Hva er nytt

Hans Oles dam prosjekt 2019

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
En morsom greie med Pistia er at man ikke er helt sikre på hvor den opprinnelig kommer fra, man har funnet fossilt pollen fra planten i både Sør-Amerika og Afrika. Nå finnes planten omtrent over hele den tropiske delen av verden. Noen steder er den et stort miljøproblem da den gjør det ufremkommelig på elver, og den dekker kilometervis av elvene. Dette er litt morsomt å tenke på når man ser plantene bli solgt for nesten 100kr pr stk når det er store fine eksemplarer :)

hans-ole

Betalende medlem
Trur ikje det er mange som kjøper disse til 100kr stk jeg selger ca 100l-150 med pistia i året for 100 kr for en god porsjon 30-40 stk kommer litt an på størrelsen.

Men jeg fikk plutselig se pistia til salgs hos en hageland butikk k sommer 389kr for 6 stk og råtne og stygge var de og til og med

Gullfisken

Member
Ble en tropex tur igjen 😂så ble litt mere greier som vanlig

14 nye vannliljer ( 8 til meg)

Vis vedlegget 14717

Vis vedlegget 14718

Vis vedlegget 14719

Og endel sump planter må man jo hele tiden kjøpe 23 stk ( 12 til meg )

Ellers ble det med 25 fisk trur jeg det var som sansynlig vis er første gang noen har Hovet opp alle fiska i et kar for så og sortere seg ned til 8-10 fisk av noen hundre 😂 ja det tok tid Øyvind måte jobbe 2 timer overtid hehe ( ingen fisk til meg denne gangen heller😡)

Ellers ble varebilen for liten men til slutt fikk vi igjen dørene etter noen ompakinger😂

Vis vedlegget 14720

Vis vedlegget 14721

Så gikk turen innom et vann for og plukke med en sekk med planten krepse klo og noe frogbit og div andre planter 👍

4 plantesentere ble det stopp på underveis så da fikk jeg meg noen nye hostaer og div og👍

Lang dag og masse arbeid når man kom hjem og dagen etter 😂

Takk tropex ( Øyvind) for nok et hyggelig besøk og god service og bra priser 👍
Ps som vanlig glemte jeg noe så kommer en bestilling en av dagene 😂👍
Ser her at du har vannliljene oppi disse perforerte korgene slik at røtter får bedre spillerom? Og ingen plantejord beregnet til dam heller? Samboeren har kjøpt på plantejord for dam og lagt stein på toppen i plantesekk for tyngde.Skulle flytte på en vannlilje - tok den opp av dammen og da rant det en brun saus fra denne.... alle plantene er i disse plantesekkene. Nå er dammen tungt brunfarget. Kjører på med luftesteiner og aktivt kull i bekken så det har blitt bedre. Blir plantene like bra uten damjord? Har du erfart det samme som oss?

hans-ole

Betalende medlem
Ser her at du har vannliljene oppi disse perforerte korgene slik at røtter får bedre spillerom? Og ingen plantejord beregnet til dam heller? Samboeren har kjøpt på plantejord for dam og lagt stein på toppen i plantesekk for tyngde.Skulle flytte på en vannlilje - tok den opp av dammen og da rant det en brun saus fra denne.... alle plantene er i disse plantesekkene. Nå er dammen tungt brunfarget. Kjører på med luftesteiner og aktivt kull i bekken så det har blitt bedre. Blir plantene like bra uten damjord? Har du erfart det samme som oss?
Ja ikke ha jord /leire i dammen

Det første jeg gjør om jeg kjøper eller plukker planter er og skylle vekk alt av jord /leire få det helt rent og enten sette plantene i kurv eller rett i dammen mellom steina ( kommer an på planta om den sprer seg eller om jeg vil at den sprer seg)

Som du erfarte så er det nesten umulig og flytte en plante med jord/leire i uten og grise til dammen det kan ta uker og måneder føre man har klart vann igjen kommer an på hvor mye man har griset og hva man griser med

Så lenge du har fisk i dammen så vil de gjødsle plantene og plantene vil fungere som et filter

Enda være er problemet når du får Støre fisk for da begynner de og rote i plante kurvene etter insekter og griser til dammen med leire/jord

Hos meg er alt plantet rett i Stein om det står rett i dammen eller i kurver

Ikke plant i plante poser de blir for tette for røttene er min erfaring gror bedre i kurver 👍

Gullfisken

Member
Ja ikke ha jord /leire i dammen

Det første jeg gjør om jeg kjøper eller plukker planter er og skylle vekk alt av jord /leire få det helt rent og enten sette plantene i kurv eller rett i dammen mellom steina ( kommer an på planta om den sprer seg eller om jeg vil at den sprer seg)

Som du erfarte så er det nesten umulig og flytte en plante med jord/leire i uten og grise til dammen det kan ta uker og måneder føre man har klart vann igjen kommer an på hvor mye man har griset og hva man griser med

Så lenge du har fisk i dammen så vil de gjødsle plantene og plantene vil fungere som et filter

Enda være er problemet når du får Støre fisk for da begynner de og rote i plante kurvene etter insekter og griser til dammen med leire/jord

Hos meg er alt plantet rett i Stein om det står rett i dammen eller i kurver

Ikke plant i plante poser de blir for tette for røttene er min erfaring gror bedre i kurver 👍
Og der ble mistanken min bekreftet. Skal vise henne dette da vi har vært uenige på dette. Men uerfarne som vi er så ble vi enige om den plantejorda beregnet for dam..
Her er et bilde før jeg kjørte på med luftesteiner og aktivt kull.

Vedlegg

hans-ole

Betalende medlem
Jeg syntes ikke fiskene er så interesserte og spise som de pleier så målte alle vann verdier for sikrets skyld og alt var i skjønneste orden der

Noen som har noen ide om hva som kan være galt eller om det er noe galt eller kan det være at de rett og slett har så mye og spise på i dammen at de ikke er så sultne akkurat nå ( maten blir spist opp men ikke i den farta som det vanlig vis gjør og lite smatting og for tiden )

ragnar

Betalende medlem
Maten til fisken min blir liggende ei stund, de er godt født med alger og naturlig føde i dammen. De får en kopp med mat om dagen.

hans-ole

Betalende medlem
De har vært raske til og komne og spise og helt ville men den siste 2-3 ukene virker det som matlysten er borte ( de spiser men i et veldig rolig tempo og ingen smatting lenger)

Hvordan oppfører fiskene seg vis det er for lite oksygen i vannet ?

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
De har vært raske til og komne og spise og helt ville men den siste 2-3 ukene virker det som matlysten er borte ( de spiser men i et veldig rolig tempo og ingen smatting lenger)

Hvordan oppfører fiskene seg vis det er for lite oksygen i vannet ?
Har du trådalger i dammen? Mål pH kveld og morgenen, med trådalger vil pH være høy om eftan og normal om morgenen, dette gjør fiskene apatiske. Hvis dette ikke er tilfelle så er mulig parasitt som plager fisken, rens filteret ofte og gi fiskene friskt vannbytte.

hans-ole

Betalende medlem
Har du trådalger i dammen? Mål pH kveld og morgenen, med trådalger vil pH være høy om eftan og normal om morgenen, dette gjør fiskene apatiske. Hvis dette ikke er tilfelle så er mulig parasitt som plager fisken, rens filteret ofte og gi fiskene friskt vannbytte.
Alle fiska oppfører seg vanlig ingen hopping eller kløe osv ingen tråd alger her kun ar de ikje har samme mat lyst men de spiser opp alt sammen men deg går rolig for seg ikke helt vilt som før
Skal ta eg stort vannskift og rense filtra og se

hans-ole

Betalende medlem
At ikke fiska har hatt samme mat lyst nå når jeg har matet den siste tiden ser ut til at er pga hele dammen ef dekket med egg og yngel 🙈 så de spiser 24 timer i døgnet her nå lurer på åssen dette ender 🙈 jeg har ikke plass til alle de fiska

hans-ole

Betalende medlem
Jeg driver i dag og samler ynglen jeg har tatt vare på fra tidligere i år som jeg har hatt i to kar her disse har gått i konstant grønt vann fra de var egg så jeg har ikke sett antallet bortsett fra at jeg har mistenkt at det er mange noe jeg fikk bekreftet i dag🙈 holder på og tømme og fange opp fra et kar her nå og er oppe i 670stk yngel til nå fra det ene karet 3-4 cm og vett ikke hva som er igjen oppi den grønne suppa håper det ikke er mange

Det værste er at jeg trur det enda flere i det andre karet 🙈 håper jeg tar feil

Så nå flytter de in i nytt kar alle sammen i løpet av kort tid håper jeg tar tid og tele alle 😂

E1582037-010E-4F75-A6EB-AC0A769A25E4.jpeg

3B5E2F2D-3BFF-4B9A-8B9D-C7982B7BCD2E.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
Shit 947 yngel tok jeg ut av ibc ‘n tipper jeg får ( har) et fiske problem 🙈 og har et kar til fullt jeg ikke har begynt på enda 🙈

hans-ole

Betalende medlem
Da er jeg begynt på kar 2 så nå er jeg oppi 1237 yngel og masse igjen 🙈

Også ser oppi dammen og der er det lek igjen i dag og 🙈 jeg skal ihvertfall ikke ta opp et egg til i år 😂

hans-ole

Betalende medlem
Ente med 1545 stk yngel 3-4 cm 🙈 fra de 2 kara

Har nå lært at det er farlig og sete yngel til verden i grønt vann når man ikke ser hvor mye som er oppi der 🙈 kan bli litt for mange

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Når det er for mange blir veksten dårlig, og det kan lett bryte ut sykdommer. Det er en grunn til at oppdretterne av koi sorterer ut yngel 3 ganger i løpet av sesongen. I en dam på ca 1000m2 har de 5-600 yngel på høsten. De har da vokst til ca 12-18cm i løpet av sommeren :)

hans-ole

Betalende medlem
Når det er for mange blir veksten dårlig, og det kan lett bryte ut sykdommer. Det er en grunn til at oppdretterne av koi sorterer ut yngel 3 ganger i løpet av sesongen. I en dam på ca 1000m2 har de 5-600 yngel på høsten. De har da vokst til ca 12-18cm i løpet av sommeren :)
Dette er gullfisk

Topp