Hans Oles dam prosjekt 2019

hans-ole

Betalende medlem
Tok ut 48 gullfisk i dag plasserte de i en ibc med pumpe og filter da de har meldt noen kalde netter de neste ukene så har jeg litt mere kontroll på tempen

Koia venter jeg med til tempen er mere stabil hele døgnet føre jeg tar de ut

Har og tatt ut endel nye planter til avklimatisering
Og nye vann liljer står ute i en stor murer balje for og Gro litt føre de blir plantet ut ( så kansje de ikke blir spist opp med en gang)😡

hans-ole

Betalende medlem
Dårlig start på dagen i dag 300l vann på gulvet da en kobling til filteret plutselig har knekt av og pumpet vannet ut på gulvet 😡 tidlig i morges
Litt rart da denne ikke har vært rørt på ihvertfall en måned også plutselig bare knekker den

5E70554F-DE20-4BFC-B5E9-95E11AACEC79.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
For en dag der stoppa luftpumpa og så når jeg vender på den så renner vannet ut av den så da er den og død 😡

hans-ole

Betalende medlem
åpne den,tøm den for vann å la den tørke,kjøp lignende spray som jeg linker til og spray på alt tilgjenglig av elektriske deler i den,er du heldig ,så fungerer den igjen,uten at sikringer og jordfeilbrytere slår ut :) CRC elektronikkrens | Clas Ohlson

Har flere så bare bytter den ut nå så får jeg evt se på den senere

Er mere bekymret for noen driver bokser til noen uv/ b lys som har blitt spylt vann over for de koster endel mere kr og mere krise om ryker kan ikke skjønne at ikke sikring/ jordfeil bryter gikk var 2 strøm padder som sto fulle av vann de var så varme at jeg ikke kunne ta på de og vannet rundt ut av stikk kontakten på veggen og har nytt elektrisk anlegg i 2021 så det burde virke
Mye for er og kapput da det er bløtt

Eneste positive er at det ble stor rydding i kjelleren og det trengtes

eidsvold1814

Well-Known Member
hørtes veldig rart ut at ikke sikringer har slått ut ja,har du nytt anlegg regner jeg med du har kombivern type sikring/jordfeilbryter,sjekk test knappen som skal være på alle slike kombivern og se om sikringen slår seg av,hvis ikke er det noe feil med den

ragnar

Betalende medlem
Så det var i kjelleren og ikke vannskade på huset ditt.. Du tenker sikkert som meg at vann er dyrt hvis det kommer dit det ikke skal..

hans-ole

Betalende medlem
Sammen med varmere tider og høyere temp i dammen kommer tråd algene på besøk 😡

Kansje på tide og prøve kjøre nyanskaffelsen pondvac 4 kjøpte den brukt av en kamerat som solgte huset så fikk den til en grei pris og var kun prøvd 3-4 ganger må innrømme at jeg er spent på virkningen på denne håper jeg blir positivt overraska selv om magefølsen sier noe annet

Sist redigert:

eidsvold1814

Well-Known Member
Sammen med varmere tider og høyere temp i dammen kommer tråd algene på besøk 😡

Kansje på tide og prøve kjøre nyanskaffelsen pondvac 4 kjøpte den brukt av en kamerat som solgte huset så fikk den til en grei pris og var kun prøvd 3-4 ganger må innrømme at jeg er spent på virkningen på denne håper jeg blir positivt overraska selv om magefølsen sier noe annet
et typisk tegn på at filtrene ikke er i gang,ikke lett og unngå virker det som,er det av typen som ikke stopper for å tømme seg så er det vel ok,de som gjør det er bare irriterende etter min mening, :)

hans-ole

Betalende medlem
et typisk tegn på at filtrene ikke er i gang,ikke lett og unngå virker det som,er det av typen som ikke stopper for å tømme seg så er det vel ok,de som gjør det er bare irriterende etter min mening, :)
Ja samme hvert år til tempen blir litt høyere og filter og pumper startes

Ja er sån som kan brukes kontinuerlig har aldri prøvd noen typer dam sugere men har ikke så stor tro så skal bli gøy og prøve 😁

hans-ole

Betalende medlem
Oops da var mere duk og underlagsduk og planter kjøpt på tropex 😂 og jeg som bare hadde litt i den ene enden av dammen og gjøre ferdig så prosjektet var i mål men nå blir det en ny sump og liten gullfisk/ plante dam som over renner ned i eksisterende dam bare det regnværet kan gi seg så jeg får støpt ferdig litt mur og kan komme i gang så får vi se hva man kan få til med en liten duk bit på 3x427 er veldig begrenset med plass igjen her nå

hans-ole

Betalende medlem
Dagen begynte slik

8209771E-7A7E-4DA7-B9BE-DF594AF1B6E8.jpeg

EB7E9A73-D5E5-4E1F-97CE-51C52ED05D6C.jpeg

Og fortsatte slik 😡

1509DD26-49AE-480C-83F7-45F88CFF762F.jpeg

hadde en lekkasje så jeg mista nesten 10 cm vann på kort tid så begynte og sjekke dam kantene etter vinteren og den tykke isen har presset kanten på dammen ut litt også har jorden sunket på utsiden av dammen så damduken hadde lakt seg ned på en plass så jeg vannet thuian unødvendig mye så da var det bare og bære Stein ut og dra opp i duken og bakfylle igjen får se om jeg kan få det ferdig i helgen med noen nye kanter og et nytt dobbelt fossefall
Mere Stein med mose er samlet og mere mose

Topp