Øivind i Tropex
Well-Known Member
Det finnes utrolig mye på flaske og boks som skal hjelpe fisk og løse dam problemer, å det finnes like mange meninger.Vis vedlegget 15814
Vis vedlegget 15815
jeg er veldig skeptisk og bruker veldig sjeldent kjemikaler/ tilsettinger i dam og akvariummen disse 2 produktene fra tropex har jeg brukt mange ganger de siste åra med gode erfaringer
har starta flere nye dammer med disse produktene med forholds vis stor fiske bestand fra første dag og aldri hatt trøbbel med og få i gang filter og beholde gode vann verdier
Jeg bruker også disse i oppstart av store nye akvarier med stor balasting fra start med bare god erfaring
I 2021 satt jeg opp en ny akvarie avdeling hos en pets butikk reoler med sump og automatisk vann bytte osv og store 720 liters salgs/show kar alt ble fylt opp med store mengder fisk til åpning av fiske avdelinga ( her var det ikke tid til og få kjørt i gang noe på forhånd da jeg ble satt på jobben alt for sent i prosessen fiska sto i kø for og komme i etter som det ble fylt opp med vann) brukte disse produktene her og fulgte opp med måling av vann verdier og vann bytter og innkjøringa i hele butikken gikk over all forventing også denne gang
uten masse ekstra jobb med masse unødvendige vann bytter og døde fisk
jeg er ikke i tvil om at disse produktene har hjulpet meg med oppstart av inne dammen i år og starte filter i 3,5 graders vann med stor fiske bestand så jeg ikke lyst pånå etter noen uker med trøbbel så ser jeg at filteret begynner og gjøre jobben
![]()
Med vannverdiene vi har på Tropex er det 5 produkter jeg bruker selv i Fiskehuset .
Pga ph som stiger fra 7,5 til 8,5-9 en uke etter påfyll . Benytter jeg Maursyre eller pH- før ny fisk ankommer.
prøver og holde pH på 7-7,5 . Dette fordi fiskene er vandt med lavere pH før ankomst og kundene våre har bløtere vann en her . Det er derfor en ide å etterlikne andres vann, så flytting skal gå enklere.
Så bruker jeg Algisin mot trådalger om det blir for ille .
Biox bruker jeg i den store dammen noen ganger om det ligger mye dritt på bunn etter algisinen har virket en uke.
Dette trenger jeg bare bruke i store dammen fordi den er formet litt for flat i bunnen , så avfall sklir ikke like lett inn i bunndrenet Som det burde.
Det problemet har vi ikke i tankene , der går skiten inn i filter selv.
Når vi får inn nye fisk, blir det oftest veldig mye kg fisk pr m3 vann og bruker filterstart og aktivator første ukene ved ankomst.
Syntes selv disse to funker best og er nok ikke like overbevist over purebomb eller bakteriekuler som vi selger mest av.
Har en mye vann og eller godt innkjørt filter mener jeg pengene på filterstart kan spares.