Hans Oles damprosjekt

hans-ole

Betalende medlem
Ble en tur til tropex igjen i går 😀
jeg har fått lekkasje i inne dammen og klarer ikke finne ut hvor lekkasjen er 🙈 så ny duk ble kjøpt da det er på tide og ha alt klart inne så fiska kan komme inn for vinteren snart 👍

skulle jo absolutt ikke ha fisk men som vanlig ble det ikke sånn 😀 har hatt lyst på disse japanske gullfiska ( tamasaba) en stund så da måte det være med 12 stk av de hjem 😀

380B3446-295C-41C3-82AD-EC1AB49E2202.jpeg

Har og planer om og prøve og rekke og lage til så jeg kan ha noen planter i inne dammen som kan spise litt nitrat har ikke helt bestemt meg for hvilken løsning jeg skal gå for der da jeg har det veldig trangt ved inne dammen og lite tak høyde igjen der og alt må henge ned i dammen fra taket på bakveggen så vi får se hvordan det løses 👍
mere lys må og i så fall rigges til osv og ting skal også gjøres på en billig måte og bruke lute strøm osv og må jo heller ikke ta opp plassen jeg har og se fiska

et par av alternativene jeg tenker er

- lave firkanta murer baljer med knust lava Stein og plante substrat i som er koblet sammen så det den første over renner ut i den andre eller at de bare blir pumpet vann i og delt med en t ut i hver balje og renner tilbake i dammen og kun ha kansje 5 cm vann i så kun plante røttene står i vann dette opplegget vil jo og samle litt av møkka i bunn av baljene som blir til ekstra næring til plantene jeg vil drifte dette med en eks 1000l akvarie løfte pumpe som bruker 4 watt

- alternativ 2 samme opplegg men med veranda blomsterkasser ser for meg at de fort blir for små til røttene på kort tid

noen som har trua eller har andre forslag til andre typer kasser eller plante substrat osv?

hans-ole

Betalende medlem
Ja tenkte og bruke lava Stein og det plante substratet tropex selger av / grunner begge er veldig lette og begge vil i tillegg til plante substrat virke som filter medie

vurderer og og kjøpe et filter medie som heter bio home det er det eneste filter medie jeg vett om som og bryter ned nitrat minuset er at man må ha 1-1,2 kg bio home pr 100liter vann for og klare full syklus og den er ganske dyr så tenker vis jeg kan ha en 1/3 og endel planter så håper jeg det vil hjelpe på litt her også blir det ikke full fest med foring fremover inne fiska mine må ikke vokse fort mere for da må jeg kvitte meg med de 🙈 da blir plassen alt for liten både ute og inne

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Ja tenkte og bruke lava Stein og det plante substratet tropex selger av / grunner begge er veldig lette og begge vil i tillegg til plante substrat virke som filter medie

vurderer og og kjøpe et filter medie som heter bio home det er det eneste filter medie jeg vett om som og bryter ned nitrat minuset er at man må ha 1-1,2 kg bio home pr 100liter vann for og klare full syklus og den er ganske dyr så tenker vis jeg kan ha en 1/3 og endel planter så håper jeg det vil hjelpe på litt her også blir det ikke full fest med foring fremover inne fiska mine må ikke vokse fort mere for da må jeg kvitte meg med de 🙈 da blir plassen alt for liten både ute og inne
Hvis man har et biomedie med stor overflate og lar gjennomstrømningshastigheten være relativt lav er det mange som hevder at de etter en relativt lang innkjøringsperiode så vil filtret begynne å bryte ned nitrat. Grunnen mener de er at i et tykt lag med biofilm vil de innerste lagene bli anaerobe, og det er det som skal til for at bakteriene begynner å bryte ned nitrat.
Jeg har ikke testet dette noe særlig selv, men i akvarier mener jeg å ha observert at dette må skje, siden det har vært akvarier uten planter, og med relativt mye fisk, og hvor jeg har vært litt sløv med vannbytte og har forventet å finne høye nitrat verdier, men har målt veldig lave nivåer. Kan jo være verdt å teste ut litt :)

Eirik S A

Member
Filterene kan fungere som sedimenteringskamere hvis vann fra filterkamere ikka tas fra bunn av tank.

Rørgjennomføring i bunn av kamer til limt pvc-ventil feks 32mm, så kan du koble på hageslange for å flushe ut filterene ved vannskift.

Utover dette så fungerer lavastein sikkert fint.
Kanskje man kan knuse den til en litt finere fraksjon for mer overflate for aerobiske bakterier. Feks 16-20mm
Kanskje det kan forekomme anerobiske bakterier inne i steinen. For omdanning av nitrat.
I dyp sandbunn i akvarier er et sted hvor man ser at det dannes gassbobler.

Eirik

hans-ole

Betalende medlem
dette er ikke for og filtrere damen men det er det andre filter til dette skal det plantes i så vil at vannet skal renne lett og med lav hastighet igjennom glante filteret så jeg trur det blir en miks av knust lava Stein (små biter) og Colombo natura substrat og leca og keramisk bio media som plante substrat da vil det og være mase overflate til og Gro bakterier i sånn at det vil og fungere som et ekstra filter evt og blande i skjellsand eller koral grus for og buffre kh og pH

hans-ole

Betalende medlem
Fikk endelig byttet duk i inne dammen og montert gjennomføring til tapping og med det været og temperaturen vi har her på Sørlandet akkurat nå så var det på tide håper på og få fylt vann og tatt inn fisk i morgen vis det går an og se noen fisk i den vinden det blir som vanlig en kald fornøyelse i så fall 🙈

ble litt sjokkert når jeg tok ut den gamle dam duken den var pill råten og den ble kjøpt i 2019-2020 kunne bare rive den i små biter som papp med hendene uten og bruke mye krefter🙈
Dette var epdm duk

fikk og tatt in fiska som gikk ute i karet noen små Koi og gullfisk og begynt litt på plantene

88228FA2-305F-42CD-8377-DED08E0BD65A.jpeg

B65070D1-D46C-4335-90DF-07CABEBDD081.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
Endelig kom fiska inn her og 😀 nå var det 4,9 grader i dammen 31 Koi og ca 30-40 gullfisk ble tatt inn er noen gullfisk og muligens en Koi igjen den får jeg se etter i morgen resten av gullfiska blir ute var og en del gullfisk yngel i pumpe tønnene som og havner i dammen igjen

som vanlig ble det en kald og vått fornøyelse har jo ikke akkurat vært noe koselig vær her på Sørlandet denne helgen masse regn og vind opptil 32,4 m/sek i kasta så nå som det har gitt seg med den værste vinden kan jeg begynne og rydde opp etter helgens herjinger

ble dessverre ingen bilder eller måling i dette været hadde mer en nok med og få inn fiska i regn og vind og mørket

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Etter maaange år så fanger jeg inn alle på en finværsdag før nattefrosten setter inn. Men duverden hvor mange år jeg har ventet for lenge, og fanget inn så sent at det har vært et tynt islag på toppen.
Dvs har hvertfall klart å gjøre dette de siste 4-5 årene :cool:

hans-ole

Betalende medlem
Jeg kommer nok til og gjøre det samme til neste år og året etter det osv kjenner jeg meg sjøl rett 🙈
jeg får ut og se om jeg finner siste mann

ragnar

Betalende medlem
Ja, her blir det for grådig å fyre med 2kw samtidig som inneanlegget går for fullt... de åker inn før helgen...

hans-ole

Betalende medlem
Tok med meg noen pistia fra tropex sist jeg var der kun pga at de var så store putta 2 stk i hvert av de store akvariene her for og se om jeg klarte og få de større og det fikk jeg 😀 de vokste ekstremt fort til en smørelse jeg ikke har sett før 😀 den største er nå 47 cm så nå holder 2 pistia unna nitraten i akvariene her og gjør så jeg ikke må bytte så mye og ofte vann 👍

0247FBE9-2FDD-4816-93D9-7E761270EDFD.jpeg

65C8007D-798C-4AEF-A311-B86480B51118.jpeg

6DEE97CF-D0A9-4A99-B403-ED1606C840E7.jpeg

Så nå er noen av de så store at de nesten ikke får plass i 540 og 720 liters akvarier og den største begynner dessverre og visne ned 🙈

eidsvold1814

Well-Known Member
Tok med meg noen pistia fra tropex sist jeg var der kun pga at de var så store putta 2 stk i hvert av de store akvariene her for og se om jeg klarte og få de større og det fikk jeg 😀 de vokste ekstremt fort til en smørelse jeg ikke har sett før 😀 den største er nå 47 cm så nå holder 2 pistia unna nitraten i akvariene her og gjør så jeg ikke må bytte så mye og ofte vann 👍

Vis vedlegget 16695

Vis vedlegget 16696

Vis vedlegget 16697

Så nå er noen av de så store at de nesten ikke får plass i 540 og 720 liters akvarier og den største begynner dessverre og visne ned 🙈
Meget imponerende🙂de er vel knapt så store der de kommer fra🙂

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Da slo du meg med noen cm tror jeg. Denne var 30cm i juli, men vokste enda noen cm før jeg tok den inn fra vinterhagen. Her er den ca 40cm.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor de bare blir noen cm i akvariumet, og kan dele seg og bli hundrevis og dekke hele overflaten, men i en liten dam som dette deler den seg ikke like mye, men blir MYE større.
Noen som har noen teorier? Næring og lys burde det være nok av begge steder.

Vedlegg

hans-ole

Betalende medlem
I følge Wikipedia er bladene 2-15 cm altså ca 30 cm i diameter på en stor en og det stemmer med folk jeg har snakka med som har sett de vilt i naturen der de hører hjemme naturlig der er de opptil ca 30 cm

Den største jeg tok med fra tropex målte jeg til 32 cm så hvordan disse kan ha vokst så fort og så mye er helt utrolig de har fått godt lys og mere varme i vannet og litt næring men og vokse 15 cm siden 6 oktober var heftig

hans-ole

Betalende medlem
Stadig noen fisk som må flyttes på 😀 disse og en Haug gullfisk har gått ute i en ibc i filter huset men disse må komme inn i varmen 5 små Koi og 10 japanske gullfisk

har og fått demontert og tatt ut noen pumper og tømt rør og slanger ute på hoved dammen og tømt glassfiber karet for vann så nå nærmer det seg klart til vinteren her og 😀031FCDBD-5F6C-4311-B28F-2163737ED749.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
Siden det ikke er så mye dam realitet og styre med for tiden så ble det satt opp et nytt akvarie med Koi guppy ( det må vel nesten være innafor her inne 😀) dette ble satt opp for og teste ut en (for meg ny måte ) med substrat der man bruker damjord i bunn og knuser masse gjødsel tabbeletter og strør oppå jorda og blander litt in i jorda og sand over ( dette skal jeg og teste ut på dam planter til våren ) sett en del videoer av denne måten og de får veldig fine planter og veldig fort 👍

går 8 Koi guppy her for og få laget litt yngel også er det yngel bolig for l-144 snow white

F5A70416-ADAC-4A5E-84E2-BFCD326E3C43.jpeg

C3CE972D-AF89-48EB-B543-2EB423F215F7.jpeg

69C9A7E8-EA96-4E7E-806F-D8106DC4EC5C.jpeg

D30760BC-1FD0-476C-8684-2AB22B593A71.jpeg

72F4FD2F-215C-4AA2-AF31-A3BCCCFF6481.jpeg

20DB87DA-10AD-4A7D-AC3A-42D7701B21F6.jpeg

B6BB00C1-1907-47DB-BABC-C7EBD1A4DE3F.jpeg

Arne

Nestleder
Medlem av ledelsen
Fint oppsett av kar. Litt artig at du har akkurat denne guppyen, jeg vet om to til i foreningen som har prøvd disse.
Og en liten advarsel om dette er vanlige butikk-import guppyer. Noen av disse stammene som er tatt inn er ikke helt enkle, men det ser ikke ut til at du har de verste.
Noen av dem kommer med gjellemark, og de som er albino kan være svært så skjøre.
Jeg har hatt disse et par år, og var nødt til å krysse inn noen litt mer hardføre, og avle meg tilbake til riktig farge.
20231026_204424-1698382780541.jpgguppy.jpg
Slet med mye misdannelser på yngelen og at mødrene spiste sine egne yngel like fort som de ble født.
Og nei det er vel ikke helt innenfor hagedam, men mange som driver med dam, er og akvarister.. Så det må være innafor :)

Topp