Hans Oles dam prosjekt 2019

hans-ole

Betalende medlem
Hva med å tappe ut vann i dammen?
problemet er at de små fiska stikker in mellom steina 😡 også har jeg 2 store huler bak steina på bunn som de kan gjømme seg i så eneste måte og nå in der er og bade og det er det for kaldt til nå får gi de litt tid så får jeg kansje tak i noen til

hans-ole

Betalende medlem
Nå har fiska gått kaldt ute til litt uti november og gått kaldt inne ca 3-4 uker så nå var det på tide og drasse in og sette opp filter og pumpe igjen
Og så ta tempen sakte opp i rom temp igjen så ut som de ble veldig fornøyd med litt mat igjen 👍
så nå er det bare og passe på vann verdier fremover
505DF70F-5EFB-43E3-9DA5-B83EA0FEFE2F.jpeg

hans-ole

Betalende medlem
Håper dette er siste gang jeg må hugge is for og få ut pumpe og få tilført luft har vært en del syk så har ikke fått gjort dammen klar for vinteren så gudene vett åssen dette går alt er bare is 😡 heldig vis fikk jeg in filter og de fleste fiska for en måneds tid siden men er 4 Koi og 10-15 gullfisk og noe yngel igjen heldig vis er det ikke is i 110 mm ventilen til fra bunndrenet til pumpe kommen så da håper jeg at og sette in luft i røret vil gjøre så det holder seg åpent litt til

4 ganger har jeg vært for og kjøpe frost sikrings kabel og alle hangene er alt utsolgt 😡så håper jeg får tak i det fort nå så jeg ihvertfall berger den 110 mm ventilen og røret fra bunndrenet

ellers er alt av slanger / ventiler osv bunnfryst så blir spennende til våren og se hvor mye som må byttes 😡

hågd hull til luft sirkulasjon i over flata3EDE1AFC-FCAF-4CCF-9E57-E26163B51B19.jpeg

fått hågd is så jeg fikk ut pumpa av pumpe kommen

83709548-A6BB-4EA8-A56E-AAE954B9B7C9.jpeg

fyllet bade karet med frosen k1 og Japan mate og pumpe til tining

mer lite høyde punkt i elendigheten er at jeg så et par Koi svømme rundt 👍

få litt varme så er det bare og fortsette brrrD267C0BA-F45B-4F89-801D-4B3F6923C2C4.jpeg

Vedlegg

Sist redigert:

hans-ole

Betalende medlem
Åssen erfaring har folket med bunnfrøset lime slanger og bend og kuleventiler osv?
Er det bare og bestille inn alt nytt i vinter så jeg har alt klart til våren ?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Slangene tåler endel juling.
Verre med pumper og koblinger og stive rør.
Denne bruker endel strøm, men kan spare mye penger på bruk disse dagene det er sprengkulde
Ps , denne butikken er ikke ferdig , men bare for å vise produktet

hans-ole

Betalende medlem
Har ingen lime rør ute dvs har sånne biter på 7 cm for og lime sammen div ventiler og bend osv men de står jo stort sett inne i benda osv

får ta frem varmluft pistolen og de om jeg kan få ting opp en del unioner så jeg kan få delt opp en del og ta inn kuleventilene ihvertfall

110mm tank gjennomføringene tåler de noe frost de ser så spinkle ut ?

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Gjenomføringene er så spinkle at disse bøyer seg fint i isen 😂
Tror disse har en sjans .
Alt som er litt bøilig klarer seg bedre i iS .

hans-ole

Betalende medlem
Ser ut foreløpig at det meste har klart så langt fikk Tina opp og demontert noen kule ventiler
Så får fortsette tinningen og demontering av det som kan demonteres i morgen etter jobb

utrolig og mye jobb det er med kun 13 cm stål is is på dammen

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Vært en litt rar vinter så langt i landet vårt. Så mye regn på Østlandet før jul at jeg har aldri sett det verre. Og etter jul har det vært kaldt på steder det ikke pleier å være kaldt.
På østlandet er det vel mildere enn normalt, selv om vi har vært nede i -15*C. Jeg har et trommelfilter jeg må isolere litt bedre nå for å hindre at det fryser i stykker.

hans-ole

Betalende medlem
Ja her gikk det og rett fra masse regn til veldig kaldt og har vært det siden er egentlig overraska over at det ikke var mere en 13-15 cm stål is på dammen

min dam hadde lakt med is nå siden jule tider uten luft eller sirkulasjon og når jeg lagde hull kom det masse dritt lukt( gass) ut så det tar tydeligvis ikke lang tid føre det bygger seg opp mye gass selv med få og små fisk

hans-ole

Betalende medlem
Luft pumpe og luft Stein klarer ikke holde dammen åpen lange tiden om dagene så i morgen mø det hugges is igjen flere som sliter med og holde åpen råk nå i kulda ?

overlever de få fiska i dammen denne vinteren blir jeg imponert for de syntes jeg synd på om dagene

Arnfinn

Betalende medlem
Luft pumpe og luft Stein klarer ikke holde dammen åpen lange tiden om dagene så i morgen mø det hugges is igjen flere som sliter med og holde åpen råk nå i kulda ?

overlever de få fiska i dammen denne vinteren blir jeg imponert for de syntes jeg synd på om dagene
Tror ikke jeg ville ha hugget hull i isen. Ville vel heller ha brukt varmt vann. Kanskje du kunne prøve med en luftpumpe som blåser mer luft? Har vel ca 15 cm is på dammen her i Grimstad, men ikke noe problem med å holde et åpent råk her med en luftpumpe med luftestein ca 20 cm ned i dammen.

hans-ole

Betalende medlem
Tror ikke jeg ville ha hugget hull i isen. Ville vel heller ha brukt varmt vann. Kanskje du kunne prøve med en luftpumpe som blåser mer luft? Har vel ca 15 cm is på dammen her i Grimstad, men ikke noe problem med å holde et åpent råk her med en luftpumpe med luftestein ca 20 cm ned i dammen.
borer tett med hull og slår det løs med et sprett tenkte du på at jeg skremmer fiska?
varmt vann fryser jo fortere en kaldt vann
Luft pumpa jeg bruker gir 1200 l i timen har ingen Støre ledig da de er i bruk inne

Ottar Bang

Betalende medlem
Har ingen fisk ute her. Men hadde det første året. Hull i isen fikset jeg med en pose salt og en kanne varmt vann fra vannkokeren den gangen

Arnfinn

Betalende medlem
borer tett med hull og slår det løs med et sprett tenkte du på at jeg skremmer fiska?
varmt vann fryser jo fortere en kaldt vann
Luft pumpa jeg bruker gir 1200 l i timen har ingen Støre ledig da de er i bruk inne
Nei jeg tenkte ikke på at du kunne skremme fiskene, men at du kunne ta livet av de. Trykkbølgene som oppstår når du slår i isen, kan i værste fall ta livet av fisken. Kanskje du skal se om det er en annen plass å henge luftesteinen ned i vannet da? I alle fall henge den et sted som ikke vil bunnfryse slik at sirkulasjonen luftesteinen skaper, ikke stopper opp. Og passe på at luftpumpen står i samme temp som det er ute slik at det ikke oppstår kondens i luftslangen slik at den fryser, men det regner jeg med du har full kontroll på.👍

hans-ole

Betalende medlem
Nei jeg tenkte ikke på at du kunne skremme fiskene, men at du kunne ta livet av de. Trykkbølgene som oppstår når du slår i isen, kan i værste fall ta livet av fisken. Kanskje du skal se om det er en annen plass å henge luftesteinen ned i vannet da? I alle fall henge den et sted som ikke vil bunnfryse slik at sirkulasjonen luftesteinen skaper, ikke stopper opp. Og passe på at luftpumpen står i samme temp som det er ute slik at det ikke oppstår kondens i luftslangen slik at den fryser, men det regner jeg med du har full kontroll på.👍
luft steinen (10 cm disk) henger ca 10-15 cm under vann flata på det dypeste i dammen og luft pumpa står ute så er samme temp
Trur ikke det er noe fare for at det bunn fryser men sliter med og holde et åpent hull det fryser igjen etter en døgn er veldig mange år siden vi har hatt det så kaldt over lengere tid her på Sørlandet

hans-ole

Betalende medlem
Har ingen fisk ute her. Men hadde det første året. Hull i isen fikset jeg med en pose salt og en kanne varmt vann fra vannkokeren den gangen
i utgangs punktet skulle all fisk inn her og men de som er igjen fikk jeg ikke tak i dessverre
Ellers pleier jeg og kjøre en pumpe hele vinteren som kunn går i sump filteret og fossen men har en lekkasje i fossen så da turde jeg ikke kjøre dette i vinter da jeg er redd vannstanden ville sunket så mye at det ville bunn fryse

LarsU

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Jeg brukte en isoporkasse opp ned i dammen med luftestein i senter 10cm under vann og det virket bra en streng vinter.

Topp