hestehale

krainer

Betalende medlem
Noen som veit om man kan ta vannplanten hestehale inn og få den til å fortsette å utvikle seg inne? Fikk tilslutt tak i ei plante av sorten, som vel kanskje er noe av det mest nesten døde jeg har sett, utpå ettersommeren en gang. Planten våkna til livet igjen og er eller var i gang med vekst og nye skudd. Syns det er litt trist å la den stå ute nå som vintren snart er her. Kunne vært gøy å fått den til inne og hatt masse av den å sette ut neste år

krainer

Betalende medlem
Letere å ta livet av den inne, enn å event. la den overvintre naturlig ute, vil jeg tro...
Helt sikkert riktig, men fordi jeg trudde den var død så satte jeg den bare i en sump sammen med blå og gul iris og bekkeblom. Irisen dekker snart hele sumpen, så hestehalen kan ikke stå der. Finne på noe lurt til våren når alt våkner til livet igjen

krainer

Betalende medlem
Kikka litt nærmere på "hestehalen" min og fant en liten rot som hadde dratt seg litt vekk fra selve planta. Klippet den av og tok den med inn. Satte den i et lite plastkar med jord i bunn og litt akvariegrus oppa. 2-3 uker etterpå, ser den sånn ut. Satte den ved siden av et akvarie så den får lys fra lampa der

Vedlegg

krainer

Betalende medlem
Hestehalen utvikler seg ikke på samme måte inne som ute. Har sikkert noe med lyset å gjøre. Den orker liksom ikke reise seg opp og vokse videre over vannflata

Vedlegg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ser jo ut til å kunne være en flott plante for kaltvannsakvariet dette :)

bert

Well-Known Member
Hestehalen utvikler seg ikke på samme måte inne som ute. Har sikkert noe med lyset å gjøre. Den orker liksom ikke reise seg opp og vokse videre over vannflata
Når jeg drev med akvarie kalte vi denne planten for vass pest er det det samme ?

krainer

Betalende medlem
Når jeg drev med akvarie kalte vi denne planten for vass pest er det det samme ?
Ikke samme plante. Dette er Hestehale/hesterompe Hippuris vulgaris. Ser bare litt rar ut siden jeg tok inn en liten rot i fjorhøst. Satte den i et bittelite kar med jord i bunn og et lag med grus oppa. står vegg i vegg med et akvarium der jeg har trekt lampa litt utafor kanten på akvariet. Slik at den lyser litt ned i det lille karet også

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Hestehale (hippuris vulgaris) er en flott dam plante, utpå sommeren vokser den godt opp av vannskorpa og
ser ut som en juletreskog i miniatyr . Hestehale er nr2 på lista av mest solgt plante hos oss.
Den er hardfør og jeg har funnet den enkelte steder i Norge .
Mener den er fredet .
Under vann kan den likne Vasspest (Elodea canadensis) eller smal vasspest (Elodea nuttallii) , men disse er forbudt å importere eller selge i Norge .
Forbudet kom etter at vasspest ble en problemplante i Steinsfjorden eller Tyrifjorden.

krainer

Betalende medlem
Hestehale (hippuris vulgaris) er en flott dam plante, utpå sommeren vokser den godt opp av vannskorpa og
ser ut som en juletreskog i miniatyr . Hestehale er nr2 på lista av mest solgt plante hos oss.
Mener den er fredet .
Under vann kan den likne Vasspest (Elodea canadensis) eller smal vasspest (Elodea nuttallii) , men disse er forbudt å importere eller selge i Norge .
Forbudet kom etter at vasspest ble en problemplante i Steinsfjorden eller Tyrifjorden.
http://www.miljostatus.no/Vasspest/ Ikke bare forbudt å importere og selge, men er vel forbudt å flytte på i det hele tatt.

krainer

Betalende medlem
Mener den er fredet .
Skjønner godt at denne planten selger bra. Hadde den i hagedammen min for 25 år siden. Hvis man ikke tenker på at blomsten på planta skal være fin, så er den helt super syns jeg. Vokser og sprer seg bra og ser fantastisk ut med sitt teppe av juletrær som stikker opp over vannet. Garantert en plante som skal få god plass i den nye sumpen min, siden jeg nå endelig har fått tak i den igjen

krainer

Betalende medlem
generelt så er det vel forbudt uansett hva slags plante det er og flytte mellom vassdrag,samme som med fisk
flytte mellom vassdrag ja, men ta med seg vanlige norske vannplanter hjem til f.eks akvariumet, finnes det regler mot det? Vasspest er altså ingen norsk plante og andre regler gjelder for den

eidsvold1814

Well-Known Member
nei om det er akvarium eller en lukket hagedam,har jeg aldri hørt noen spesielt forbud mot,men blir ikke forundret om det finns,i forhold til sump hadde det vært intressant og visst hva slags plante som gjør mest nytte for seg,stor dunkjevle vokser og sprer seg som et uvær,men kanskje er det best og bruke planter som er lett og tynne ut etter hvert i løpet av sommeren,flyteplanter som vannsalat f.eks fyller fort overflaten hvis man ikke har fisk som spiser de

Topp