Hans Oles dam prosjekt 2019

hans-ole

Betalende medlem
vaska stein og fylt vann i dammen i dag så duken kan bli presset på plass og se at alt av stein sitter greit fast og ikke minst at det ikke lekker noe sted føre jeg bygger videre og alt ser greit ut til nå lar vannet stå i noen dager for og se er 75 cm i nå på den dypeste delen så ender vel opp på 105-110 cm dyp ser det ut til

IMG_3032.JPG

IMG_3030.JPG

IMG_3028.JPG

IMG_3027.JPG

har og båret frem en del stein til videre arbeid på og rundt dammen (sliten)IMG_3033.JPG

IMG_3034.JPG

IMG_3035.JPG

hans-ole

Betalende medlem
etter at jeg fylte damen i går målte jeg temp på 8,5-9 grader i dag er det 18,5 grader kl 1230 ser ut som jeg får mye varme i vannet av steina 👍😁 skal bli spenene og se hvor mye det påvirker den andre veien til høsten noen som gar erfaring /meniger om det?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Det var voldsom temp økning da , det er nok mye pga mye relativ lav snittdybde og kanske leder solvarmet stein i kanten opp noe.

hans-ole

Betalende medlem
høyeste målte temp i dag 19,2 ser denne dammen holder 1,5-2 grader mer en karet på 4000l som har gått en god måned og står 6 meter bortenfor nesten samme tid sol og målt med samme digitale termometer for og få mest mulig realistisk sammenligning målte jeg også vann dybde i begge to 71 cm i karet og 75cm i damen dammen har selvfølgelig støre over flate men har og en del mer vann
ser og at tempen synker saktere en i karet nå i kveld så da er min konklusjon at steina tilfører og holder på varmen eller tar jeg så feil ?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Høres logisk ut Hans Ole .
Kan fargen ha noe å si ? Vannet i en sort bøtte blir jo varmere en vannet i hvit bøtte, om sola får gjøre oppvarmingen.

hans-ole

Betalende medlem
har fått prolaps i ryggen igjen :mad: så ting går litt tregt her nå men får prøve og få gjort litt inni mellom

har derfor fått tid til og tenke litt ekstra igjennom prosjektet så går for en utvidelse av dammen og arealet rundt i og med at det er en del mer duk igjen tok litt i når jeg kjøpte så det ikke skulle være snaut så forlenger jeg dammen 1,5-2 meter og hever den ca 30cm i høyden minuset er at det blir mye mere stein bæring:oops:

ønsker noen syns punkt på denne grove dårlige skissa brua utgår tenker heller en brygge på hele enden ved tønnene så jeg får lett askomst til pumper og rengjøring der også får fiskene litt skygge
den lange kanalen som er i enden så fiskene kan svømme rundt gir ikke mye ekstra vann ca 900-1000l er det vært arbeidet? trur det kan bli fint vis man får gjort ting riktig med stein og planter
sumpen er tenkt hevet litt over hele anlegget så steinene rundt danner en mur /fjell formasjon og med over renning ut i bekker ned i dammen

hva ville dere evt gjort annerledes?håper på mange forskjellige tips og menninger

IMG_2967.JPG

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Rakk du hjem til midnatt ?
Syntes du skal prøve å lage den kanalen ja .
Estetisk kan den bli veldig fin etter min mening .
Blir gøy å se dammen med steinkastene etter hvert.

hans-ole

Betalende medlem
en ny plan igjen 😁vingler mye frem og tilbake nå men trur noe alla dette blir det jeg går for
sump med en liten bekk skulle det stå men fikk kutta vekk litt mye av bildet
etter enda en tur på tropex igjen på onsdag så har jeg vel snart alt jeg trenger :rolleyes: må i hvert fall minke på det jeg mangler for nå begynner dette prosjektet og koste litt

IMG_3042.JPG

hans-ole

Betalende medlem
har endelig blitt litt bedre i ryggen så fikk gjort litt i dag :) ble igjen litt forandring i planene men ikke så mye blir litt mindre i lengden en jeg tenkte men må bli sånn for jeg kom ned til stein røysa ellers og den orker jeg okke rote ii og da slapp jeg og skjøte duken som sikkert og er en fordel så da ble det en plante øy i steden for en øy med broer jeg kunne gått på var gøy og komme i gang igjen 👍 blir ca 30-35 cm dypt rundt øya når jeg blir ferdig blir artig og se åssen fiskene klarer rund kjøringen er redd mange svømmer mot svømme retningen 😁
har brukt 2 lag underlags duk under og over duken så satser på at dette holder lenge uten lekkasje

IMG_3087.JPG

IMG_3083.JPG

IMG_3082.JPG

IMG_3081.JPG

her kommer det filter hus kombinert med drivhus

IMG_3080.JPG

Torstein

Betalende medlem
Blir imponert, bare ett par prolapser høres greit ut. Jeg ville nok leige en graver.

Det ser skikkelig fint ut, god og harmonisk design. En dam som jeg gleder meg til å følge med på.

hans-ole

Betalende medlem
det går tregt her om dagene mye dårlig vær og klein kropp men fikk stabla litt mur rundt dammen i dag håper på og få forskala bak i morgen så jeg kan armere og bak støpe muren en av dagene så jeg kan få stabla ferdig tør ikke stable høyere føre den er støpt da den begynner og bli litt ustabil kjedelig om det kanter og må begynne på nytt blir ca 70 cm høy har og fått hentet skifer til og støpe ned rundt dammen og laget ramma til plattingen ferdig

her kommer det mut bak og da dette blir et bed til planter
IMG_3110.JPG

blir også her mur på innsiden til bed nesten bort til hjørnet til venstre
IMG_3113.JPG

her blir det rett ned i dammen

IMG_3111.JPG

etter enda en liten justering i planene ender det noe sånt når ferdig liten sump med over renning ned i dammen med små fossefall IMG_3120.JPG

har desverre litt dårlig utvalg i stein som er litt dim på og ikke er veldig dype så er ikke helt fornøyd med muren men sånn får det bli vis ikke blir jeg aldri ferdig

Topp