Hva er nytt

Hans Oles dam prosjekt 2019

hans-ole

Betalende medlem
Når først strømmen er blitt så dyr er jeg glad jeg ikke fikk akvarie rommet ferdig tidligere ( er ikke helt ferdig ) så jeg ikke rakk og putte det fult av fisk som må ha opp varming 😀 så i vinter blir det nok bare gullfisk og slørhaler og Koi i kjelleren i tillegg til det som var fra før

eidsvold1814

Well-Known Member
fornuftig nok så har vel du montert varmepumpe,da får du jo 4-6 ganger det den bruker ,alt ettersom hvor bra pumpe du har :)

hans-ole

Betalende medlem
fornuftig nok så har vel du montert varmepumpe,da får du jo 4-6 ganger det den bruker ,alt ettersom hvor bra pumpe du har :)
Ja men har og fukt styrte vifter som desverre hiver mye av varmen ut ser det ut som 🙈
Må kansje prøve og skru de av og kun kjøre luft fukter igjen

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Vist du kan føre luften fra viften til der hvor utedelen til varmepumpen står så får du gjenvunnet mye av den varmen .
Du vil ikke ise ned varmepumpen uforholdsmessig fort ved å føre varm fuktig luft inn i kjøledelen da? Og da må jo avrimingsfunksjonen stadig gå.

Du vil ikke ise ned varmepumpen uforholdsmessig fort ved å føre varm fuktig luft inn i kjøledelen da? Og da må jo avrimingsfunksjonen stadig gå.
Med tanke om at detter er luft som er +10-20’c så vil dette fungere bra. Mye av varmen vil bli gjennvunnet.
Vi som bor her på Vestlandet med mye fuktig klima og forholdsvis mildt = perfekt for luft/luft varmepumpe

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
I år lagde vi marsipanen vår selv, og hjemmelaget marsipan er MYE bedre enn den kjøpte. Prisen på mandler har visstnok doblet seg pga branner i USA der disse produseres. Så da pøser man på mer sukker og kunstige greier i stedet for mandler. Så neste år blir det Koi med hjemmelaget marsipan :)

Topp