stille og ikke blir sirkulert og råtner samme med vannet i plante sekkene kan dette være feilen angående lukta ?byttet 75 % vann og overfylte karet så vannet rant ut det røret fra bunn drenet det lukta fælt den første stunden etter og ha rent i noen minutter var all lukt borte

hans-ole

Betalende medlem
-så også at fiskene hadde gravd opp rundt røttene på noen av plantene vis de jar spist gjødsel kulene er det skadelig for de ?
fant denne lille karen oppi karet er det øye stikke larve? kan de gjøre noe ugang med fisken ?
tok den ut og satt den i en bøtte vann bør jeg la den være der eller tilbake i dammen ? gjør de noe skade eller nytte for seg i dammen?IMG_3126.JPG

Sist redigert:

KirstenK

Kasserer
Medlem av ledelsen
Tropex er kanskje litt langt ja. Men om du kan kontakt med Thore Green som bor i Porsgrunn? Han kan sikkert hjelpe deg med et skrap og mikroskop også.

hans-ole

Betalende medlem
Tropex er kanskje litt langt ja. Men om du kan kontakt med Thore Green som bor i Porsgrunn? Han kan sikkert hjelpe deg med et skrap og mikroskop også.

👍 ville ikke fiskene klø vis de har parasiter eller oppføre seg noe unormalt ? jeg har ikke sett noe uvanlig oppførsel på de som er her nå og ikke klør de den som tråden starta med den oppførte seg rart fra dag 1 her lå på bunn kanta på siden osv så den har jeg trudd har tatt kvelden mange ganger men så har den kommet seg igjen flere ganger
bytter 50% vann i morgen også så er alt vannet i hvertfall byttet og følger med så får jeg høre med thore om han kan hjelpe meg vis dette fortsetter
har heldig vis bare billig fisk så er ikke noe økonomisk tap men de skal jo helst overleve og ha det bra fordet :)

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Et par kontroll spørsmål 🙂
Hvor lenge har filteret gått uker?
Hvor stor gjennomstrømning( vannet må gå gjennom minst annen hver time)?
Hva har du av strøm(230v)i dammen?

Topp