Hasegawa

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Fant en liten video her fra Hasegawa. Det var her jeg plukket ut mine kohakuer når vi hadde vår tur til Japan i 2019.

Det var i den lille tosai tanken hvor det går tett som haggel jeg plukket ut. Ikke lett å plukke ut 50 stk herfra :) Måtte bruke hov selv, og det var ikke så lett å fange heller :cool: Selv om det ser helt fullt ut var alle vekk når hoven kom ned i vannet. Pluss at man blir bittelitt stressa når 10 stk sultne koinerder står og venter..

SteinDag

Betalende medlem
Da jeg besøkte ham for lenge siden i "Peter´s Palace" (fordi Peter Waddington hadde kjøpt så mye av ham at han kunne bygge nytt hus i Ojia), var det like mange tosai kohakuer der. Det som forundret oss var at han da (i november) ikke hadde tenkt å fore fiskene i 3 måneder. Vet du om han har den filosofien fortsatt?

Arne

Medlem av ledelsen
Da jeg besøkte ham for lenge siden i "Peter´s Palace" (fordi Peter Waddington hadde kjøpt så mye av ham at han kunne bygge nytt hus i Ojia), var det like mange tosai kohakuer der. Det som forundret oss var at han da (i november) ikke hadde tenkt å fore fiskene i 3 måneder. Vet du om han har den filosofien fortsatt?
Nei det vet jeg ikke, men det kan jo ha sammenheng med at vannet hos han var veldig kaldt? Noen oppdrettere har jo borrevann som kommer fra varme kilder. Hos Sekiguchi feks kommer vannet fra grunnen opp med 25*C hele året, og vannet i drivhuset holder den tempen hele vinteren.
Når vi var hos Hasegawa mener jeg å huske at vannet var iskaldt i mars.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Stein Dag
Ja, det kan stemme.
Han er en av få som lar tosai gå kaldt uten foring.
Årsaken tipper jeg ligger i plassmangel og kostnader.
Om han hadde varmet vannet og foret inne i den kummen Arne plukket fisk , tror jeg det hadde gått galt.
Er jo ikke noe som heter filter i Japan , kun nytt vann som dem har mer en nok av og gassvarmer.
Jeg tror forøvrig han fylte 80år forleden.
Det er nok Kona hans som er sjefen, hun er sprek og alltid blid.
Det er veldig unormalt at Dama bestemmer i Japan, men jeg ser hver gang det diskuteres pris er det kona som har siste ordet.
Er nok det eneste stedet jeg har observert noe som likner likestilling hos koibøndene ⭐

SteinDag

Betalende medlem
Tror nok teorien din stemmer. De har begrenset plass. Har aldri vært så nær å tro at også jeg kunne gå på vannet. Allerede for nærmere 20 år siden var kona med - så på det området ligger de litt foran!

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Tror nok teorien din stemmer. De har begrenset plass. Har aldri vært så nær å tro at også jeg kunne gå på vannet. Allerede for nærmere 20 år siden var kona med - så på det området ligger de litt foran!
Ja det er folksomt der😂.
Det som er trist med denne oppdretteren er at det ser ikke ut til å være noen som overtar driften.
Siste årene tror jeg dem har fått litt hjelp av handlerne, men håper å se en ungdom fra nærmiljø som vil videreføre driften.

Arne

Medlem av ledelsen
Ja jeg var, og er fortsatt fornøyd med handelen jeg gjorde der. Når man plukker tosai vil jo sjansen for å plukke feil være stor. Og det er ikke alle som har blitt slik jeg håpet, men noen har vokst godt og beholdt tegningene bra. Det er ingen av de som har mistet rødfargen og det synes jeg er et godt tegn.
Det gikk en shiro utsuri der som var fra Showa linjen hans, men det hender jo det blir både shiro, kohaku og hi utsuri fra showa foreldre. Denne shiroen var ikke så stor, men synes tegningene satt ok, så jeg spurte hva han trodde om den, men det var tydelig at han ikke likte den så godt, for den fikk jeg med på kjøpet.
Den har fortsatt ikke farget helt ut, men håper jo det som er grått nå blir skikkelig sort.
Benigoiene jeg har kommer også fra denne plukkingen. Og han hadde disse både fra kohaku og fra showa linje, hvis jeg forsto han rett. Og nå som de er større ser jeg litt forskjell på de.
Showaene jeg plukket fra han vokser litt saktere enn kohakuene, men det er vel ikke uvanlig.

Topp