Hans Oles damprosjekt

hans-ole

Betalende medlem
Litt føre og etter bilder etter vinter klargjøring med og klippe ned og tynne planter
Ble 3 søppelsekker med plante avfall fra dammen denne gang og er vel bare 3-4 uker siden jeg tynnet ut 3 søppel sekker fulle den gangen og så ikke lite avfall som hadde forurenset dammen vis det hadde fått visne og råtne 🙈

D3D0C67B-9CC3-4B4F-A15B-3FC2A22D9036.jpeg
1B1D92BF-5D4D-49BE-84C7-45EB5927235E.jpeg
637CF8D8-36C9-4A49-AA7E-D2302B23449D.jpeg
382553A1-DCF5-43D5-9584-75A332CF8AD7.jpeg

BC329888-8CCA-4D28-9707-34A5E082883E.jpeg
936449CE-F78A-4B84-8C27-204E0A8F4CA9.jpeg

D5ED1076-A692-4359-8C2E-6C0D153D3B3C.jpeg

6E747722-53FF-43BB-B545-C848F6A66133.jpeg

F4D1B55D-B7B6-493F-9CC6-1211A3B4DD90.jpeg

Også ble det noen nye pynte skilpadder 🙈 måtte teste et par i bekken 😀👍

1D05E890-F639-426B-9844-8916E7665EA2.jpeg
088E48DC-5239-41C3-AE53-A80D7491A84E.jpeg
Det gøye med disse er at de flyter så da ser det ut som de svømmer når de driver med vinden og fiska syntes og de var gøy og gå og dytte på de 😀

da er inne dammen vasket og ute dammen klippet så da nærmer det seg og ta fiska in her 🙈er 9 grader i vannet her

hans-ole

Betalende medlem
Da kom endelig fiska in her og🙈 ( bedre sent en aldri ) det ble en kald fornøyelse var 3,4 grader i damen 🙈blåste 12-15 m sek i kasta 2 grader i lufta og sluta og små regnet i starten så ble litt ekstra jobb med og ta inn masse vann fra damen da kran vannet holdt 7,5 grad men etter litt jobb så ordna det seg og fiska var ihvertfall lett og fange opp 👍 og kom inn til 3,9 grader i inne dammen
Var 27 Koi og noen gullfisk ( de telte jeg ikke)

fikk tatt noen bilder ( ikke så bra i dette været men) så jeg kan følge med på hvordan de utvikler seg og vokser

558CB49F-DACD-40D8-8EA4-7933EB554570.jpeg
ED9DFBDB-2EC8-46F9-8D78-F34ABF211F1A.jpeg
17A24363-6782-4AD3-BFB7-80757FB8C94F.jpeg
D21360D1-6A18-48C0-B7AF-6707FF6E5CE5.jpeg
6B65578D-B9BA-4AD3-91D3-7950213D14C2.jpeg
36F56188-E1BE-4C5E-B65E-CF41A202A036.jpeg
5DF3C614-B494-4FA3-90FE-16156A795788.jpeg
44A3AAC8-E425-4C80-A296-E8AC08BDBEDE.jpeg
CEBF1DE2-EC52-42B6-B459-DA119496DED7.jpeg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Når man har drevet mange nok, eller kanskje for mange år? 🤔 så gjør man dette en solskinnsdag før det blir så kaldt.
Vet ikke hvor mange ganger jeg har kakket hull på is for å fange fisk. DET orker jeg ikke lenger :)
Det var jo noen lovende småtasser her, så håper de tåler en vinter godt, og at våren ikke er alt for langt unna :)

hans-ole

Betalende medlem
Når man har drevet mange nok, eller kanskje for mange år? 🤔 så gjør man dette en solskinnsdag før det blir så kaldt.
Vet ikke hvor mange ganger jeg har kakket hull på is for å fange fisk. DET orker jeg ikke lenger :)
Det var jo noen lovende småtasser her, så håper de tåler en vinter godt, og at våren ikke er alt for langt unna :)
ja sier det samme hvert år men så har tempen vært så bra både i dam og lufta her men mye regn så har utsatt det utallige ganger 🙈 så plutselig datt tempen fort ned så da var det bare og hive seg rundt og få det gjort

ja håper det blir noen fine fisk av noen av små tassene solgte unna litt store fisk i høst for og slippe og bruke masse tid og energi på de da de var litt kjedelige så nå er det bare 4 Koi igjen på 35-45 cm kansje det blir litt mindre tid på vann bytter i vinter disse skal få Gro i det tempoet de vil blir ingen spreng foring her jeg har samme gleden av de som små 👍

hans-ole

Betalende medlem
Har hatt en trøblete start på inne sesongen med koia 🙈 håper jeg klarer og lære av dette til neste år for dette har vært litt jobb 🙈

jeg tok jo fiska veldig sent inn det var planlagt men ikke så sent som det ble pga pøs regnvær ble det stadig utsatt litt til 🙈 få fiska inn gikk jo fint det men det ble så sent den dagen så jeg bestemte meg for og vente med filteret ogpumpe til dagen etter 🙈 jeg fikk drenert filter og demontert pumper men så sa ryggen stopp 🙈 så det ble stående 1,5 dag til 🙈 ved denne lave temperaturen så døde filteret helt ut ser det ut som

så og starte opp dette inne igjen med så lite temp i vannet byde på problemer selvfølgelig hadde og en liten Koi som ikke var helt i form når den kom in som fort fikk mye sopp osv og døde uten at jeg fikk det med meg og ble sugd fast i pumpa så jeg ikke så den 🙈 amoniak verdiene steg gjevt og trutt byttet fra 400-800 liter vann hver dag i 2 uker 🙈 ( glad jeg ikke har vann måler 😀) nå trur og håper jeg at jeg begynner og få kontroll igjen vann verdiene og vann tempen er nå 14 grader og fiskene får litt mat noen ganger i uka
Kjørte en uke med filter start og mata filter bakteriene en uke med acelstor så ser det hjelper seg nå på vann målingene og mindre vann bytter
Med 1800 liter med kaldt vann kjøler og ned kjelleren mye 🙈 så har måte ha på mere varme der og for og holde varmen i alle de andre kara

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ja det ble brå kaldt gitt. I drivhuset holder vi det så kaldt vi tørr , men er ikke mye hjelp av solen om dagen , nå snur den heldigvis om få dager.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Samme hos meg. Det ble litt vel kaldt i drivhuset når det var -21*C ute. Fulgte med på tempen i vannet, og en kveld når det nærmet seg stygt 0 grader bestemte jeg meg for å fyre litt dagen etter. Og det var vel på høy tid, for den dagen begynte det å ise inne i tankene. Og bunndrenene tettet seg med slush, så det var bare å skru av pumpe og sette inn propanovnen.
Etter ett døgn var det igjen fritt for is i tankene og filtre kunne startes.
Så da fikk jeg svar på hvor kaldt koi kan gå.. De tåler faktisk 0 grader uten å svime av når det bare skjer sakte.
Det blir å følge enda bedre med fremover å sette inn litt varme litt før.

ragnar

Betalende medlem
Fy fader, godt det går bra Hans-Ole og Arne ... Her var det spennende også, jeg hadde glemt å lukke luftinga i brakka, en på hver side, det hadde jo vært så varmt......og så ble det 24 minus, og kuldegrader i brakka,
Lukket lufting, og fyrte opp varmen, filter og fisk har det helt topp-

RIKTIG GOD JUL til alle her inne fra Sokna

hans-ole

Betalende medlem
2C143A4A-3C80-4956-9DD6-7259CF58337C.png

D6428311-E389-437B-8C4E-400711C3CAC2.png

jeg er veldig skeptisk og bruker veldig sjeldent kjemikaler/ tilsettinger i dam og akvarium 😀men disse 2 produktene fra tropex har jeg brukt mange ganger de siste åra med gode erfaringer 👍 har starta flere nye dammer med disse produktene med forholds vis stor fiske bestand fra første dag og aldri hatt trøbbel med og få i gang filter og beholde gode vann verdier👍
Jeg bruker også disse i oppstart av store nye akvarier med stor balasting fra start med bare god erfaring
I 2021 satt jeg opp en ny akvarie avdeling hos en pets butikk reoler med sump og automatisk vann bytte osv og store 720 liters salgs/show kar alt ble fylt opp med store mengder fisk til åpning av fiske avdelinga ( her var det ikke tid til og få kjørt i gang noe på forhånd da jeg ble satt på jobben alt for sent i prosessen fiska sto i kø for og komme i etter som det ble fylt opp med vann 🙈) brukte disse produktene her og fulgte opp med måling av vann verdier og vann bytter og innkjøringa i hele butikken gikk over all forventing også denne gang 👍uten masse ekstra jobb med masse unødvendige vann bytter og døde fisk

jeg er ikke i tvil om at disse produktene har hjulpet meg med oppstart av inne dammen i år og starte filter i 3,5 graders vann med stor fiske bestand så jeg ikke lyst på 🙈 nå etter noen uker med trøbbel så ser jeg at filteret begynner og gjøre jobben 👍

hans-ole

Betalende medlem
Samme hos meg. Det ble litt vel kaldt i drivhuset når det var -21*C ute. Fulgte med på tempen i vannet, og en kveld når det nærmet seg stygt 0 grader bestemte jeg meg for å fyre litt dagen etter. Og det var vel på høy tid, for den dagen begynte det å ise inne i tankene. Og bunndrenene tettet seg med slush, så det var bare å skru av pumpe og sette inn propanovnen.
Etter ett døgn var det igjen fritt for is i tankene og filtre kunne startes.
Så da fikk jeg svar på hvor kaldt koi kan gå.. De tåler faktisk 0 grader uten å svime av når det bare skjer sakte.
Det blir å følge enda bedre med fremover å sette inn litt varme litt før.
Har samme problem med ibc med gullfisk i filter bua her har fått 10 cm med is i ibc 🙈 her går filter og pumpe og 2 luft steiner og har fryst igjen selv da så er livredd strøm brud nå jeg må få tint dette ned på en skånsom måte fort

med en sånn start på vinteren med spreng kulde uten noe snø som isolerer så tenker jeg alt av dam og rør/slanger /ventiler osv blir satt på en heftig test i år så blir spendene og se om alt overlever når det skal startes opp til våren igjen 🙈

Topp