Hans Oles damprosjekt

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Vis vedlegget 15814

Vis vedlegget 15815

jeg er veldig skeptisk og bruker veldig sjeldent kjemikaler/ tilsettinger i dam og akvarium 😀men disse 2 produktene fra tropex har jeg brukt mange ganger de siste åra med gode erfaringer 👍 har starta flere nye dammer med disse produktene med forholds vis stor fiske bestand fra første dag og aldri hatt trøbbel med og få i gang filter og beholde gode vann verdier👍
Jeg bruker også disse i oppstart av store nye akvarier med stor balasting fra start med bare god erfaring
I 2021 satt jeg opp en ny akvarie avdeling hos en pets butikk reoler med sump og automatisk vann bytte osv og store 720 liters salgs/show kar alt ble fylt opp med store mengder fisk til åpning av fiske avdelinga ( her var det ikke tid til og få kjørt i gang noe på forhånd da jeg ble satt på jobben alt for sent i prosessen fiska sto i kø for og komme i etter som det ble fylt opp med vann 🙈) brukte disse produktene her og fulgte opp med måling av vann verdier og vann bytter og innkjøringa i hele butikken gikk over all forventing også denne gang 👍uten masse ekstra jobb med masse unødvendige vann bytter og døde fisk

jeg er ikke i tvil om at disse produktene har hjulpet meg med oppstart av inne dammen i år og starte filter i 3,5 graders vann med stor fiske bestand så jeg ikke lyst på 🙈 nå etter noen uker med trøbbel så ser jeg at filteret begynner og gjøre jobben 👍
Det finnes utrolig mye på flaske og boks som skal hjelpe fisk og løse dam problemer, å det finnes like mange meninger.
Med vannverdiene vi har på Tropex er det 5 produkter jeg bruker selv i Fiskehuset .
Pga ph som stiger fra 7,5 til 8,5-9 en uke etter påfyll . Benytter jeg Maursyre eller pH- før ny fisk ankommer.
prøver og holde pH på 7-7,5 . Dette fordi fiskene er vandt med lavere pH før ankomst og kundene våre har bløtere vann en her . Det er derfor en ide å etterlikne andres vann, så flytting skal gå enklere.

Så bruker jeg Algisin mot trådalger om det blir for ille .
Biox bruker jeg i den store dammen noen ganger om det ligger mye dritt på bunn etter algisinen har virket en uke.
Dette trenger jeg bare bruke i store dammen fordi den er formet litt for flat i bunnen , så avfall sklir ikke like lett inn i bunndrenet Som det burde.
Det problemet har vi ikke i tankene , der går skiten inn i filter selv.

Når vi får inn nye fisk, blir det oftest veldig mye kg fisk pr m3 vann og bruker filterstart og aktivator første ukene ved ankomst.
Syntes selv disse to funker best og er nok ikke like overbevist over purebomb eller bakteriekuler som vi selger mest av.
Har en mye vann og eller godt innkjørt filter mener jeg pengene på filterstart kan spares.

hans-ole

Betalende medlem
Og nå når endelig ting begynner og fungere igjen kommer det nye problemer 🙈 3 ganger på 2 dager har sikringen slått ut og jeg kommer til 2 strømløse fiske rom 🙈 så nå må jeg finne ut hva som tar sikringen for det er ikke noe overbelasting 🙈 og ingen nye ting er koblet til heller så hvor skal man begynne 😢 det elektriske i huset og sikring skapet er bare 1 år gammelt så trur feilen må ligge i noe av utstyret til fiska pga ikke noe annet er til koblet på den kursen kun 9 pumper og 4 luft pumper og noen varmekolber blir sikkert veldig gøy og finne ut av dette 🙈 alt utstyret er og bare 1-3 år gammelt så må vel bare begynne og eliminere bort et og et kar med bruk av skjøte ledning fra annen kurs og se

SteinDag

Æresmedlem av Norsk hagedamforening
Jeg opplevde noe av det samme. Trekk ut alle kontakter. Slå på sikringen , og prøv en etter en. Sist gang det skjedde var det tidsuret til belysningen som det var noe feil med.
Forøvrig har jeg nå ca 10 grader i vannet i drivhuset. Godt tildekket med polykarbonat-plater. Varmekilder: 2 sirkulasjonspumper og 1 luftpumpe

hans-ole

Betalende medlem
Hmm feilen er der med alt fra koblet ( alle kontakter tatt ut og alle brytere skrudd av )🙈

så da får elektrikeren prøve og bytte sikring i morgen håper det er der problemet ligger evt at han får det i orden vis det er noe annet

eidsvold1814

Well-Known Member
Hmm feilen er der med alt fra koblet ( alle kontakter tatt ut og alle brytere skrudd av )🙈

så da får elektrikeren prøve og bytte sikring i morgen håper det er der problemet ligger evt at han får det i orden vis det er noe annet
kan være at du har fuktighet/kondens i noe,som gir overslag,eller at du ikke har bryter som kutter begge strømførende ledninger til en lampedet er feil i f.eks så vil kombivernet overbelastning/jordfeil slå ut,bruk av vanlige jorda stikk i litt fuktig miljø kan det bli jordefeil/overslag i,siste sier jeg av egen erfaring i drivhuset mitt :)

hans-ole

Betalende medlem
Fant litt fukt i en stikk kontakt håper det var feilen det har ihvertfall fungert etter jeg fikk tørket den opp 😀 i rommet inne dammen er er det bare betong ingen isolasjon så der blir det fukt på veggene ved stort vær omslag sånn som vi har hatt nå så krysser fingrene for at det bare var det

Har satt pumpene på Koi dammen og alle akvariene på skjøte ledninger fra annen kurs i tilfelle så jeg ikke får en full krasj her nå vis problemet vedvarer

takk Eidsvoll for svar du hadde rett👍

eidsvold1814

Well-Known Member
vært borti det på jobb noen ganger på kalde fuktige ytter vegger av betong eller stein med vanlige stikk :)selv om selve stikken står på en plastplate :)

eidsvold1814

Well-Known Member
Burde kansje få byttet de til ute kontakter selv om det er inne de er jo litt tettere ihvertfall
man luker vekk noen flere muligheter for feil på slike steder da i allefall :) selv med utekontakter er det detaljer man skal få med seg,monter man f.eks en dobbel elko utekontakt på høykant i stedet for liggende har man redusert ip graden på den :)

hans-ole

Betalende medlem
Siden dette er en litt kjedelig tid nå på året prøver jeg meg på og få litt shubukin bebyer 😀

de leker ihvertfall så får vi se utfallet håper jeg får de ut føre de spiser opp alle egga denne gang er fiska valgt ut sjøl så det ikke bare er masse miks her er 7 farger og lange haler og masse dyp rød og en fisk med et rødt og et blått øye med så håper på noen fine varianter til slutt dette er fisk jeg har drettet her for ca 1,5 -2 år siden

BC62B959-80B2-4B8D-A822-5F20BCB8F91E.jpeg

FB845337-F0F3-4AF1-BFC3-80C4EBEA5D2E.jpeg

24B8FE06-E81D-4626-80F2-A1AEF16BD679.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
Liten oppdatering på yngelen den vokser 👍 og til nå har jeg tatt ut en død så fra fallet er ikke så stort 😀de får mat ( aretenia ) 3 ganger i døgnet og vann bytte 75% en gang i uka ellers bruker jeg vasspest og hornblad av planter da de tar bra unna med nitrat og har en liten bunke med små eplesnegler( mystery snail ) til og spise opp overskudds mat og holde det rent 👍

F19989FD-D7C3-46E0-876A-2F3248589D06.jpeg

3C8E0664-714A-4C00-8E41-861A96035A94.jpeg

i løpet av de neste ukene blir det og rigge til et større akvarie til de og bedre filtrering osv

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Løsningen med eplesniler som støvsugere er en god ide tenker jeg.
Men er ikke sikker på om plantene fjerner nitrat så bra siden disse vokser under vann.
Mener det er planter som vokser opp av vannet som frigjør dette, men sikkert andre her som kan mer om dette.
Det er uansett aldri feil med planter. Eneste feil er at vasspest står på forbud liste (import/salg) men er sikkert ikke ulovlig å ha.
mener det er Ransfjorden som er full av vasspest etter uhell

hans-ole

Betalende medlem
Jeg brukte eple sniler både ute og inne i kara med yngel i fjor og med bra resultat 👍 da blir det ikje ligende mat og råtne eller evt døde fisk eller døde plante rester de er skikkelige vaktmestere til og rydde opp 👍
Vett vaspesten er ulovlig i handelen jeg bruker den bare inne den gjør jobben bra der

ser vis det kommer noevasspest på auksjoner blir den raskt solgt 👍

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Jeg brukte eple sniler både ute og inne i kara med yngel i fjor og med bra resultat 👍 da blir det ikje ligende mat og råtne eller evt døde fisk eller døde plante rester de er skikkelige vaktmestere til og rydde opp 👍
Vett vaspesten er ulovlig i handelen jeg bruker den bare inne den gjør jobben bra der

ser vis det kommer noevasspest på auksjoner blir den raskt solgt 👍
Ja det er en veldig god akvarieplante . Googlet den litt og ser den finnes vilt utrolig mange steder på Østlandet rundt Oslo .

Topp