Hans Oles dam prosjekt 2019

hans-ole

Betalende medlem
Litt bekymret for fiskene om dagen de som er igjen i dammen ( de inne har det bra) etter alt rein været de siste dagene så er det veldig mye over vann nesten så dammen renner over og hullet i isen der luft steinen er plassert virker som pumper mere vann opp over isen har ihvertfall 15 cm med overvann oppå isen

er det stor sjans for at fiska vil svømme opp og ut i over vannet ? For da er jeg redd de vil fryse fast føre jeg rekker og se det og kan få gjort noe med det

hans-ole

Betalende medlem
Noen som har noen meninger om weatgerm forurenser mere en eks de andre Koi peletsene ?
Har plutselig fått litt mere nitrat en ønskelig i Koi og 2 gullfisk kar eneste jeg har gjort annerledes er at jeg tenkte jeg skulle bruke opp weatgerm foret før jeg åpnet en ny sekk med annet for
har nå foret med weatgerm i ca 20 grader

hans-ole

Betalende medlem
Huff nesten 50 cm tykk is på dammen nå var redd alt var bunn fryst var heldig vis fremdeles vann i
I år er det nok bare og ha lim ,slanger og rør og bend og ventiler klart til oppstart for regner med vannet spruter overalt😡for har alle delene i dammen overlevd denne vinteren så er det helt utrolig
og vis noen av de fiska jeg ikke fikk fanget inn har overlevd i dammen når isen går er jeg veldig imponert

mye trist lesing på Facebook for tiden med bilder av drøssevis med død fisk som ligger fast fryst i isen osv

hans-ole

Betalende medlem
374A7068-1794-4431-837A-7F132F93B418.jpeg

FF8D32D9-5C7B-48D2-B788-E75DA42C9379.jpeg
Denne lille her kom og hilste på i dag første tegn til liv i dammen på ca 1 måned jeg har sett så da er det håp enda 👍for at det er flere i live

Og heldig vis har bunn dren og røra overlevd og dammen holder vannet så om det da er noen gående slanger/ bend så er jeg fornøyd 👍 får begynne og sette i gang litt sirkulasjon og se

hans-ole

Betalende medlem
I dag var tålmodig heten slutt syntes isen smelter for seint så tapa ut noen tusen liter så isen knak i biter og fylket opp igjen fjærna alt jeg klarte og løfte ut så nå tiner det kansje litt fortere 😬C53DCDCF-0CD8-42DB-9626-497929BFE78F.jpeg

C001A620-1706-4223-B557-DA2668BED957.jpeg

081F2D43-FACF-46B5-8090-F0519BE3D85C.jpeg

5F7ADF4F-A897-46CC-AAB3-361A7D71DF5E.jpeg

så og 6 fisk til helt utrolig at de har overlevd her om dagen da jeg målte var det -4 grader i vannet

hans-ole

Betalende medlem
Jippi is fri dam nå og 6 grader i vannet
Og det svømmer rund mange flere fisk og endel yngel mere en jeg Trude var igjen oppi der etter at jeg fanga inn det jeg klarte og alle ser feite og fine ut og ingen skavanker helt utrolig for der de fleste fiska har vært i vinter er inni en fiske hule jeg har laget og der har det vært bunnfryst
Og alt av Stein og dam kanter er u på virket av 50 cm stål is helt utrolig 👍 så da er det bare og vente og se hva av planter som har over levd så alt ser mye bedre ut en jeg hadde forventet etter denne vinteren

hans-ole

Betalende medlem
Da er ukas vann bytter ferdig ser frem til og få fisken ut ( håper i begynnelsen av mai) merker stor forskjell på vinter halv året og hvor mye mere arbeid det er med Koi og gull fiska når de er inne i tillegg til 10 akvarier 😡 og skilpadder = mye vann bytte pr uke

Så til et av sommerens dilemma 😡

Har godkjente tegninger på ny garasje 123 kvm + loft og bod på 36 kvm som egentlig er litt overkill i forhold til behov nå om dagen ( har og bygd en vanlig dobbelt garasje i tilegg til denne og solgt unna noen bil prosjekter )

Dette er hva jeg har fått godkjent

17E78C5C-8998-4D4A-8C63-121582EF8544.png

Noe som både vil koste mere en det smaker og ta veldig lang tid og ferdigstille sjøl
Vurderer og evt lage den 3 meter kortere og flytte boden etter så jeg får mere uteplass/hage ?

996C5EB7-1BB1-4E39-AB9A-88BF6CC76858.jpeg

Dilemmaet er ny dam her ? Eller andre siden av huset ? Har en skisse på det og

864AFFE1-4705-4086-95B2-EA36ECB5FCBB.jpeg

Her står hullet og murene nesten ferdig men ved og ta andre siden bak den nye garasjen kan jeg lage boden som ute stue og ha oppdrets kar inni om vinteren der er og lakt klart vann og avløp til garasje og bod i bakken og 63 amp kurs til garasjen så rikelig med strøm osv

Et av minusa med og ikke ha det ved den gamle garasjen er at Der er det fin sjø utsikt over fjorden noe som er trivelig og ha om sommeren sammen med ettermiddag/kvelds sola (samme sol forhold ca på begge plassene )

Begge plasser vil maks dybde være ca 150-160 cm ved den gamle røde garasjen vil det være mest volum trur jeg og Støre del med dypt vann og bak den evt nye garasjen stort vann speil med 2/3 av dammen grunn

Ønsker gjerne innspill så jeg kansje kan få bestemt meg 😂😂 og komme i gang

Sist redigert:

Torstein

Betalende medlem
Litt vanskelig å gi råd, en stor garasje er vel alltid hyggelig.
For egen del vil jeg at dam skal være så nær huset at jeg kan se den godt innenfra, det er ikke alltid mulig naturligvis.
Om jeg gjorde dammen på nytt ville jeg laget et stort rør fra utedam til innedam så fisken kunne svømme inn i stedet får å bæres :) Det har sikkert Tore også lyst å ha

hans-ole

Betalende medlem
Den dammen som er skisset ved den røde garasjen har utsikt til fjorden , ser rett ned i den fra 40 kvm veranda i 2 etasje på huset og fra et soverom og annen ute plass ved inngang partiet

Den andre ved ny garasje evt ser man fra kjøkken og et soverom og tv stue

Begge går man forbi for og komme til hoved inngang 👍

Har jo og mulighet til og lage innedam i boden/ bak ny garage med vindu inn i garasjen 👍 er jo mange muligheter derfor vanskelig og vestene seg for man må jo gjøre alt i riktig rekkefølge for og ikke få masse ekstra jobb og kostnader er også litt i tvil på hvor mye jeg vil bygge sånn at det er evt mye jobb og gjøre om vis man skulle miste interessen eller vil trappe ned på hobbyen ved et senere tidspunkt for og kunne bruke bygninger til andre ting

hans-ole

Betalende medlem
Møtte på denne i dag 😍 noen her som vett hvilke type salamander det er? Var ikke hos meg den kom in i garasjen hos en kamerat i kveld gikk vel etter lyset eller varmen ca 10 cm lang tipper jeg hadde veldig lyst til og ta den med men gjorde det ikje vi satt den ut i skogen der den kom fra igjen

34FBD5EE-7DBF-4D3A-89B4-AE71B691ABCC.jpeg

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Møtte på denne i dag 😍 noen her som vett hvilke type salamander det er? Var ikke hos meg den kom in i garasjen hos en kamerat i kveld gikk vel etter lyset eller varmen ca 10 cm lang tipper jeg hadde veldig lyst til og ta den med men gjorde det ikje vi satt den ut i skogen der den kom fra igjen

Vis vedlegget 14340
Liten salamander hann👍

hans-ole

Betalende medlem
Hadde en opprensking i det ene gullfisk akvariet i kveld ryddet ut noen bøter med planter for og gi de mere svømme plass så kom det plutselig frem gullfisk yngel sannsynligvis fra 2 kull da noen bare var ca 1 cm og de andre var ca 5 cm gjorde dette sammen med vann bytte

Og heiv oppi en god porsjon hornblad igjen og 3 minutter senere var det lek på flere gullfisk så får følge med noen dager og se etter egg i hornbladen dette er første gang jeg har fått gullfisk yngel i akvariet

Topp